Carbon versus Glasfiber

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
jazha
Geografisk sted: Borum Byvej 10

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af jazha » 6. nov 2011, 21:50

Hop.
Er der nogen der har erfaring med glas versus carbon som buglaminat?

Min GriffonGL er delaminertet og carbonén brækket midtover i bugen på underste ben. Border bruger så vidt jeg ved en flettet carbon, og jeg har ikke oplevet problemer med det før, men den her blev kun et år og 14 dage gammel..

Jeg forhørte mig hos Big Jim i USA, som laver håndlavede buer på bestilling, om han brugte carbon i hans buer. Han svarede følgende; Carbon has no apreciable advantage when located in the core of a bow. It can somewhat increase speed when used to replace glass on the belly or back. It however does not do well under compression so it is not adviseable to use it on the belly.

Det er så hans mening, men den svarer desværre godt overens med den skade min bue fik- er det mere sikkert med glasfiber i bugen..evt glas over carbonén som i Griffonén i gamle dage..eller er det fordi hr Jim ikke har ordentlig kendskab til moderne flettet carbon?

Alle indslag modtages med kyshånd- langbueskytter med carbonforstærkede buer og deres erfaringer, buebyggere mv, jeg har bestilt en ny bue hos Reiner Kienle i Tyskland, han er også gået over til carbon i både bug og ryg efter at have brugt glasfiber før...Jeg ofrer gerne lidt hastighed hvis buen bliver mere sikker og holdbar af at få en gang glasfiber udenpå kulfiberen- eller i stedet for kul, hvis den er bedere til at modtså komprimering.

Så kom frisk håber der er et par gode bud :)
Hoka hey.
Jazha

jazha

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af jazha » 7. nov 2011, 21:07

Ok, så kommer jeg da selv med lidt :)

Har lige fået svar fra Reiner i Tyskland. Han har også på et tidspunkt brugt bambus kerne og en kraftig carbon. Hans erfaring er, at de er meget hurtige men at buerne blive for skrøbelige uden glasfiber, specielt i bugen.
Han oplevede ex bambuskernen blive rykket fra hinanden og carbon tåler i hans øjne som Big Jim også udtrykker det, ikke så godt til kompression og er derfor gået tilbage til en tynd kulfiber, træfiner til pynt og glas yderst, alá Griffon før den blev til GL..
Nå, kom nu ud af skabet drengene..der må være nogen derude med erfaringer de vil dele...
Hoka hey.
Jazha

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af JonJagd » 8. nov 2011, 17:06

Hej Jazha

Dine erfaringer stemmer godt med hvad jeg selv har set, oplevet og hørt fra andre. Mit erfaringsgrundlag og kendskab til markedet er ikke så omfattende men jeg ved da, at der er andre buemagere end Border som bruger kulfiber på bugsiden i deres langbuer såsom Black Swan, vist nok Adcock, Decabow, Black Brook og mange andre. Men min gutfeel er også, at hvis du vil have en bue, der bare skyder og skyder og kan tåle nogle knubs, så er et lag glasfiber yderst en af de bedste garantier du kan få.
Så det er vel en afvejning af hvad du vægter højest. De fps ekstra som supertynde kulfiberben giver eller den styrke og stabilitet som glasfiberen giver.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

jazha

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af jazha » 8. nov 2011, 21:30

Tak for svar Jon.

Jeg er klart til den stabile version, den bue jeg har bestilt hos Reiner Kienle i Tyskland er med glas yderst...min erstatningsbue fra Border bliver en Griffon GL, jeg tror ikke han er til at lokke til at lægge et lag eksta fiber på hvis jeg kender ham ret, men måske skulle jeg gå efter deres nye "hybrid" med carbon på ryggen og sort glas i bugen..
men klardo, stabilitet og holdbarhed og så ofrer lidt hastighed, jeg skal helst ikke stå med en et år-og en måned :( gammel bue igen der sprænger i hænderne på mig.
Hoka hey.
Jazha

JacobSandberg
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af JacobSandberg » 8. nov 2011, 22:34

Jazha, Det er rigtig at carbon ikke tåler compression så godt som glasfiber. men når det er sagt så er der mange faktorer der spiller ind på om en given bue er holdbar. Der er jo mange ( f.eks. alle top recurveben til moderne olumpiske buer ) buer også langbuer der er meget driftsikre med carbon på bugen.
Border har dog en ualmindelig høj rate af delamineringer i deres buer og har haft det og ligende problemer i mange år og jeg tror personlig aldrig at de bliver bedre før Sid anerkender at de har et problem........ !

jazha

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af jazha » 9. nov 2011, 08:34

Jacob- tak for indlæg.
Reiner Kienle i Tyskland, som jeg får en bue fra om ca 16 mdr, gik tilbage til en tyndere kulfiber dækket med glas- også i bugen.
Han var åben og svarede grundigt og imødekommende, da jeg spurgte ind til det, super service. Det er ikke alle steder jeg har mødt den samme åbenhed, så han er klart min fremtidige leverandør.

Lurede også lidt på Black Widow og Tomahawk, de er så vidt jeg ved glasbelagt begge dele, men den faldt altså på Reiner i tyskland, ventetiden er det værd med den standard han holder på sine buer og service...

Indtil da får jeg en Border i erstatning for den gamle, den lurer jeg som sagt på at få lavet i deres hybridversion med glas i bugen.

