Elme stamme fældet i dag. hvad gør jeg nu??

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Pdvs

Elme stamme fældet i dag. hvad gør jeg nu??

Indlæg af Pdvs » 28. feb 2012, 21:56

Som overskriften antyder har jeg i dag fældet et elmetræ med min skole som jeg nu har fået fingrene i :D nu ved jeg så ikke rigtig hvad jeg så skal gøre.
stammen er ca. 20-30 cm i diameter, der er få knaster og den er kløvet i 2. så hvad skal jeg gøre nu? skal jeg forsegle enderne og med hvad? skal barken fjernes? skal den kløves i flere stykker?

håber i kan give svar
Mvh
Peter

Brugeravatar
SRN
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af SRN » 29. feb 2012, 11:39

Jeg har kun tørret ask og ahorn, men mon ikke det kan bruges.

I den størrelse har jeg afbarket stammen og givet den almindelig hvid snedkerlim i enden og ca 5cm ned af stammen.
Så blev de lagt på et tørt sted med masser af luft med den flækkede side nedad.

6 måneder senere var de klar til brug :D

Steen
Mvh

Steen

Pdvs

Indlæg af Pdvs » 29. feb 2012, 12:11

Super!! mange tak Steen

Holten101

Indlæg af Holten101 » 6. mar 2012, 10:44

20-30 cm i diameter?...så ville jeg flække dem yderligere (hvis de er lige og formen ellers tillader det).

Faktisk ville jeg nok reducere dem yderligere, så de kommer ned i buestav størrelse (60 mm brede, 4o mm tykke, lidt mere ved håndtag, og ca 2 m lange). Nå de er nede i de dimentioner så er der meget lille risiko for at de får udtørringssprækker...og hvis de gør er det kun i enderne, hvilket ikke betyder noget hvis de er lange i det.

Husk at fjerne barken nu, da det bliver MEGET sværre når de er tørre. Hvis du har mod på at flette selv, kan du gemme underbarken. Så har du primitiv vikling til håndtag og nocks...og eventuel buestreng.

Ved at reducere til buestave kan du have dem tørre inden sommerferien.

Cheers

Pdvs

Indlæg af Pdvs » 6. mar 2012, 14:22

Hej igen
okay det lyder faktisk fornuftigt nok... men jeg har smurt lim på, i enderne men jeg kan vel stadig flække dem uden der sker noget ved det...

Holten101

Indlæg af Holten101 » 6. mar 2012, 15:02

Du kan sagtens flække dem selv om der er lim på.

Personligt lukker (smøre lim eller lignende på enderne) jeg aldrig hverken Elm eller Ask....det er sjælden nødvendig med mindre den stamme du har, har et stort volumen, eller der er meget tørt hvor du tørre dit træ. Sidstnævnte er sjældent i DK med mindre du har aircondition og førstnævnte kan du styre selv ved at ned dimensionerer dit emne.

Den største risiko ved at hurtig tørre elm er at emnet kan slå sig. Dette kan du modvirke ved enten at spænde staven fast på en lægte, eller simpelhen sørge for at staven er min dobbelt så bred som tyk.

I forhold til Taks og andre træsorter er det meget nemt og relativt risikofrit at hurtigtørre elm.

Lad buestaven det stå under halvtag 1 måned, derefter i et bryggers i 3-4 uger, så i soveværelset i yderligere 3-4 uger. Så "floor-tiller" du buen og lægger den et tørt og varmt sted i 7-14 dage.

Nu burde buen være parat til færdig tiller. Som tommelfingerregel er buen "tør" når du kan få den til at ændre vægt op og ned alene ved at flytte den fra et varmt til et koldt rum. Det er en god ide at veje buen hver dag og skrive vægten ned...det kan man lære meget af;-)

cheers

Pdvs

Indlæg af Pdvs » 6. mar 2012, 15:15

Okay mange tak :)

Besvar