Har i været til jagttegnsprøve ?

Fortæl historier, stil spørgsmål, giv tips og gode råd eller læg op til debat.
Olaf
Geografisk sted: Tommerup

Indlæg af Olaf » 1. jun 2004, 14:46

Hej

I går var jeg i Vejen for at få målt hastigheden på buen og for at skyde med jagt pilene.

Buen jeg prøvede var min nye Bambus/Ipe bue som er ca. 55 pund ved 28" og ved min egen træklængde 26" skød den mellem 160 og 165 fps. og når jeg trak den lidt længere ca. 27 1/2" skød den 168-173 fps. med en 30 gram pil. Jeg er godt tilfreds med buen den yder som den skal og den er også rolig i skudet :D .

Nu hvor jeg har skudt et par dage med jagtpile kan jeg godt se der er forskel på dem og på pile med feltspids, de er mere følsomme overfor tekniske fejl, mit nock punkt skal være højere og så tror jeg også´at jeg skal have lidt stivere pile, så det næste sæt pile jeg laver vil jeg lave tungere, stivere og med fire faner :!: .

Olaf

JacobSandberg
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 1. jun 2004, 22:28

Lyder som en god bue :D
Men hvis du skal bruge den til jagtprøven så husk at trække den op til de 27,5-28" når i skal måle hastigheden, for du skal op på 171 fps for at overholde energikravet på 40 joule, men det lyder som om at du er klar over det :)
Jeg er også ved at intensivere min træning for tiden. For det første er det jo bukkejagt lige nu og for det andet har jeg fået at vide at man gerne skal kunne skyde helt ud til 40m !!! når vi ( 4 danske buejægere ) skal på vores jagttur efter elk i hjertet af Rocky mountains til september. Jeg glæder mig som et lille barn, men der skal godt nok trænes hårdt de næste 3,5 måned hvis jeg skal kunne lave jagtligt forsvarlige skud ud til 40m :!: Men jeg tror på det. Som jeg plejer at sige... Hvis Hill ku.. Så kan jeg også :?: :? :lol: :?: :twisted: :D

Held og lykke med din træning !

Jacob

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 2. jun 2004, 09:21

Hejsa

Olaf, du skal være velkommen til at sende et billede af buen. Jeg kan også tage et af den til Odinstævnet den 12-13. juni.

Elk i Rocky Mounains. Det lyder som noget af en drømmetur! Men seriøst, at ramme en elk på 40 meter! Den er jo så stor som en ladeport :!: Så stor så man hurtigt kan komme til at føle, at man slet ikke kan skyde forbi og så ender man alligevel med at sende pilen langt hen over ryggen på den :evil: Det kan da godt være at du alligevel skal træne lidt på de længere afstande :wink:

God tur!
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Olaf

Indlæg af Olaf » 2. jun 2004, 15:42

Jeg ved godt buen kun lige opfylder kravene, men med lidt tungere pile og en fast flight streng kan jeg måske få lidt mere ud af den, og så snart jeg får taget et billede af den, pilene og mit nye pilekogger, skal jeg nok sende et billede :D .

40m er langt ude selv på et stort dyr :!:

Olaf

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 2. jun 2004, 20:26

Prøv engang at gå ud i skoven og skyd EN judopointpil på en NY og UKENDT afstand og et NYT sted hver gang. Afstande 20 til 45 m. pilen skal sætte inden for 15-20 cm af det du sigter på. Det ER svært. Men SJOVT :D
Olaf, var ikke klar over at en træbue kunne bruge ff. ? Held og lykke med det.

Jacob

Olaf

Indlæg af Olaf » 8. jun 2004, 09:02

Så er der et par billeder.

Billede
Billede

Olaf

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 8. jun 2004, 20:44

Hold da kæft for en lækker bue :shock: :D

Jeg kører jævnligt over fyn,må jeg besøge dig engang og prøve dine buer ?

