Border buer til jagt

Fortæl historier, stil spørgsmål, giv tips og gode råd eller læg op til debat.
Besvar
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Border buer til jagt

Indlæg af JonJagd » 28. aug 2004, 11:39

Efter at have skrevet frem og tilbage om forskellige amerikanske buemærker i indlægget om Buejagt med recurve vil jeg gerne henlede opmærksomheden på de skotske Border buer. De har endnu ikke en velfungerende hjemmeside, hvor man kan se deres flotte produkter. Nedenfor er der for en række billeder af deres recurves og enkelte langbuer.

Jeg har selv en Border Black Harrier, som er en moderne "high performance" reflex-deflex langbue, og den har jeg haft god mulighed for at sammenligne med en af Black Widows langbuer. Noget af det jeg har lagt mærke til er, at Border buen er lige så hurtig som den amerikanske, og at Border buen er bygget med en anden æstetisk indgangsvinkel. Der er ganske enkelt smukkere træ i Border-buen end i Black Widow buen. I Black Widow buen er der indlagt forskellige farvede kunstmaterialer i håndtaget samt forskellige farvede ahorns-laminater, hvor Border-buen fremviser træsorter, der er stærke, tunge og flotte fra naturens hånd. Resultatet er at Border-buen ser mere luksuøs ud, mens Black Widow-buen har et mere funktionelt udseende. Og det betyder vel at mærke ikke, at der i Border-buen er gået på kompromis med kvaliteten. Der er ting der taler for begge principper, og det er i sidste ende et spørgsmål om smag.

Herunder følger tilfældigt udplukkede billeder far Borders katalog:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af JonJagd 14. nov 2004, 20:07, rettet i alt 3 gange.

Martin_k
Geografisk sted: Kbh.

Indlæg af Martin_k » 28. aug 2004, 17:24

Hej Jon,

Ja, de er virkeligt flotte. Jeg ledte også efter et online katalog tidligere for netop border buerne. Ærgeligt de ikke har det.

Jeg kiggede også på black widow buerne og syntes jeg kunne se en forskel på dem og så http://www.blacktailbows.com.

Faktisk minder border buerne og blacktail buerne mere om hinanden design mæssigt. Jeg kunne også se at blacktail bliver lavet af diverse hårdtræ.

Billede

Martin_k
Geografisk sted: Kbh.

Indlæg af Martin_k » 28. aug 2004, 17:56

Lige en tilføjelse.

blacktail buerne kan vælges i en billigere model, hvor det er lamineret træ oven på ahorn.

Håndtaget i deres Elite og Elite VL modeller er så eget valg af hårdtræ plus laminerede lemmer.

Jon, har du et katalog med border buerne? Vil også gerne se nærmere på dem også.

JacobSandberg
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 29. aug 2004, 18:26

Hej I to buehajer :D

Jeg vil gerne lige komme med nogle ting som jeg har "oplevet"

Jeg har haft en af de nyeste Border Black Douglas Swift Recurve buer Men skyder nu med Black widow.

Black Widow har i 2003 forbedret deres langbue betydeligt ( gjort den en del hurtigere ) Mit gæt er at den BWbue du har samlignet med Jon, er en model fra før 2003 ?

Black Widow laver også buer i bocote, cocobolo, osage osv der er virkelig flotte ( dog ikke så flotte som Blacktail eller Border) Men mange folk forbinder Black Widow med de gamle modeller af lamineret birk.

Border buerne er virkelig flotte men jeg havde personligt problemer med deres finish, som skallede af og jeg ved at jeg ikke er den eneste !

Med hensyn til skydeegenskaber vil der for de fleste mennesker ikke være noget der overgår en BW recurvebue men til gengæld er de nyeste Border recurvebuer en smule hurtigere end de nyeste BW recurve buer. ( har dog hørt fra en bekendt, med en kronograf, at det ikke er tilfældet med langbuerne ! )

Personligt ville jeg købe Morrison eller OL Adcock hvis jeg skulle have en langbue med uimodståeligt håndværk og pile hastigheder uden samlining.

Og hvis jeg skulle have en ny recurvebue ville det nok være en BW i cocobolo eller en af de der usansynligt flotte Blacktail buer.

