Noter fra en jagtweekend i oktober

Fortæl historier, stil spørgsmål, giv tips og gode råd eller læg op til debat.
Besvar
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 15. okt 2007, 15:36

Noter fra en jagtdag i oktober – lørdag den 13/10 2007

Der er nogle tidspunkter, hvor jagt virker legende let. Og denne weekend har været en af dem. Det at jage er noget jeg gør fordi jeg ikke kan lade være, fordi jeg finder det utrolig spændende og fordi det bringer mig nærmere i kontakt med hvem jeg er og hvad jeg er. Det kan derfor lyde mærkeligt, at jagt nogle gange kan være en næsten slidsom affære, men jeg tror at de fleste jægere der har prøvet at sidde på post 4 timer en blæsende kold og våd vinterdag eller for 117. gang bliver afsløret af råvildt fordi vinden cirkler, ved hvad jeg mener. Men sådan var det ikke denne weekend.

Solopgang: 7.50
Vejr: Temperatur – 4 - 10C, Vind - Svag SØ, næsten skyfri himmel.

Jeg går ud af døren og op mod skoven kl. 07.20. Mod øst over egeskoven rødmer lammeskyerne over morgengryet og giver løfter om en smuk dag i skoven. De første 700 meter op mod skoven er vintersæd omkranset af skov og læhegn til alle sider. Der er ofte dyr der krydser, hvilket giver en god mulighed for riffeljægeren, men for buejægeren er stykket utrolig vanskeligt. Man kan evt. finde en velbesøgt veksel, hvor den går fra mark til skov og så sætte sig inde i hegnet på skudafstand af denne, men det føles som noget af en satsning med ens dyrebare tid, da man nemt risikerer intet at se, og desuden vil det være vanskeligt at få spændt buen på et dyr, der ikke opdager en, er i ro og ikke sikrer.

Så jeg går videre op mod skoven og skridter veltilpas gennem det dugvåde græs i mine gode støvler og varme uldtøj. Jeg er ikke kommet langt før end jeg får øje på en hare, der kommer rullende henover marken. Den har travlt, og napper kun ganske kort lidt af den friske vintersæd. Den har ikke et øjebliks ro og jeg når slet ikke i nærheden af den.

Jeg kommer helt op til den sidste mark før vores skov. Der går et læhegn på tværs af marken et pileskud fra skoven. Her er der ofte god trafik af råvildt og det ville være perfekt for en riffeljæger, men det store åbne areal virker uoverkommeligt på mig med mine begrænsede 20 meters rækkevidde. Desuden er vinden i SØ (altså væk fra skoven) hvilket er sjældent her vestpå, så jeg benytter mig af chancen for at nærme mig skoven fra vestsiden og har som mål at sætte mig ved grusgraven i kanten af skoven.

Da jeg er ved at være på plads ved grusgraven hører jeg et vræl bag ude fra marken. Det er en ræv, der efter alt at dømme har fået fært af mig og nu krydser marken på rekordtid.

Jeg sidder og kigger ind i grusgraven en times tid, og ca. kl. 09 ser jeg mig tilfældigt tilbage op mod læhegnet, hvor jeg havde overvejet at sætte mig. Netop i det øjeblik kommer minimum 2 stk. råvildt ud fra naboskoven og går ned langs læhegnet. Enten vrimler det med dyr derhenne, eller også valgte jeg at se tilbage det ene øjeblik hvor dyrene kom. Ja ja, de valg man træffer.

Pludselig kl. 09.30 vender vinden og det blæser nu ind i grusgraven. Luften ude over vadehavet 15 km herfra er varmet op og blæser nu ind i landet.

Jeg går tilbage til gården og går et smut ned i engen. Det er egentlig for galt, at jeg ikke får brugt engen mere. Det vrimler med duer og nogle krager nede i de døde elme og råvildt kommer også jævnligt igennem. Men i konkurrence med egeskoven trækker engen knap så meget pga. det mindre dække.

På vej tilbage til huset ser jeg 3 stk. råvildt for fuldt firspring ovre fra vores stykke med vintersæd, heriblandt en pæn buk. Kort efter hører jeg tre skrald over fra naboen. Når han fik da i det mindste ikke disse tre. Det er mærkeligt at jægere sjældent nærer de varmeste følelser for nabojægere selv om man har de samme interesser.

Kl. 16 går jeg igen til skovs. På vej derop letter jeg 3 snepper i læhegnet. Tænk hvis de satte sig i skovbunden tæt på mig når jeg har fundet min post. Jeg finder også resterne af en due i kanten af læhegnet. Fjerene er spredt ud over en afgnavet majskolbe. Hvad majskolben laver i den sammenhæng kan jeg ikke helt gennemskue. Måske Mikkel ræv har forsøgt at sammensætte et velafbalanceret måltid i overensstemmelse med kostpyramiden?

Vinden kommer stadig fra vest, så enten skal jeg sidde i et buskads foran skoven og håbe på at dyrene kommer til mig fra vest på marken foran skoven, eller jeg skal klatre op i et stærkt egetræ jeg har udset mig i kanten af skoven. Ulempen ved at sidde i et buskads på jorden er at min fært blæser som minimum i en retning og ofte flere mens dyrene kan komme fra alle sider. Derfor må man bare sikre sig, at ens fært som minimum ikke blæser ud i den retning, hvor man kan skyde og så ellers tænke positivt i forvisning om at dyrene netop kan komme fra alle sider.

Fordelen ved træet er, at jeg får hævet mig op over dyrenes næsebor og til en vis grad opnår at min fært blæser hen over dem. Det gælder dog ikke i alle tilfælde og man er også meget begrænset i sin handlefrihed når man sidder i et træ. Dette træ er dog lovende. Der er flere gode veksler under det foruden en rævegrav der bliver brugt for tiden.

Så jeg vælger træet. Og jeg ser en masse deroppe fra. Jeg har god udsigt ud mod marken foran skoven, hvor jeg dog ikke ser noget dyreliv denne aften. Til gengæld er skovbunden levende af mus og solsorte. Jo mindre dyrene er jo større et spektakel laver de. På et tidspunkt har jeg selskab af en flagspætte i mit træ. Den banker forsigtigt løs på træstammen i sin søgen efter smådyr. Den sidder ikke mere end et par meter fra mig, så jeg føler mig sikker på, at den ikke ser mig. Dens makker sidder i et nabotræ, og 20 meter fra mig har en musvåge lydløst slået sig ned. En spurvehøg kommer også forbi på et tidspunkt i lynhurtige og præcise sving mellem de tætte kroner. I det hele taget giver fuglene god underholdning denne aften, og det bliver da også det sidste jeg ser denne dag.

Dagens observationer af jagtbart vildt:
Råvildt: 5 stk, herunder en pæn buk
Ræv: 1 stk.
Hare: 1 stk.
Fugle: Snepper – 3 stk. (minimum 2 forskellige), Duer – 100+ (store flokke højt over skoven, 10 – 20 stk. i elmene i engen).

Noter fra søndagens jagt er på vej.
Vedhæftede filer
JagtOktA_0012.JPG
Rævens måltid
JagtOktA_0012.JPG (97.57 KiB) Vist 5836 gange
JagtOktA_0015.JPG
Udsigten fra træet ud mod marken
JagtOktA_0015.JPG (99.54 KiB) Vist 5836 gange
JagtOktA_0016.JPG
Rævegraven under mit træ
JagtOktA_0016.JPG (82.96 KiB) Vist 5836 gange
JagtOktA_0022.JPG
Pil på strengen
JagtOktA_0022.JPG (72.36 KiB) Vist 5836 gange
Senest rettet af JonJagd 16. okt 2007, 07:51, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 15. okt 2007, 21:47

Søndag den 14/10 2007

Lidt over 6 ringer vækkeuret og jeg springer op. Jeg er ikke morgenmenneske i udpræget grad, men gårsdagens oplevelser i skoven i det fantastiske vejr har gjort mig utålmodig efter at komme ud igen. Så fuld af optimisme springer jeg i jagttøjet og får sat en tallerken havregryn til livs på rekordtid.

Vinden er stadig i vest, men derudover ser vejret ud til at blive en gentagelse af i går. Jeg har allerede besluttet mig for at cykle de små 2 km om på den anden side af skoven. For at kunne tilgå vores skov fra øst-siden er jeg nødt til at cykle rundt om hele det skovområde som vores skov er en del af.

