Rytterbye som første bue, og til buejagt?

Fortæl historier, stil spørgsmål, giv tips og gode råd eller læg op til debat.
Besvar
Lassenc

Rytterbye som første bue, og til buejagt?

Indlæg af Lassenc » 20. jan 2009, 20:09

Hej

Jeg overvejer at begynde på bueskydning, hvor målet er at få buejagttegn.

Har set compoundbuen blive foreslået som begynder bue, men jeg er hooket på de traditionelle, er det helt hul i hovedet?

Et argument kunne vel være at hvis man kan skyde med en traditionel kan man skyde med compound? Istedet for at skulle lære at skyde 2 gange.

Jeg har fundet denne side:

http://www.recurvebowshop.com/

Priserne ser ganske overkommelige ud, og hvis de lever op til kravet om kJ skulle der vel ikke være noget i vejen for at bruge dem til buejagt?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 21. jan 2009, 10:18

Hej Lasse

Der er ingen tvivl om at det vil være noget af en udfordring at tage jagtprøven med en rytterbue, men muligvis ikke større end med en langbue. Da jeg ikke selv har prøvet at skyde med en rytterbue så ved jeg ikke hvor følsom den er og hvor hurtigt de skyder, men deres design, hvor buebenene bøjer fremad fra håndtaget, vil alt andet lige gøre dem mere følsomme for fejl i håndstilling og dermed mindre præcise.

Der er nok ingen tvivl om at hvis dit primære mål er at træne dig op til jagtprøven med en bue uden sigtemidler, så vil det bedste bud være en såkaldt jagtrecurve fra producenter såsom Black Widow, Black Tail, Morrison, Border Archery, Bear eller nogle billigere og så matche det med et sæt aluminiums- eller kulfiberpile.

Men vejen mod jagtprøven er forskellig for os alle, og hvis du er hooked på rytterbuer lige nu og det er det der får dig startet, så kan det også være den rigtige løsning for dig.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lassenc

Indlæg af Lassenc » 21. jan 2009, 13:06

Hvad skal man ca. regne med i træklængde med en højde på 170cm?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 21. jan 2009, 14:44

I følgende indlæg er der opskrift på at finde træklængde:

http://www.bueogpil.dk/index.php?name=P ... topic&t=39

Du kan måle den ved at samle dine hænder udstrakt frem for dig. Imellem dine hænder har du en tommestok. Den skal gå ind til dit bryst. Træklængden er så afstanden mellem dine fingerspidser og brystet.

Det passer ikke 100% og er meget individuelt, men det giver et udmærket udgangspunkt.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lassenc

Indlæg af Lassenc » 10. jun 2009, 16:44

Jeg har stadig ikke fået startet på skydning, meeen det kommer nok :)

Hvor mange pund bør man starte med, 40?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 10. jun 2009, 20:28

Hej Lasse

Det kommer an på hvor stor du er men en almindeligt bygget voksen mand kan fint klare en 35-40 punds bue til at starte, men det vil være fint at starte med en endnu lettere bue og når man så har lært det fundamentale så kan man gå over til en 40-50 punds bue. Så det vil jo være bedst hvis man kan låne en bue i starten, så man ikke er tvunget til at købe to buer. Hvis du ikke har mulighed for at låne en bue vil jeg anbefale dig at købe en bue på 40-45 pund. Den er sådan set tilstrækkelig til konkurrencer men dog ikke til jagt.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lassenc

Indlæg af Lassenc » 10. jun 2009, 20:33

Dvs. fx. Samick 30# "Hunting recurve" kan ikke bruges til jagt?

Kan man ændre på joule ved at skifte pilevægt osv. hvis man evt. bruger en bue med lavere trækstyrke?

Har forelsket mig i denne

Billede

38#

bolsjedyr
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af bolsjedyr » 12. jun 2009, 10:44

Lassenc skrev:Dvs. fx. Samick 30# "Hunting recurve" kan ikke bruges til jagt?

Kan man ændre på joule ved at skifte pilevægt osv. hvis man evt. bruger en bue med lavere trækstyrke?

Har forelsket mig i denne

Billede

38#
Buen vil næppe kunne godkendes til jagt i Danmark, da vi har nogle af verdens mest skrappe krav til buejagt og jeg tror ikke den kan afsætte nok energi i pilen.
I princippet er det mindre interessant hvor mange pund buen er på - Det handler om hvor meget energi den afsætter i pilen, men selvfølgelig hjælper det at den er kraftig. Buens effektivitet er således med i ligningen og en langbue vil typisk skulle være kraftigere end en compoundbue, da den afgiver en mindre procentdel af energien til pilen, resten ses som vibrationer i bue og streng efter pilen har forladt buen.

Jeg håber det gav mening for andre?
"If two men are to compete, it should be in archery. As they face the same direction, trying to accomplish the same goal, it is the most civilized of sports."
Confucius

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 12. jun 2009, 12:13

Til sammenligning kan jeg sige, at min forrige Border langbue, en Osprey GL på 47#, som er en moderne refleks-defleks langbue med kulfiber-ben og som derfor hører til i den hurtige ende af langbuerne, kun lige akkurat leverede 40 joule med en pil på 500 grains. Så en rytterbue på 30# vil helt klart ikke kunne gøre det.
Hvis dit primære ønske er at træne dig op til at bestå den eksisterende buejagtprøve i Danmark med en barbue (altså en bue uden sigtemidler) så vil mit råd være at anskaffe dig en moderne jagtrecurve fra f.eks. Black Widow, Border eller en af de mange andre mærker der fås. Olaf Sørensen har haft en fin Border jagtrecurve til salg her på forummet. Ved ikke om den stadig er til salg.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar