Seriøst projekt - lever-/compound-bue af træ.

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.

Compoundbuer i træ?

Afstemning sluttede 6. maj 2010, 06:33

Kunne du tænke dig en "lever-bow" i træ?
2
100%
Kunne du tænke dig en compoundbue i træ?
0
Ingen stemmer

Afgivne stemmer: 2

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 15. aug 2010, 13:27

Det virkede tilsyneladende, oploadningen altså :D Buen er naturligvis et testeksemplar, og der skal absolut ikke gives karakter for det kunstneriske indtryk!!. Det er banket sammen af hvad jeg havde på værkstedet. Og det kan man tydelig se. Buearmen er for svag, men den skyder rigtig godt, og der er en god udveksling i "løftestængerne". Tegningerne har jeg fundet på: http://www.freepatentsonline.com/search.html under "compoundbow" hvor jeg forøvrigt også fandt det originale patent til "ThorvaldMonstret". Den har jeg målt ud, og har også fået fat i noget lamellimet birketræ til armene, men blev så distraheret af denne mærkelige, og balancemæssige ikke specielt geniale tingst, som jeg så lavede et eksemplar af. Men Monstret er både genial og smuk, og skal lavet en dag!
Steen

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 15. aug 2010, 13:55

Interessant konstruktion. Er det bøjelige bueben, det der er foran midtersektionen? Kunne være interessant at se et billede af buen, når den er spændt. Har du prøvet at skyde med den? Jeg har faktisk også været omkring lever bow designs, hvor de bøjelige bueben, vender modsat end normalt. Men noget af det der er væsentligt er timing mellem nederste og øverste bueben og det kunne jeg ikke rigtig få til på en god måde. På sin vis ville jeg gerne uploade tegninger af mit design, men jeg gør det ikke før buen er færdig - og har bevist at designet virker. Der er ting i designet som, især folk i USA kunne finde på at kopiere og lave til en kommerciel bue og sige at det er deres design.

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 15. aug 2010, 14:12

Steeneh skrev:Det virkede tilsyneladende, oploadningen altså :D ... Tegningerne har jeg fundet på: http://www.freepatentsonline.com/search.html under "compoundbow" hvor jeg forøvrigt også fandt det originale patent til "ThorvaldMonstret". ...
Steen
Uploadningen virkede ja, men man kan også få selve billedet til at vises i selve indlægget. Hvis du holder musen over billedet i PhotoBucket ser du nogle forskellige links komme frem under billedet. Det er et der hedder noget med img. Det klikker du på, så bliver det markeret. Så kopierer du det markerede og sætter ind i dit indlæg der hvor du vil have billedet.

Kan du give mig et link til det oprindelige patent til "ThorvaldMonstret" og det som du brugte som inspiration til din bue. Jeg kan ikke finde det.

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 15. aug 2010, 14:23

http://i846.photobucket.com/albums/ab30 ... /skan1.jpg
http://i846.photobucket.com/albums/ab30 ... /skan2.jpg
http://i846.photobucket.com/albums/ab30 ... /skan3.jpg
http://i846.photobucket.com/albums/ab30 ... limb61.jpg

Her er nogle tegninger. Man kan bla. se når buen er trukket. Den blå bue er formentlig desingerens egen udgave. Jeg fandt billedet tilfældigt under "eksperimentel bows" og som der stod "ikke sat i produktion".

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 15. aug 2010, 14:52

Jeg skal prøve at finde ud af det der med visning i meddelsen. Monstert: Adjustable compound bow af L. Rodger Loomis, Patent Number 5.979.425. Hvis det går helt galt har jeg den som pdf-fil og kan sende den til dig.
Apropos amerikansk patentlovgivning, så skulle den være meget liberal, og det skulle være meget billigt at få et patent. Også selv om det ikke umiddelbart ser ud til at virke, det kunne jo være, at et kvikt hoved kunne få det til at rulle, og så kan man komme løbende med patentet...har jeg fået at vide. Så det er nok fornuftigt at holde kortene tæt til kroppen. Ellers har jeg skudt med min bue, og det virker fint, men der skal arbejdes mere med foretagenet.

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 15. aug 2010, 15:35

Jeg fandt den nu. Ja - det ligner meget Monster Bows udgave. Men denne har tilsyneladende outboards der bøjer mere end power limbs (sådan læser jeg det). I Monster Bows udgave er outboards helt stive og bøjer ikke mens, power limbs (heraf navnet) er "fjederen".

Den oprindelige og måske den aller første lever bow er "Mohawk Laser". Den ligner utroligt meget en recurve bue, men har hjul, power limbs og outboards og er forløberen for Oneida Eagle Bows.

Jeg er meget interesseret i Monster Bows camless design. Det er utroligt genialt og utroligt flot - synes jeg. Jeg er overbevist om at hvis jeg får lavet min bue som jeg har designet som træbue, så bliver den helt vildt flot.