Men smag og behag er forskellig. En ting har jeg dog lært, Den hurtigste bue er ikke altid den der reklamerer med at være det :wink:

Jeg vil give Jon ret i at Border buerne er godt håndværk men deres finish er problematisk. En anden ting ved Border er at de skærer deres recurve buer ALT for langt forbi center ved pilehylden hvilket gør at man er tvunget til at bygge meget ud på den

Håber ikke dette indlæg bliver opfattet som negativt, det er absolut ikke ment som sådan. Jeg ved bare hvordan det føles at bruge 8000 kr på noget der ikke opfylder ens forventninger !!

God jagt !

Jacob

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 29. aug 2004, 18:38

Ps. Jeg vil dog som noget positivt sige at den måde Border nedsænker buebenene i håndtagssektionen på deres TD recurvebuer giver dem markedets suverent flotteste profil for en TD bue, efter min mening.

Jacob

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 30. aug 2004, 08:54

Som jeg også skrev i mit indlæg, så er det i sidste ende et spørgsmål om smag. Og det skal også siges, at mit kendskab til Black Widow kan begrænses til to langbuer, som nok er fra før 2003 som Jacob siger. Og den meget funktionelle stil de er bygget i har i aller højeste grad sin berettigelse, da man må sige at buens skydeegenskaber er vigtigere end dens udseende. Der var min egen oplevelse så bare, at min Border, som koster ca. det halve af en BW-bue var fuldt ud lige så god og efter min mening bedre. Men igen er det jo smag.

Det store udvalg og dermed den store konkurrence i USA gør nok, at man kan finde rigtig god kvalitet i de fleste af de populære mærker.

Hovedårsagen til at jeg nævner Border er at der er meget stor fokus på de amerikanske mærker, hvorimod mange europæsike mærker er nærmest ukendte i Danmark. Og den anden årsag er, at når told/moms er betalt på en amerikansk bue, så står man ofte med et uhyggeligt dyrt våben. De 8000.- du nævner Jacob, var det en Border?

Mht. finish på Border buen så har jeg kendskab til 10-12 skytter, som har Border-buer i forskellige modeller både nye og ældre, og de har så vidt jeg ved ikke oplevet problemer med finishen. Så jeg tror ikke det er et generelt udbredt problem hos dem.

Kunne i øvrigt godt tænke mig at prøve at skyde med en BW-recurve.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 30. aug 2004, 10:00

Hej Jon, jeg er strødt ind i to tilfælde ud over mig selv der havde problemer med finishen. I alle tilfældende har det været det sorte finish de bruger på nogle af modellernes bueben som har skabt problemer.

MEN men men alt andet til side så vil jeg give dig 112% ret i at det i bund og grund drejer sig om smag og behag. Det handler om at finde den bue der passer bedst til en selv :D

Ja min, Border Black Douglas Swift, stod mig i 7600 kr !!

Hvis Sid fra Border ville ændre lidt på pilehyldens centercut og lade være med at bruge den sorte finish, så ville han have en recurve bue der ville være meget svær at slå !

Frygt altid den mand der kun skyder med EN bue :? :)

Jacob

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 9. nov 2004, 17:08

Hej Jacob

Jeg forstod faktisk aldrig rigtig det med at den var for center cut. Synes du at den er for center shot? Hvis pilen går gennem centrum af håndtaget kan den vel ikke være for center shot eller hvordan?

Der er selvfølgelig nogle konkurrencer, hvor den ikke må være helt center shot, men det er da vist kun i USA.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 14. nov 2004, 13:41

Hej Jon, Jeg ved ikke hvordan Sid laver hans pilehylde/centercut nu men den jeg købte for vel efter hånden 2,5-3 år siden var skåret så langt ind at pilen stort set gik igennem centrum af håndtagssektionensektionen og det duer ikke når man skyder med fingre. Jeg kunne simpelthen ikke undgå at pilene gik for meget til højre, selv med meget stive pile. Det hjalp først da jeg byggede 3 eller 4 lag tykt læder på.
Det er da også muligt at det var mig der lavede kludder i det, men jeg har i hvertfald aldrig haft den slags problemer med mine andre buer.
Ps. fik skudt mig en elktyr ( Wapitihjort ) og en amerikansk grævling i Idaho. Har problemer med min netforbindelse og ekstremt travlt siden jeg kom hjem men der er billeder på vej i nærmeste fremtid. J

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 14. nov 2004, 20:09

OK. Glæder mig til at se et billede. Du er velkommen til at sende det når du har det.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar