træk kræft?

Fortæl historier, stil spørgsmål, giv tips og gode råd eller læg op til debat.
Besvar
Jacha

træk kræft?

Indlæg af Jacha » 8. maj 2009, 15:29

Hej er lidt nysgerrig for at høre hvad jeres trækkræft er? og hvad bue i skyder med?

Min compound har en trækkræft på ca. 65pund og skyder 275f/s. med en 27½g pil.

Hilsen jacob

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

træk kræft?

Indlæg af JonJagd » 10. maj 2009, 15:34

Hej Jacob

Jeg skyder kun med langbue, og jeg startede for en del år siden ud med at skyde med 60-65 pund og synes det gik fint indtil jeg fandt ud af 2 ting:
1. Min koncentration blev dårligere i løbet af en konkurrence. Efter 10-12 mål begyndte jeg at se frem til næste mål med en vis følelse af opgivelse og træthed ved tanken om at skulle spænde buen og gennemføre et godt og omhyggeligt udført skud igen, og det påvirkede selvfølgelig mit resultat negativt.
2. Jeg begyndte at skyde hurtigere og hurtigere og mindre kontrolleret. Til dels fordi jeg havde læst Asbell's bøger om instinktiv skydning og den meget intense fokus på pletten fik mig til at skyde hurtigt. Vigtigst var det dog nok, at jeg blev træt af at holde buen længe.
Efter et sykke tid fandt jeg ud af, at jeg havde udviklet det der hedder pletskræk, som hos mig manifesterede sig ved at jeg slap pilen samme sekund jeg nåede ankerpunktet, så jeg kunne ikke holde buen for at sigte. Det var simpelthen blevet til en betinget refleks at slippe strengen lige så snart jeg var i nærheden af mit ankerpunkt. Resultatet var, at når det kørte for mig så kunne jeg præstere et nogenlunde resultat, men hvis jeg var bare en anelse nervøs eller usikker på mig selv, så kunne jeg med min hurtige skydestil ikke foretage bevidste korrektioner og præcisionen gik fløjten. Og i situationer som buejagtprøven der var det helt umuligt at kontrollere.

Så jeg gik ned til 45-50 pund og her fandt jeg ud af, at ved at arbejde meget med det, så kunne jeg efterhånden bedre kontrollere mit skud, holde lidt længere ved ankerpunktet, sigte og slippe når jeg mente den var der.

Så når jeg skyder konkurrence med glasfiber- eller kulfiberlangbue og går på jagt herhjemme så skyder jeg med 47 pund fordi det er rigeligt til konkurrence og det er lige akkurat nok til jagt. Den skyder 160 fps med en pil på 525 grains (34 gram) hvilket giver 40,5 J. Når jeg har skudt konkurrencer med træbuer, så har jeg ofte skudt med 50 pund. Til Lejrejagten i år gik jeg dog op til 60 pund igen med en taksbue, fordi den skyder næsten lige så hurtigt som min 47 punds kulfiberlangbue, og så får jeg fordelen af, at få nogenlunde det samme sigtebillede med træbuen. Og nu ved jeg hvad de tungere buer kan medføre af dårlige vaner, så jeg er klar over hvad jeg skal være på vagt overfor, og jeg ved også, at der skal en hel del mere fysisk træning til med de tungere buer.

Hvis man ser på konkurrencer herhjemme i dag så drejer det sig om ganske få skytter, der kan præstere konsistente og gode konkurrenceresultater igen og igen med mere end 55 pund på buen, og langt de fleste skyder med mellem 45 og lige over 50 pund.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Remmy
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg af Remmy » 18. maj 2009, 14:55

Hej Jacob.

Jeg har en HOYT Katera 60-70 # men jeg havde den kun indstillet til 56#, men den kunne da smide min 28 grams pil afsted med 280 f/sek.

Nu synes jeg den var blevet lidt for nem og har derfor skruet den op på max vægt, altså ca. 70#. Jeg må sige, at jeg lige skulle vænne mig til det, men det passer mig meget bedre efter kun én uges daglig skydning.

Og hvad der er lidt interessant er, at jeg er blevet meget mere præcis. Før kunne jeg på en god dag samle dem indenfor en lille tallarken på 30 meter, nu kan jeg gøre det på 60 meter :D

Pilebanen er blevet meget, meget fladere og jeg er blevet en bedre bueskytte.

Jeg ved ikke hvor mange f/sek den yder nu, men jeg vil tro omkring 320 f/sek. Ifølge specifikationer på min bue skulle den kunne klare 330 f/sek på max vægt.

Besvar