I øvrigt er jeg enig i din personlige tro...:)
Hoka hey.
Jazha

jazha

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af jazha » 9. nov 2011, 08:46

Lige en til- mine GriffonGL buer fra Border - 4 stk, har alle været med Bambuskerne. De 2 er solgt videre, den ene har jeg endnu og der har ikke været problemer med dem. Dog rådede Sid mig til at få lavet erstatningsbuen med Hard rock Maple, som er standard. Hans forklaring var, at bambus generelt er stærk, men der kan opstå problemer med den hårde skal og bløde kerne de kan have. Han sagde det var sjældent det skete, men at ahorn nok var mere stabilt.

Reiner Kienle sagde, at da han fosøgte sig med ren carbon/ bambus var hans erfaring at ca hver 10énde bue sprang i bambussen- det var som sagt det der skete for min og så knækkede carbonbuglaminatet.

Så måske kan bambussen ikke holde til at være pakket ind i den stive carbon? Og hvis carbon så samtidig ikke er så kompressionsstærk begynder det da at blive tricky...eller???
Hoka hey.
Jazha

Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af switchback » 10. nov 2011, 09:57

Jazha

Når du taler hybrid, mener du så den nye Havk fra Border? Den får flotte anmeldelser. (Pete Ward)

Har selv kig på den, meeeen den minder godt nok meget om en recurve med sigtevinduet, pistolgreb etc.

For at få mere info har jeg forsøgt at opnå kontakt til Border bows. Det er åbenbart ikke mail man skal anvende, da jeg stadig venter på svar!

Alle:

Som alternativ til jeres udfordringer med kul kig på Cascade, korte langbuer 56" uden kul.

Eller FALCO buer i alle længder med og uden kul, men med glas. De holder, er smukke, skyder hurtigt og præcist. Min lille Storm fra FALCO på 54" skyder fortrinligt.

Og dog leder jeg efter en hurtig "64 jagtbue a la Griffon der bare holder ...........

Haller

jazha

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af jazha » 10. nov 2011, 14:17

Hej Jørgen.

Nope, de har lavet en Border har lavet det de kalder en hybrid griffon, da den har carbon på ryggen som GriffonGL, men sort glasfiber på bugen. Den er lavet som et lidt billigere alternativ til GriffonGL, om man kan få en dækfiner over carbon/ glas som på den storebror ved jeg ikke.

I øvrigt, er storm ikke ren carbon? Det var i hvert fald mit indtryk..
Hoka hey.
Jazha

Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af switchback » 11. nov 2011, 08:35

Spurgte lige Siim angående FALCO brug af carbon og han er enig med jer. Nedenfor hans svar desangående og langbue STORM fra FALCO.

"Dear Jorgen,

In general this is not often done because carbon does not work on compression without the glass keeping it in place. However, this may depend on the type of carbon and the technology of gluing. We normally do not put carbon without glass on the belly as it is quite risky.

The Storm can be done without carbon, with one layer or with two layers. In case of carbon we place it below glass. However on the back side of the bow, carbon can be put without glass as well.

Thanks
Siim"

JacobSandberg
Kontakt:

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af JacobSandberg » 11. nov 2011, 22:40

Jazha, ja der er flere der har haft problemer med bambus også, men igen kommer det an på mange faktorer.
Widow langbuerne har både carbon ( glasfiber yderst ) og bambus hvis man ønsker det og jeg har aldrig hørt om en eneste med problemer, tværtimod er deres prokukter altid bombesikre og desuden er deres langbue også en af de hurtigste på markedet, væsentlig hurtigere end feks tomahawk.
De barsler med en ny model her i dec. er spændt på at se hvad det er for en bue..
J

jazha

Carbon versus Glasfiber

Indlæg af jazha » 12. nov 2011, 12:17

Tak for input fra Falco Jørgen - og Jacob, jeg må give dig ret mht Black Widow service, den er uovertruffen :), jeg har henvendt mig et par gange i forskellig anledning, og begge gange har jeg fået venlig og super god hjælp.
Som sagt får jeg en erstatningsbue fra Border mod at betale 75 % , det bliver en Griffon GL, jeg holder mig til en fuld carbon version, og så har jeg bestilt en ved Reiner Kienle i Tyskland, prøv at tjekke hans hjemmeside - http://kl-bogen.de/langbogenindex.htm
Han har som sagt en leveringstid på 16 mdr pt, men supergod service og nogle fantastiske buer, individuelt fremstillet, høj klasse
Den bue jeg har bestilt ligner meget Griffon i formen og er ikke med i hans nye katalog. Jeg er klart til mere moderat reflex-deflex hvor der er en jævn bue fra nock til nock.

Men spændene med buen fra BL, den tjekker jeg ud når den kommer. I øvrigt tror jeg også kun, at Black Widow kommer carbon i ryggen på buen- med glas over. Bugen er så vidt jeg kan se kun med glas...

Jazha

Vil dog tjekke den nye bue fra Black Widow ud, men som
Hoka hey.
Jazha

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 17. nov 2011, 15:41

Jep, bw har kun carbon i ryggen.

kigget på hans side og det ser rigtig interesant ud..men jeg er desværre ikke skrap til tysk..

jazha

Indlæg af jazha » 17. nov 2011, 21:43

Jups, buen jeg har bestilt hos Reiner er ikke i det nye katalog, den minder en del om Griffon i formen, i like it classic :)

Han snakker nu også engelsk, men det får man selvfølgelig ikke meget ud af på hjemmesiden, men han er top rar og giver en fantastisk god og pro service, han virker klart som en mand, der ved hvad han gør.
Hoka hey.
Jazha

Besvar