Det er nogle underlige og sjove idéer man finder på disse patentsider. Det største problem med at realisere sådanne designs, er at de ser for specielle ud til at tiltrække folk. Men ok compoundbuen må også have set speciel ud i sin tid, da den kom frem.

bolsjedyr
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af bolsjedyr » 22. feb 2011, 22:13

Hej!
Spændende pojekt... selvom jeg selv foretrækker mere primitive buer.
Der findes i øvrigt en primitiv buetype med egenskaber der minder om compound.
Den hedder en Penobscot bue og kan bla. ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=6az2K2-jhXg
"If two men are to compete, it should be in archery. As they face the same direction, trying to accomplish the same goal, it is the most civilized of sports."
Confucius

Thorvald

Indlæg af Thorvald » 23. feb 2011, 07:18

Ja, den er lidt speciel. Men den er i virkeligheden bare to "langbuer", der er sat sammen. Jeg tvivler på at den er mere effektiv end en almindelig langbue og jeg tvivler også på at den har compoundbue fordele såsom let-off og forhøjet hastighed.

bolsjedyr

Indlæg af bolsjedyr » 23. feb 2011, 15:03

Nej... ikke helt.
Det er næppe en konkurrent til en "rigtig" compound, men et bud på en primitiv bue med nogle af fordene.
Den skulle angiveligt have forbedret hastighed med tunge pile, hvis den er korrekt trimmet og nogen grad af "let off" fornemmelse.
Men så vidt jeg har kunnet finde ud af er konstruktionen opstået for at mindske stresset på materialerne, da der ikke var adgang til godt buetræ.
...og så kan trækvægten justeres uden at ændre strengehøjden, hvilket er lidt unikt for en primiv bue.

Der er en diskussion her: http://www.archerytalk.com/vb/showthrea ... 999&page=1
og der findes også artikler i Primitivearcher, der gennemgår designet - men jeg har dem desværre ikke.
"If two men are to compete, it should be in archery. As they face the same direction, trying to accomplish the same goal, it is the most civilized of sports."
Confucius

larsandersen

Indlæg af larsandersen » 24. feb 2011, 20:39

Princippet er da vist også beskrevet i ”The Traditional Bowyer's Bible”

-----------------------

Inspireret af Thorvald har jeg leget lidt med en ren træ compound bue

http://www.youtube.com/watch?v=TNgm7kG_tSg

den skyder ret godt

Venlig hilsen
Lars Andersen

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 12. jul 2011, 21:36

Jeg har jo fusket med en træbue (se mit indlæg) Den har jeg skudt en del med. Men efter at have set Lars projekt, står den på MONSTER nu. Jeg sidder og filer på hængsler i øjeblikket. Jeg har så det spørgsmål: Hvordan sætter man kablerne op?. Jeg har forsøgt, at finde en "owners manual" på nettet, men det ser ud til at Monster Bow er forsvundet, og med dem manualerne.

MVH

Steen
Vedhæftede filer
Monster1.JPG
Monster1
Monster1.JPG (20.16 KiB) Vist 23304 gange

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 27. maj 2012, 14:58

Hermed fremlægger jeg mit eget bud på en træbue. Det er kun en skitse, og designet skal være mere futuristisk. Er der nogen der har kritik, kommentarer, gode ideer, er jeg meget taknemlig.

:D

Steen
Vedhæftede filer
Mysterybow.jpeg
Mysterybow.jpeg (42.9 KiB) Vist 21455 gange

OleS-J

Indlæg af OleS-J » 28. maj 2012, 14:44

Hej Steen.
Det ser meget spændende ud altsammen. Som det er nævnt før, så ligner det ret meget Penobscot-buen med de to arme foran buebenene.
En mand ved navn Clarence Hickman designede og patenterede i 1935 "A Bow of Radikal Design". Den udviklede sig senere til det vi i dag kender som den olympiske/recurve buen.
Dit design ligner lidt en blanding af de to buer.
Det største problem med dit design, som jeg ser det, er at du har en stor klump træ midt i det hele uden anden funktion end at holde det hele på plads.
Al kraft skal hentes i kabler/snore og de to små arme "a la Penobscot" foran buen.
Du har faktisk kun en ret lille bue, der ikke bliver trukket ret meget tilbage til at give pilen kraft.
Derudover har du gnidningsmodstand i hængslerne som er med til at forringe kasteevnen.
Skal du opnå større styrke bliver du nok nødt til at finde en metode, hvor midtersektionen også kan overføre kraft til pilen.
Go' fornøjelse
Ole

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 28. maj 2012, 15:44

Hej Ole
Jeg har jo bygget "løftestangs" buen og muntret mig med den - indtil den brød sammen - :roll: Mit forslag bygger på to modeller, som så er tegnet sammen. Jeg har forlænget løftearmene, i en eller anden forestilling om at kunne presse mere power ud af buearmene.
Jeg burde kunne forlænge vandringen mellem løftestang og buearm.

buearmen på one limps rakketen var forbavsende kort, 350 x 80 x 15 mm, og alligevel oplagrede den betydelig energi, jeg fik aldrig målt trækket, men syntes det var ok.

Tror nu nok jeg først bygger en model, før fuld skala.

Tak for svaret

Steen
Vedhæftede filer
Bue1.jpg
Bue1.jpg (28.33 KiB) Vist 21359 gange
bue2.jpg
bue2.jpg (28.81 KiB) Vist 21359 gange

Steeneh

Indlæg af Steeneh » 28. maj 2012, 18:35

Foresten er her en interresant hjemmeside med en svensker der også pusler med buedesign:
http://makingacompundbow.blogspot.com/

Steen

Besvar