Små 500 meter nede af vejen ser jeg de første 4 stykker råvildt. De er tæt på vores eng, men de har ikke den rigtige retning, og jeg er indstillet på at se hvad der sker i den anden ende af skoven. Da jeg kommer om på den anden side ser jeg først på lang afstand 2 styk råvildt løber over vejen. De kommer fra skoven og løber mod øst ned i mosen.

Jeg kommer hen til vores stykke. Her ligger også en mark foran skoven, hvor der er slået græs til ensilage for ikke så længe siden. Der går 4 styk råvildt på den nærmeste nabomark. De har retning mod naboskoven, så jeg bevæger mig hurtigt langs hegnet ned mod vores skov. Det begynder at lysne her en halv time før solopgang og jeg føler mig pludselig meget blottet på marken, så jeg går målrettet mod skovbrynet. Da jeg er 200 meter fra skoven krydser morgenens elvte styk råvildt vores mark i raske fjed og springer ind i naboskoven i retning mod de 4 andre jeg lige har set.

”Hvis du vil se vildt så gå, hvis du vil nedlægge vildt så sid” sagde den amerikanske buejæger Fred Bear. Så vel vidende, at jeg nu sandsynligvis vil se færre dyr men til gengæld har en større chance for at komme til skud går jeg ind i skovens nordøstlige hjørne for at finde en god post. Der står et andet stort egetræ, som nærmest har form som en stor stemmegaffel, hvor jeg fint kan sidde overskrævs i bunden af U’et med ryggen op ad den ene stamme ca. 4 meter over skovbunden. Nedenfor træet krydser flere velbesøgte veksler, og der er også forholdsvis åbent i den ellers tæt begroede skovbund. Egetræernes kroner lader relativt meget lys slippe igennem, hvilket giver en dejlig lys skov men også gode muligheder for røn, birk og tørst til at skabe en veritabel urskov i bunden. Jeg har derfor for vane at rive mindre træer op i nærheden af gode træer som dette egetræ for at have bare nogle enkelte steder i skoven hvor jeg kan se op til 20 meter.

Lidt før solopgang sidder jeg i træet. Med riflen har jeg skudt både en ræv i november og en seksender i foråret nedenfor dette træ, og i begge tilfælde udspillede det sig indenfor ca. 20 meters skudafstand. Så jeg er optimistisk. Efter et kvarters tid synes der at være faldet ro i området efter at jeg er kommet herind, og snart har jeg både flagspætter og skovskader i træerne omkring mig.

Ca. kl. 9 opdager jeg pludselig et rådyr på vej forbi mig. Lige efter jeg opdager den stopper den op, vender sig og viser spejlet. Pokkers tænker jeg! Kan den virkelig have fået fært af mig? Men så tager den en 90 graderes drejning og tager nu en anden retning langs min venstre side. Som højrehåndet skytte kunne det umuligt have været bedre for mig. Den går langsomt men sikkert fremad ca. 20 meter fra træet jeg sidder i mens den roder i skovbunden. Pludselig får jeg øje på en anden tæt på. De er begge på vej hen i mod en åbning i underskoven, hvor jeg vil kunne få frit skud. Jeg stemmer hælene i, sætter mig godt ned i sædet og læner mig lidt ud til siden mens buearmen er klar til at svinge op. Efterhånden går det dog op for mig, at de er på vej væk fra stedet og ikke kommer i nærheden af åbningen. Der var ikke på noget tidspunkt frit skud.

Kl. 10.30 klatrer jeg ned fra træet og pürscher gennem skoven ud mod marken, men jeg ser ikke mere den morgen. Det har dog været spændende og tæt på.

Dagens observationer af jagtbart vildt:
Råvildt: 13 stk
Vedhæftede filer
OktJagtDyr1.jpg
Arkivfoto
OktJagtDyr1.jpg (44.58 KiB) Vist 5810 gange
OktJagtDyr2.jpg
Arkivfoto
OktJagtDyr2.jpg (41.38 KiB) Vist 5810 gange
Senest rettet af JonJagd 17. okt 2007, 11:40, rettet i alt 2 gange.

Endelt
Geografisk sted: Dronninglund

Indlæg af Endelt » 16. okt 2007, 15:56

Spændende læsning.

/Peter E.

Besvar