Træning med træbue

Fortæl historier, stil spørgsmål, giv tips og gode råd eller læg op til debat.
Besvar
Olaf
Geografisk sted: Tommerup

Indlæg af Olaf » 22. jan 2002, 16:12

Hej Jon

Det kræver jo en del træning hvis man skal have jagttegn med langbue, og træbuer har i nogle tilfælde en begrænset levetid.
Har du nogen erfaring med hvor meget man kan træne med en træbue? er daglig træning for meget? . Det ville være ærgeligt hvis buen tog skade lig før Jagtprøven.

Mvh.Olaf

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 23. jan 2002, 15:19

Det afhænger utrolig meget af buens design og hvilken træsort den er lavet af. En ordentlig lavet træbue vil kunne holde i mange år med daglig træning. Saxton Pope skrev i 1925 (eller 28?) at han havde regnet ud at en bue skulle kunne holde til 100.00 skud. Og det var endda korte (ca. 166 cm) og kraftige jagtbuer (60-75 pund) af takstræ med en maksbredde på godt 30 mm. Dvs. at det var buer der var bygget (selvfølgelig af en kompetent buemager) til at yde optimalt og lige akkurat indenfor mulighedens og træets grænser.
Har du derimod ikke takstræ til rådighed (eller osage orange som nok er det bedste bud på en træsort til en bue der skal holde i årevis) men kun de mere almindelige danske træsorter skal du bare lave den 5 cm. bred og flad og med en længde på mindst 166 cm. Se evt. http://www.bueogpil.dk/optegning.html
Med sådan et design og hvis ellers alt andet går godt i konstruktionen vil du kunne skyde med den bue i mange år.

Buen jeg omtaler på denne side http://www.bueogpil.dk/uroksen.html
har jeg nu skudt med i mange år og den viser ikke nogen tegn på svaghed. Jeg har endda trænet en statisk form for træning med den, hvor man holder buen spændt i 20 30 sekunder, uden at buen tilsyneladende har taget skade af den tortur. Jeg gør det dog ikke længere med mine træbuer og vil heller ikka anbefale det til andre, men det viser hvor solidt og effektivt dette design er.

Så hvis buen er ordentlig lavet kan du godt træne med den hver dag,men selvfølgelig er det altid godt at have en reserve.

Jon

<font size=-1>[ Denne Besked blev editeret af: JonJagd den 2002-01-23 15:21 ]</font>

<font size=-1>[ Denne Besked blev editeret af: JonJagd den 2002-01-31 13:51 ]</font>

Olaf
Geografisk sted: Tommerup

Indlæg af Olaf » 24. jan 2002, 10:57

Det er godt at høre hvad man kan forvente af korekt designede buer.

Sidste år sændt jeg et billede til dig af en rødbrun bejdset elme fladbue på ca. 52 pund ved 27 tommer. nu er jeg næsten færdig med en ny elme bue som er 158 cm lang
og vil få en styrke på 60-65 pund ved 28 tomme. måske sender jeg et billede engang, det er altid sjovt at se andres buer.

Mvh. Olaf

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 24. jan 2002, 15:26

Du skal være velkommen til at sende et billede. Så kan jeg indsætte et link til det så det kan ses fra dit indlæg her på forummet. Det vil jeg også gøre med de andre du sendte mig inden for et par dage.

Jon

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 29. jan 2002, 16:19

Her kommer nogle billeder af en Olufs buer. Det er den omtalte bejdsede rødbrune elmetræsbue. Det er desuden et godt eksempel på et design, der resulterer i en effektiv bue jeg ville forvente kunne holde i flere år.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Besvar