Hjælp til journalister

Fortæl historier, stil spørgsmål, giv tips og gode råd eller læg op til debat.
Besvar
janussl

Hjælp til journalister

Indlæg af janussl » 28. nov 2007, 10:36

Hej buejægere!

Vi er to journaliststuderende fra Danmarks Journalisthøjskole, der i øjeblikket arbejder på et 7. semesters afsluttende projekt om jeres hobby - buejagt i Danmark. I den forbindelse laver vi en webproduktion, der gerne skal omhandle livet som buejæger.
Der kommer I ind i billedet, da vi meget gerne vil have jeres gode ideer til, hvad siden skal indeholde for at komme bag om buejægerens liv. Hvilke ting skal vi være opmærksomme på? Hvad synes I er væsentligt?
Derudover vil vi meget gerne høre om jeres etiske ovevejelser i forbindelse med jagt med bue og pil. Hvad taler for denne jagtform, og hvad taler imod den? (Eksempelvis: Er buejagt mere fair over for dyrene? Eller lider dyrene mere end ved riffeljagt? Og hvad med anskydningsprocenten?)

Alle input er meget velkomne!

Med venlig hilsen

Alexander Borch Nielsen og Janus S. Laursen
7. semester, Danmarks Journalisthøjskole

NB. Vi håber på, at produktionen ender op på en af de større danske mediers hjemmeside.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 2. dec 2007, 22:14

Hej Alexander og Janus

Jeg er lidt i tvivl om I vil lave en hjemmeside som adskiller sig fra henholdsvis denne hjemmeside og http://www.buejagt.org eller om det skal være noget helt andet? Hvis I vil lave noget tilsvarende kan I jo se på nævnte hjemmesider.

Nu er buejægere jo meget forskellige og jeg gør mig ingen illusioner om at jeg taler på alle buejægeres vegne. Men jeg ville mene at I bør have noget med om følgende emner:

1. Historien for buejagt i DK og hvordan det startede. Starten på den moderne buejagt i Danmark er godt beskrevet i bogen: Carl Dreyer: Med Bue og Pil Hasselbalch 1936. Denne bog er stadig "biblen" for dansk buejagt selv om meget har forandret sig siden da, især sådan noget som jagtmetoder, skudafstande og hvad der ellers er tilladt. Der er den meget forældet

2. Uddannelsen/Prøven og den nye buejagtlov:
http://www.bueogpil.dk/index.php?name=N ... cle&sid=25
http://www.bueogpil.dk/index.php?name=N ... cle&sid=57

Her får man opdateret viden om dansk buejagt i dag.

3. Udstyret: Compoundbue, jagtrecurvebue, langbue, pilene og jagtspidser. Igen er kompendiet for Buejagtloven et godt udgangspunkt.

4. Metoder til buejagt: Bedre camouflage og dække og mindre effektiv radius i forhold til riffel-/haglgeværjagt.
Jeg har indtil videre skrevet en LILLE bitte smule her:
http://www.bueogpil.dk/index.php?name=P ... opic&t=581

Der er naturligvis masser af materiale til ovenstående 4 punkter.

Så lægger I op til en debat omkring buejægeres etiske overvejelser, hvilket vel lægger sig tæt op af hvorfor man går på buejagt. Jeg har skrevet noget om min egne bevæggrunde i førnævnte artikel:
http://www.bueogpil.dk/index.php?name=N ... cle&sid=57

Er buejagt mere fair over for dyrene? Eller lider dyrene mere end ved riffeljagt?
Andre kunne måske finde på at spørge: "Hvorfor bruge buen når vi nu har så ideelt et våben som riffelen og haglgeværet". Tjaa, hvad menes der egentlig med det. Tilsyneladende er det i dag for mange indlysende/indiskutabelt at riffelen er den ideelle kombination af et tilpas effektivt våben, der samtidig opfylder alle de mindre målbare krav om at det er etisk forsvarligt til jagt. Altså at det ikke er så effektivt at dyrene ikke har en chance men samtidig er det effektivt nok til at dræbe hurtigt og give jægeren nogenlunde sikkerhed for succes på jagt. I Danmark er den foretrukne jagtriffel således den traditionelle repeterriffel med træskæfte, som i alt væsentligt ikke har ændret sig det fjerneste de sidste 100 år bortset fra påmonteringen af kikkertsigtet, som man i øvrigt også har haft i mindst 60 år. Sjovt nok ser den riffel helt anderledes ud end dem der bruges på skydebanerne, hvor der kræves ubønhørlig præcision. Så med 100 år på bagen i sit funktionelle design mon så ikke det kunne lade sig gøre at finde nogle forbedringer for jagtriflen? Men så ville den måske blive grimmere og unfair at bruge på jagt? Jeg spørger bare. Det er i hvert fald klart at man med buen går fra at have en effetivt dræbende radius på omkring 100 meter for riflen (afhængig af skytten) til maksimum 20 meter med buen. Så mht. fairness må buejagt siges at være mere fair overfor dyrene (forudsat at større chancer og flere kort på hånden til dyrene er ensbetydende med større fairness). Det er også indsiskutabelt, at man skal kende mere til dyrenes vaner og biologi for at nedlægge dyr med bue og pil end med riffel.

