Tørring af buestave i stenalderen

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
maasha

Indlæg af maasha » 3. jul 2011, 19:25

Mangt og meget er skrevet om tørring af buetræ - også i dette forum. Jeg forestiller mig at jægere i stenalderen var delvise nomader og rejste med et minimum af oppakning. Jeg kan ikke forestille mig at jægeren (eller konen) medbragte et reservelager af buer og buestave i forskellige tørrestadier (op til syv år!). Hvad har man gjort når ens bue knak efter lang tids tro tjeneste? Havde man reservebuer og buestave i lagre - og hvordan lagret? Eller har man kunne tilvirke en ny langbue relativt hurtigt fra vådt træ? Kan man lyntørre buestave ved at opvarme dem over ild? Uden at vide noget om det kunne jeg forestille mig, at man opvarmede en 3 meter stav pakket ind i skræppeblade ved at stikke enden af staven ind i et baal for på den måde at drive fugten ud af stavens anden ende - og bruge den ikke-brændte ende til den kommende bue ...

Jeg vil gerne høre andres indspark til dette. Er der mon noget arkæologisk/antropologisk evidens?

Mvh

Martin

bolsjedyr
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af bolsjedyr » 6. jul 2011, 10:42

Hej Martin
Det er da et interessant spørgsmål, som der dog næppe er mere end kvalificerede bud på (så langt tilbage er det svært at finde egentlig evidens på den slags emner), men jeg kunne tage fejl, arkæologi er ikke mit emne.
Så vidt jeg husker er der noget med at visse af de nordamerikanske indianerstammer udfærdigede buen af friskt træ og smurt den i fedt (så den ikke tørrede for hurtigt og sprækkede). En sådan groft tilværket bue kunne pakkes ind i skind og let medbringes uden at være en større byrde.
Jeg tænker at det er meget sandsynligt at en lignende praksis har fundet sted andre steder i verden.
Med hensyn til at lyntørre træet over ild har jeg ingen erfaringer, men jeg ville umiddelbart tro at det vil sprække mere end godt er - måske der er andre der har udført forsøget og har noget erfaring at dele ud af?

Venlig hilsen
Johan
"If two men are to compete, it should be in archery. As they face the same direction, trying to accomplish the same goal, it is the most civilized of sports."
Confucius

maasha

Indlæg af maasha » 20. jul 2011, 17:41

Jeg sidder netop og laeser i Dan Højs bog at en af buerne fra Vedbækfundene er braendt i den ene ende ... Dan foreslaar at det er for at beskytte mod raad og svamp, men det kunne jo vaere tegn paa hurtigtoerring?

frank

Indlæg af frank » 22. jul 2011, 13:24

Når man tænker på at det er de pragmatiske amerikanere, der har lært os europæere at buetræ ganske udemærket kan lynlagres i ovn eller i indendørs centralvarme, så kan man sagtens forestille sig at vores forfædre var fanget ind i dogmatik, som indebar nærmest trolddomsagtig mystik omkring lagring af buetræ: Præcis som de sejlivede myter om flere års lagring, som stadig florerer.

Nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde og kendskabet til fortidens og nutidens naturfolk viser da osse at buer er blevet fremstillet af det forhåndenværende, når nødvendigheden betingede det.
Peter Freuchen beskriver i sin fantastiske roman Eskimo, hvordan storfangeren Mala tilvirker en bue af rentak, da hans kvinde ymter mishag over stenkastdræbte murmuldyr (bag en hver stor mand står en kvinde med krav om statussymboler)

Hvis vores forfædre blev presset nok af sult eller pelskrævende kvinder, har de fundet ud af at lave buer uden langtidslagret træ.

Bowyers Bible 4 har et spændende afsnit om ildbehandlet træ, som bl.a. bygger på overleveringer fra indianernes kunnen.

Hvis man varmebehandler sin grofttilhuggede buestav over ild, skal den havde tid til at optage luftfugtighed inden tillering/skydning.
frank

maasha

Indlæg af maasha » 23. jul 2011, 09:06

I Dan Højs bog faldt jeg over et afsnit som beskriver snemanden Ötzi (http://www.iceman.it/), og Dan skriver han bar to faerdige buer og een ufaerdig - hvilket er vaeldig interessant i lyset af mit oprindelige spoergsmaal. Jeg har forgaeves forsoegt at bekraefte Dans udtalelse, men det lader altsaa til at Ötzi kun bar en ufaerdig bue.

Gad vide om man kan bruge en ufaerdig bue samtidig med at traeet toerrer og man loebende tillerer buen?

Holten101

Indlæg af Holten101 » 25. jul 2011, 09:36

Man kan forestille sig mangt og meget, men en håndfuld velskydende elmetræs fladbuer (160 fps med 10 grs/inch pil) kan nemt laves over 2-3 sommermåneder såfremt vores buemager har haft tag over hoved...og det tyder fundende af bopladser på at de har haft.

Personligt kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig at man har langtidstørret i stenalderen. De tunge krigsbuer af MR typen er nok en anden sag, men simple jagtbuer på 50-70# kan alså nemt produceres relativt hurtigt og risikofrit.

Cheers

ulfr
Geografisk sted: nær Frankfurt/main (Tyskland)
Kontakt:

Indlæg af ulfr » 22. apr 2012, 12:09

maasha skrev:I Dan Højs bog faldt jeg over et afsnit som beskriver snemanden Ötzi (http://www.iceman.it/), og Dan skriver han bar to faerdige buer og een ufaerdig
Sorry, but Dan is´nt right (or you misread him). Ötzi had one unfinished yew bow, two finished, but broken arrows and 12 arrowshaft blanks of guelder rose with him.

Recent examinations revealed that the wood was possibly furnished with a greasy substance, maybe fat. In opposition to other wooden finds of the iceman, the bow swam in destilled water under conservation and was still water-repellent after 5.300 years. The author supposes that the bow stave blank was impregnated to keep him from drying out too fast. (Egg/Spindler 2009, S. 98)

I suppose, that in the mesolithic time, when people lived in a semi-nomadic way, they harvested bow wood in winter and dried it over the summertime. At the places where they stayed for a while they built small huts out of branches and bark which were frequently looked up on their trails. There is no reason, why they should not have stored a couple of pre-dried raw elm staves in there to finish them in order to replace a broken bow.
I assume that neolithic people did so, too, as they lived in solid houses all year through. I think that we tend to underestimate the skills of those stone age folks, especially concerning farsighted acting. Just 150 year ago people in the Black Forest in South Germany cut off the branches of young trees in order to provide the next generations (a hundred years further!) with knot-free timber.

vh
ULFR

maasha

Indlæg af maasha » 9. jul 2012, 20:50

Hm, jeg fornemmer at Otzi's hjemmeside er elendig. Her er kun naevnt een bue:

http://www.iceman.it/en/node/280

Besvar