Gode råd om compoundbue ønskes

Fortæl historier, stil spørgsmål, giv tips og gode råd eller læg op til debat.
Besvar
brendstrup
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af brendstrup » 20. feb 2011, 11:56

Jeg hade endtil fornylig en ide om at jeg skulle have bue jagttegn til langbue og jeg har trænet en del med flere forskellige langbuer men der er lag vej til at jeg bliver dygtig nok.
Så her sidste weekend var jeg til OUTDOOR messe i ålborg hvor jeg prøvede at skyde med en compoundbue. Det var en kæmpe oplevelse for mig at se hvor "let" det var at skyde med compound i forhold langbue og jeg må indrømme at jeg var solgt lige på stedet. Sådan en bue skal jeg have mig. :D

Nu til spøgsmålet:
Hvilken bue skal jeg så have mig(Til jagt). Jeg har kikket lidt rundt på nettet på forskellige buer men jeg må indrømme at jeg ikke ved hvad det er jeg skal kikke efter.
Altså hvilket mærke er godt og mere vigtig hvilket mærke er ikke godt?
Hvad skyder du/ i selv med?

P.S. Jeg kender min træklængde på 29", jeg har før skudt med langbuer op til 75# så jeg ved at jeg har kræfterne til at trække en kraftig bue og jeg kender til formlen for at regne pilens anslagskraft ud. :D

ckjær

Indlæg af ckjær » 20. feb 2011, 17:47

Hejsa

De store mærker indenfor compoundbuer laver alle kvalitetsbuer, der fungerer rigtig fint. Hoyt, Bowtech Mathews og PSE er alle fine buer. Hvilken bue du ska vælge afhænger helt af hvad du finder god at skyde med. Derfor er det en super ide at kigge forbi f.eks Baldur archery, Danage eller især Aktiv bueskydning og prøve et par buer.
Jeg skyder selv med en Elite Archery, som jeg er rigtig glad for, men ved at der er mange der er glade for Bowtech.
Mht træklængde, fandt jeg ud af at det var rart med en der kunne justeres i træklængde, da man godt kan øge træklængden når man har skudt et stykke tid. Men som sagt en go ide at snakke med en forhandler, enten via tlf eller allerbedt at besøge dem.

Håber det kan hjælpe lidt

Mvh
Kjær

brendstrup

Indlæg af brendstrup » 20. feb 2011, 21:19

Hej Kjær.

Tak for svaret, du har jo nok ret i at det beste er at tage en snak med en forhandler og komme ud og prøve nogle forskellige bue.
Det er det nu også rart at høre at der er flere mærker der"kan bruges" så har jeg en mulighed for at sidde her hjemme og surfe rundt på nettet og samligne buer og buernes priser hos de forskellige forhandler.

Mvh
Allan

ckjær

Indlæg af ckjær » 20. feb 2011, 23:39

Hej Allan

Ja bestemt, men der er mange meninger om de forskellige mærker. Som sagt er jeg glad for Elite, men har både skudt lidt med Hoyt og lidt med Bowtech. Og syntes også at disse var rigtig fine buer.
Kan dog sige at hvis det skal være en "billig" løsning er den nye færdig pakke fra Bowtech et fint valg. Den hedder Assasin.

Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Indlæg af switchback » 21. feb 2011, 12:04

Brendstrup, hvis du går over til "den mørke side" og skyder med compound, så skal du sørme tage ud i en klub og prøve nogle forskellige. Der er stor forskel på en jagtbue og en sportsbue! I en klub for buejægere, der kan du prøve forskellige og træklængder. Der er stor forskel på træklængden på langbuen og compoundbuen, så det skal du lige prøve.

Min Switchback er på "28,5 og det trækker jeg ikke min langbue hvis jeg skal ankre nogenlunde korrekt.

Så, kig på fadb.dk og find den nærmeste forening med buejægere, hvis du ikke fik materialet med fra messen.

Haller

brendstrup

Indlæg af brendstrup » 24. feb 2011, 18:05

Hejsa

Kjær: Jeg tog dit gode råd til mig og i tirsdags var jeg en tur i Aktiv Bueskydning. Hvor jeg prøvede at trække flere buer. Assassin fra bowtech var da helt sikkert et godt bud til en god pris men jeg tror nok mit hjerte banker lidt mere for en Hoyt maxxis. Jeg har dog ikke helt besluttet mig i nu, der er jo også det med det økonomiske :D

Haller: Ja, Jeg hade også planer om at skulle op og besøge Nordjyske buejæger i Hjallerup når de starter op her først i marts måned og forhåbenlig blive lidt kloger på "Den mørke side" af bueskydning

Mvh Allan

MjGnavlos

buejagt

Indlæg af MjGnavlos » 27. apr 2012, 13:32

haløjsa alle sammen....!

jeg overvejer at købe en bear encounter jagt bue...!
vil gerne høre jeres erfaring og meninger...?

Besvar