Er buen effektiv nok?
Utroligt at man overhovedet kan finde på at stille det spørgsmål. Den har suppleret menneskeheden med vores fødegrundlag i måske 50.000 år. De sidste 100 år er der skrevet mange hyldemeter om ”moderne” buejagt. De er skrevet af læger, fysikere, andre videnskabsmænd eller bare dygtige og erfarne jægere. Disse har egenhændigt nedlagt alle de arter der jages og nedlægges med ”moderne jagtvåben”. Sammenholder man disse beretninger med normal riffeljagt er den eneste forskel i effektivitet mellem riflen og buen faktisk at man med buen reducerer den føromtalte aktive radius og at buen ikke har den chokeffekt, der øjeblikkeligt kan stoppe farlige og aggressive angribende dyr som bjørne og farligt vildt i Afrika. Men mht. den dræbende effekt af henholdsvis en pil og en kugle er de stort set sammenlignelige og har nøjagtig den samme fysiologiske effekt på vildet.

Hvorfor kan man blive i tvivl om buens effektivitet/plads som et jagtvåben?
Er det frygten for at menneskelige fejl forstørres til uoverskuelige konsekvenser? Det er jo nærliggende når det drejer sig om at nedlægge dyr. Måske er det symptomatisk for vores menneskesyn nu til dags(og selvfølgelig også natursyn)? Mere og mere automatiseres og gøres af maskiner og det kan være svært at tro på, at mennesker i dag kan træne sig op til at ramme præcist med et våben der i sit grundprincip er måske 50.000 år gammelt og ikke benytter sig af andre sigtemidler end pilespidsen og den hånd man holder buen med (bort set fra den moderne compoundbue). Men det kan vi stadigvæk. Og det er for mig en af de facinerende ting ved buejagt: Optimismen og troen på vores egne evner skal skabes og vedligeholdes og er i evig konflikt med vores mål efter at gøre alting mere og mere præcist og usvigeligt sikkert. Men i processen mod dette riskerer vi også at tvivle for meget på os selv og undergrave vores egne evner, og her byder buejagten på en fantastisk udfordring, der kan få os til at genopdage vores fysiske og intellektuelle evner udviklet gennem hele menneskets historie.

Jeg er klar over at et centralt emne i denne debat er hvad er et humant drab og hvilket usikkerhedsmoment er forsvarligt i jagt. Det er selvfølgelig det der har er rykket sig meget siden buen blev opfundet og første gang blev anvendt på jagt. Det kan være at der kommer noget mere om det på et tidspunkt.

Det var så nogle løse strøtanker om forskellige emner vedr. buejagt. I er selvfølgeligt velkomne til at stille yderligere spørgsmål.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

JacobSandberg
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 4. dec 2007, 15:02

Hej
Mht. hvad der bør være med, syntes jeg følgende punkter er vigtige

#Hvad driver en buejæger ? ( de fleste oplever at føle sig mere som en del af naturens spil, hvorimod man let kommer til at føle sig som "herre" over naturen når man jager med riffel. Kort sagt er naturoplevelserne mere intense og den jagtlige udfordring langt større.

# Buens effektivitet. Jeg har arbejdet proffesionelt med jagt i de sidste 13 år på forskellige danske godser. Med de dyr mine kunder og jeg selv har nedlagt, i ind og udland, har jeg set omkring 600 stk råvildt og større hjortevildt nedlagt med riffel og ca. 125 stk råvildt og større hjortevildt nedlagt med bue. Desuden har jeg studeret film og bøger i hobetal.
En pil dræber fuldt ud lige så godt som en kugle og det er uanset om det er råvildt eller kafferbøffel man nedlægger. til gengæld er der en HELT KLAR tendens til at en anskydning med pil ikke er nær så problematisk for dyret som en anskydning med riffel !
Buens manglende effektivitet ligger IKKE i dræbeevne men i RÆKKEVIDDE, idet at man skal ind på 20 meter for at have samme præsision med bue som man har på 100- 150 m. med riffel
Med et perfekt hjerte-lungeskud med bue og pil, mister dyret bevidstheden lige så hurtigt som ved en halal slagtning. dvs. få sekunder.
Desuden tror jeg ikke dyrene kan mærke når de bliver ramt af en barberblads skarp pil der smutter lige igennem dem. De fleste buejægere har oplevet at skyde et dyr som så derefter bare står og kigger og ser ud som om at det ikke aner hvad der lige skete. for derefter at falde om.
Det er lidt lige som når du skære dig selv i fingeren med en skarp kniv, det varer noget tid inden det gør ondt og den smerte når dyret aldrig at opleve.

