Beretning om at "fiske" med bue og pil.

Fortæl historier, stil spørgsmål, giv tips og gode råd eller læg op til debat.
Besvar
felixbur

Indlæg af felixbur » 21. apr 2006, 20:49

Hej allesammen....

Jeg har netop lige læst en erfaringsudveksling omkring emnet ”At fiske med bue og pil”, det har motiveret mig til at skrive en lille beretning om mine erfaringer omkring denne form for, ikke hel lovlig jagt :? .
Jeg (og to af mine gode venner) må desvære starte med at tilstå, at vi har skudt ferskvandsfisk, men dog blot har gjort det i en god tro og uvidenhed. Og at det nu er ophørt.

Mine venner og jeg har nu ellers haft mange udfordrende og spændende oplevelser ved at jage det sky dyr. Det foregik hjemme hos en af mine venner(Christian) i en forholdsvis lille å ca 3-3,5 bred og varierende dybde, så der skulle ikke de store skydefærdigheder til at skyde fiskene. Åen udspringer fra en mellemstor sø kaldet Veng sø og det var der vores "byttedyr" nedvandrede fra. Det var brasner vi jagtede i stor stil. Søen var fyldt med den forurenende skidtfisk, og så også ud derefter :x . Brasnerne søgte ned i åen og gjorde livet surt for bækørrederne. (Bækørrederne jagede vi selvfølgelig ikke med bue, men fangede/fanger dem på traditionel vis med stang).

Vi opdagede de uønskede gæster ved, at vi en dag bemærkede nogle voldsomme v-formede bølger på lavt vand. Vi troede straks at det var kæmpe bækørreder, og skyndte os at hente vores fiskestænger. Til vores store skuffelse opdagede vi så at det blot var en mærkelig, høj, flad fisk der var umulig at fange med vores fiskestænger. Vi undersøgte hvilken mærkelig skabning af en uforskammet fisk der havde invaderet vandløbet. Vi fik fastslået hvad det var for en fisk, der var tale om. Vi erfarede også, at de ikke tjente vandløbet godt faktisk tværtimod blev åen mere uklar. Bestanden måtte reduceres og til det formål brugte vi vores buer som vi gik/går rigtig meget op i.

Jagten foregik på varme sommerdage med masser af sol, hvilket gjorde fiskene dovne, og nemme at se på lavt vand. Vi sneg os tålmodigt langs bredden, indtil vi så de velkendte v-formede bølger og så gik den vilde jagt. I starten fik vi ikke ramt på andet end 1-2 stykker pr. gang, hvilket ikke havde nogen effekt på bestanden vi anslog til ca. 50 stk. Vi blev dog hurtigt bedre, og da bestanden steg intensstiverede vi jagten. Det endte med af vi på en god jagt kunne skyde op til ca. 10-15 stk. Spidserne var bare almindelige cylinderformede metalspidser, så der skulle ofte mere end en pil til at sende fisken til de evige jagtmarker. Så af og til lignede det en gigantisk nålepude der var forendt i åen. Det lyder måske makabert, men det var af og til det der skulle til og vi følte, da også at vi gjorde en god gerning. (Jeg har også hørt at fisk ikke kan mærke smerte, er det korrekt :?: ). Buerne var hjemmelavede elme-og hickorybuer, som fungerede godt til formålet.

Vi stoppede, da det kom os for øre at det ikke var helt lovligt, men da var bestanden også meget lavere, og den er ikke forøget siden, men tværtimod er de resterende vandret tilbage til søen :D .

Det var hvad jeg havde at fortælle om det emne. Jeg håber du ikke føler, at du har spildt din tid ved at læse beretningen... :)

Mvh. Simon (16 år) Kasper (16 år) og Christian (15 år).

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 24. apr 2006, 21:19

Det var jo en ganske sjov historie. Men det er ganske rigtig ulovligt - desværre :-(

Jeg skød dog også et par ferskvandsfisk da jeg var dreng. Jeg havde dog altid en line i pilen og så en modhage på spidsen. Så skulle der ikke mere end én pil til for at få fisken ind. Og man kan stort set aldrig regne med at en fisk dør i skuddet. De skal have et slag i hovedet med en mindre kølle magen til den lystfiskere bruger.

Besvar