Også flot pilekogger, hjemmelavet ? Ligner den amerikanske " raptor sidequiver "

Jacob

Ps. Hvordan kobler du et billede til dit indlæg ?

Olaf

Indlæg af Olaf » 9. jun 2004, 11:28

Ja det er en dejlig bue og god at skyde med :D . Pilekoggeret har jeg selv lavet frit efter det her http://www.selfbow.com/jackstraditional ... chief.html , det er et ryg kogger som kan trækkes om på siden så man kan se hvilken pil man tager, pilene rasler ikke da spidserne sider fast i et stykke etafoam der er presset ned i bunden af koggeret, det fungerer fint og er forholdsvis nemt at lave.

Du er velkommen til at kigge forbi, min mail adr. står i min profil så send en mail når det passer.

Billederne mailer jeg til Jon, så sender han et hyperlink til bage som jeg lægger ind på indlæget. Prøv at se uner "spørgsmål og svar om forumet" der er der en beskrivelse af hvordan det gøres.

Olaf

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 9. jun 2004, 22:38

Det er sådans set ikke nødvendigt at have billederne liggende på
bueogpil.dk's server for at få dem med i i et indlæg. De billeder jeg har
sat ind i indlægget om Howard Hill ligger nok på en eller anden server i USA og jeg har blot linket til dem vha af Img-koden, som man kan vælge når man skriver en besked. Man da de fleste ikke har deres egen server er de velkomemn til at sende billederne til mig. Så kan jeg uploade dem til
bueogpil.dk's server. En eller anden gang i fremtiden får jeg nok laet der gør at folk selv styrer billedupload. Det kunne give lidt mere interaktivitet.

Jeg er enig med Jacob. Flot bue og flot kogger. Buen ser ud som om den har lidt refleks-defleks i sig?
Jeg lavede selv et kogger magen til sidste år. Jeg har erfaret, at noget der
betyder noget er størrelsen af koggeret og vægten af læderet for hvordan det sidder. Der kan sagtens sidde 6-7 pile med 3-bladede spidser i min, men læderet er ret tyndt, og det gør at vægten ikke er så høj. Det betyder, at det måske har lidt større tendens til at svinge ved hoften end godt er. Det føles simpelthen som om lidt mere vægt ville hælpe. Det ser ud som om at Olafs er lidt større og måske også kraftigere. Det tror jeg er godt.

Mht. streng, så skyder jeg selv med en bambus og osage bue for tiden, som jeg har en fast-fligth streng på. Det virker rigtig effektivet og buen har holdt til det indtil nu. Jeg havde oprindeligt fulgt Sigurds
opskrift på at lave en dacron-streng, og det gav 16 tråde til en bue på 65
pund. Men buen føltes lidt sløv i det når man snappede i strengen med
fingrene. Den skød nu godt nok.

Men efter at have læst i Bowyers Bible kunne jeg se at 9-10 tråde sådan set burde være mere end rigeligt. Hver Dacrontråd har en knækstyrke på 35 pund, og hvis man tager buens vægt og ganger med 4
skulle man få den anbefalede styrke for en streng til den givne bue (Saxton Pope sagde 6 gange til en jagtbue). 65 gange 4 giver altså kun 260 hvilket betyder at 7-8 strenge skulle kunne gøre det. Hvorfor man så anbefaler 16 tråde ved jeg ikke, men Sigurd er ikke den eneste der gør det. Pip Bickerstaffe angiver det samme antal tråde.

Men det gav en dramatisk effekt at følge rådet i Bowyers Bible. Med 10 tråde (lidt ekstra sikkerhed, fulgte Popes anbefalinger :wink: ) kunne jeg nu lave en dacronstreng, der vejede lige omkring 8 gram vokset og med bevikling, mens min fast-fligtstreng vejede 6 gram og min gamle dacronstreng vejede 12 gram.
Går jeg helt ned til de 8 dacrontråde bliver det selvfølgelig endnu mindre.

Jeg har også lavet en hørstreng til buen. For at gøre den så let som mulig har jeg fulgt forskriften om at gange buens vægt med 4. Jeg har i mellemtiden reduceret buen til 55 pund. Den almindelige uvoksede hørtråd har en knækstyrke på ca 16 pund pr tråd. Det giver ca. 14 tråde til en bue på 55 pund (55 pund * 4 = 220, og det giver 220/16=13,75 tråde). Den streng mangler endnu at blive vokset og få en bevikling og den vejer allerede 14 gram :!: :?

Jeg har altså nu 3 strenge:

En fastfligth streng, der med 14 tråde kan holde til 55*14=770 pund! Vægt: 6 gram
En dacronstreng, der med 10 tråde kan holde til 10*35=350 pund. Vægt: 8 gram.
En hørstreng, der med 14 tråde kan holde til 16*14=224. Vægt: 14 gram og det stiger sikkert til 16 el. lign.

Da vægt er den vigtigste faktor når man sammenligner disse 3 strengmaterialer(de strækker sig fra 2-4%), så ser det ud til, at man kan komme langt med at lave en tynd og fin dacronstreng. Det hør jeg har vil give en ret tung streng. Måske det kan fås bedre. Men hvis man er ligeglad og tror på at ens træbue kan holde til det, så vil fastflight helt klart være det bedste.

Det var en længere udredning, som vist bør laves til en ordentlig artikel på et tidspunkt :roll:
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Olaf

Indlæg af Olaf » 10. jun 2004, 08:46

Buen er lavet som refleks defleks dog ikke særlig udpræget.

Pilekogeret er lavet ud af 3.5mm tyk læder og så har jeg ladet "ryg stykket" være helt, orginalen er skåret ned i begge sider, det gør selvfølgelig at pilekoggeret bliver lidt tungere og stivere.

Jeg har en fastflight streng med 10 tråde der passe til en 62" bue, strengen vejer 3 gram uden midterbevikling, jeg har ikke turdet bruge den endnu :oops:

Olaf

LarsW
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Har i været til jagttegnsprøve ?

Indlæg af LarsW » 4. sep 2011, 23:38

JacobSandberg skrev:Har ikke indtryk af at der bliver holdt så meget øje med buejagtforummet så jeg tillader mig at skrive på dette forum.
Jeg ved at der er/var en 3-4 stykker af dem som gæster forummet her, der havde planer om at tage buejagttegnsprøven i år. Bla. vores gavmilde vært Jon Jagd.
Well, hvordan er det gået ? er der noget med at prøverne er flyttet til efteråret eller er det kun nogle af dem ?
Første mand der består prøven med en ren træbue og træpile med jagtspidser, vil jeg gerne have lov til at invitere på al den gratis jagt vedkommende kan ønske sig ! :D
Hvordan går det for dig Jon ? er der ild i Borderbuen ?

Og kan vi så få lidt mere gang i den på denne super gode site !? der må da være nogle af alle de "langbuenørder" :D omkring Vejen langbuelaug mfl. der har noget interresant at bidrage med til disse sider ?

Jacob
Hej Jacob

Tråden er ganske vist gammel, men jeg tager den nu alligevel op :-)
Jeg var til jagtprøve i fredags med min hjemmelavede reflex/deflex langbue (bambus/purpleheart/osage orange - 181 fps med 36 grams pile, dvs. godt 50 Joule) og hjemmelavede træpile med NAP Nitron spidser. I første runde havde jeg 4 træffere, hvorfor jeg tog en tur til posthuset, og i anden runde lykkedes det så at få 5 træffere ind - og mit mål om at bestå jagtprøven med hjemmelavet udstyr var nået. Er det udstyr, der kvalificerer til "gratis jagt" ;-) ?

Buen kan ses i brug på denne side:
http://www.buemagerlauget.dk/index.php? ... Itemid=138
På billederne, hvor der skydes papegøjeskydning - stejle skud opad, garnkvaster på strengen.

Mvh. Lars

Besvar