#Anskydningsprocenten# Er meget lav med bue, så længe man holder sig inde for den afstand hvor man kan levere et præsist skud og det er nøjagtigt det samme med riffel.

#Besættelse# Langt de fleste mennesker finder udfordringer tiltalende og personligt udviklende. Som buejæger og især som traditionel buejæger ( Det kræver mere træning og kortere skudafstande at være præcis med lang-og recurvebue end med en moderne compoundbue ) er man konstant udfordret. Jeg selv jager kun med recurvebue og skyder aldrig råvildt på afstande over 15 m. !
Denne konstante udfordring og de oplevelser der følger med, gør at buejagten for mange nærmest bliver en besættelse og ikke bare en hobby.

Har en kammerat der lige har været i australien. Det lykkedes ham at nedlægge en tons-tung vandbøffel med bue og pil. Hans guide sagde at det var en af de mest effektive skud han havde set, inklusiv riffelskud.

I er velkomne til at skrive til mig hvis jeg kan hjælpe med mere

jacob.sandberg@mail.dk

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 5. dec 2007, 12:37

Forresten, det skal dog retfærdigvis siges at den gennemsitlige bue/pil kombination har ET blødt punkt, nemlig kraftige knogler.
En skulderknogle er som regel ikke noget problem for en kugle, men kan tit være det for en pil. Det er dog sjældent det spiller nogen rolle da hjerte/lunge regionen kun er omkranset af de meget tyndere ribben som, selv på storvildt, ikke yder nævneværdig modstand for en jagtpil.

Hvis man bruger en kraftig bue med tunge pile og gode 2-bladede spidser, kan en pil dog være mindst lige så effiktiv som en kugle, selv ved kontakt med meget kraftige knogler.
-Eksempel-
De store bøfler - kaffer og vandbøffel - har så tykke ribben at en riffeljæger er nødt til at anvende fuldkappede projektiler, da et blødnæset projektil vil ekspandere allerede ved kontakt med ribbenene og derfor ikke penetrere sælig godt. Men et fuldkappet projektil fra en kraftig kaliber vil have god penetration men tilgengæld forårgsage mindre skade i hjerte og lunge region end ønskeligt.
En tung jagtpil velegnet til bøffeljagt vil derimod trænge fint igennem selv de tommetykke ribben og STADIG forårgsage stor og effiktiv skade på hjerte og lunger da pilen stadig skærer imodsætning til det fuldkappede projektil der kun skubber sig igennem vævet uden at forårgsage samme skade.

janussl

Indlæg af janussl » 5. dec 2007, 13:45

Hej Jon og Jacob

Mange tak for jeres ideer og svar!

Vi er i øjeblikket i fuld gang med at indsamle materiale til vores produktion om buejagt. Det er lige nu vores plan at opbygge siden med nogle erfaringsinterviews med aktive buejægere, videoreportage fra en jagt, en ekspertvurdering af tendensen med at jage som vore forfædre, fakta samt tanker om det etiske aspekt.

I den forbindelse er det interessant at læse jeres kommentarer. Både den store betydning af afstand - kravet om at kende dyrets vaner tilstrækkeligt til at komme tæt nok på det - samt buens effektivitet, der er lige så stor som riflens, når afstanden er den rigtige.

Det er også fedt at høre om jeres bevæggrunde for at dyrke buejagten - intensiteten og det at være en del af naturens spil og de udfordringer det stiller mht. til at tro på egne evner og kunne bevare fokus.

Endelig vil vi også sige tak for de mange gode ideer til vores fakta-sektion. Det er flere ting i mellem, vi vil kigge nærmere på.
Vi vil også meget gerne benytte muligheden for at kontakte jer yderligere, hvis der dukker nye spørgsmål op.

Med venlig hilsen

Alexander B. Nielsen og Janus S. Laursen
7. semester, Danmarks Journalisthøjskole

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 5. dec 2007, 17:37

Held og lykke med det
I er sikkert stødt på denne artikel, men vil alligevel lige vedhæfte den.
Jeg syntes at den beskriver buejagtens glæder meget godt
http://www.netnatur.dk/Hvorfor-buejagt.657.0.html

Mvh
Jacob
J

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 5. dec 2007, 22:47

Ja held og lykke med det. Og hvis der dukker nye spørgsmål op siger I bare til.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar