Slicktrick jagtspidser til langbuen?

Fortæl historier, stil spørgsmål, giv tips og gode råd eller læg op til debat.
Besvar
LarsW
Geografisk sted: Midtfyn

Indlæg af LarsW » 18. sep 2011, 22:18

Har netop bestået jagtprøven til langbue, og er nu ved at finde ud af, hvilke pile jeg skal have lavet til min første rigtige jagt.

Til prøven bestod jeg med mine træningspile (11/32 fyrretræ, 5" parabolske faner), som er monteret med TopHat adaptor (40 gr) monteret med 125 gr NAP Nitron spidser.
Nitron spidserne har vist sig meget stærke til træning (ingen synlige spor efter en tur i betongulvet f.eks.) - men jeg har så også læst, at de er svære at slibe op igen. Den barberbladsskarpe od har lidt af de mange skud i skumskiverne.

Til gengæld har jeg på forskellige amerikanske fora læst, at Slicktrick spidser bliver prist i store vendinger - så dem overvejer jeg at prøve.
De har den fordel, at de kan skaffes i 100 gr versioner - så vil jeg kunne få en fladere pilebane - hvilket vil øge træfsikkerheden ved varierende afstande.

Nu findes der to (tre) forskellige Slicktricks på det danske marked: Standard, Magnum og Trick. De to førstnævnte er med brydende spids (ligesom NAP Nitron), hvor sidstnævnte er med skærende spids. Slicktrick er 4-bladet, hvor Nitron er 3-bladet.
Hvilken vil være mest velegnet til langbuen (pilen selvfølgelig - men afskudt med langbue, ca. 170 fps)?
Er der nogen her i dette forum, som har erfaring med disse spidser anvendt med langbue eller recurve?

Jeg kan godt lide de "små" spidser, da pilene stort set ikke ændrer flyvekarakteristik når man skifter 3D-spidsen ud med broadhead spidsen - hvilket jo gør træningen væsentlig nemmere (og billigere i skiver)

-- Lars

JacobSandberg
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 21. sep 2011, 17:12

Hej Lars
Jeg har testet alle slags spidser både med compound og recurvebue hastigheder samt har skudt en del råvildt med udstyr der svarer til det du bruger rent energimæssigt.
Slicktrick, nitron og lignende er ok spidser til compound men jeg vil kraftigt anbefale dig at bruge "cut on contact" spidser til din langbue da det vil give dig en betydelig bedre penetration.
Wensel Woodsman ( ikke eliteen, de er lige små nok ) og snuffer er fremragende spidser til traditionelle buer.
Hverken woodsman eller de små snuffer fanger luft af betydning.
Jacob

Besvar