Hvad er forskellen på recurve og langbue til prøven ?

Fortæl historier, stil spørgsmål, giv tips og gode råd eller læg op til debat.
Besvar
BC

Hvad er forskellen på recurve og langbue til prøven ?

Indlæg af BC » 13. aug 2011, 21:06

Som mit emnefelt siger, hvad er den tekniske forskel på hvorfor flere har jagttegn med recurve end der findes folk der har jagttegn til langbue ? Skyldes det forskel i pund styrke eksempelvis ? Den instinktive måde at sigte på er jo vel identisk for de 2 typer bue.

Jeg træner med en 55# Bearpaw takedown recurve bue, som det burde kunne lade sig gøre at bestå prøven med med den rigtige træningsindsats men kunne også godt tænke mig at se på at træne med langbue på sigt. Vil der så være nogen nævneværdig forskel på eksempelvis trækstyrken i forhold til min recurve ?

Min PSE Brute 60# compound er godt skudt ind og 3 pile indenfor en 2-krone på 15m er vist fint nok til prøven, så den bliver den første jeg vil gå op med.

Ved godt det er en smule ambitiøst at se om det kan lade sig gøre på sigt at få jagttegn til alle 3 typer, men man ka da gøre sig et forsøg eller 10 :wink: BC

Holten101

Indlæg af Holten101 » 5. sep 2011, 11:22

Her er min mening.

Nej...der er ingen praktisk forskel på en moderne recurve og en moderne langbue til prøven. Jeg er hverken mere eller mindre præcis med en moderne ref/def, eller en traditionel langbue end jeg er med en recurve (alt andet lige). Jeg finder det dog nemmer at opnå præcision med centerskåret pile hylde end en der er off-center.

Du kan derimod ikke sammenligne en "primitiv" helvedsbue (recurve/langbue), med tilsvarende moderne recurve/langbuer...ligesom det er unfair at sammenligne hjemmelavede træpile (og nej...købte, spinede skafter er IKKE hjemmelavede i min verden) med moderne carbon pile.

Jeg finder dog at moderne recurve buer "straffer" fejl, mildere end tilsvarende langbuer, særligt korte langbuer (<62")...men grunden tror jeg findes ander steder end i buebenenes udformning.

Cheers

BC

Indlæg af BC » 5. sep 2011, 11:27

jeg har nu droppet min recurve og træner nu udelukkende med min langbue. Det er en Tomahawk SS Diamond 50# og det virker som om den virkelig leverer varen og jeg synes umiddelbart at jeg rammer mindst ligeså godt med denne type langbue som med min jagtrecurve, så det bliver den der skal trænes med frem til august næste år og gå til prøve med

Holten101

Indlæg af Holten101 » 5. sep 2011, 12:33

Lige en ting:-)

Jeg gik selv op til to prøver på en dag (compound og recurve) og jeg kan ikke anbefale det. Compound er latterlig nem at bestå med, men at jeg gik op med den først betød at jeg ikke var "i zonen" til instinktiv skydning . Min første pil med recurve var 2 cm over ringen og min næste var 5 cm over (afstanden snyder i Stenlille) og så var løbet kørt.

Hvis du går op med begge på en dag så tag compound sidst og lade være med at træne med den (prøven er alligvel en walkover med compound)

Cheers

BC

Indlæg af BC » 5. sep 2011, 12:35

Det er helt sikkert også min plan at lade compounden ligge på hylden ( seføli skudt ind osv. ) og så gi langbuen 100% fokus. Er det iøvrigt i hjerte/lunge regionen på alle 6 dyr eller er der nogle af dyrene hvor det er et krav at det er regulært skud i hjerteringen ?

Holten101

Indlæg af Holten101 » 5. sep 2011, 13:08

Der er kun een ring, på størrelse med en hånd med spredte fingre...der skelnes ikke mellem hjerte og lunge. Det er en god ide at få fat i skiven...og hvis du skal op i Stenlille, eller andre steder hvor der skydes under grenudhæng så træn under lignende omstændigheder.

Cheers

Og træk og slip;-)

Besvar