Skydeteknik, Levetid på buer og Optimale pilelængde

Hvad er instinktiv skydning, hvordan fungerer det og hvordan bliver man præcis? Stil spørgsmål og få svar her.
Besvar
skål!

Skydeteknik, Levetid på buer og Optimale pilelængde

Indlæg af skål! » 6. aug 2019, 14:11

Jeg har et par spørgsmål/problemer, som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med.

Jeg har for nylig fået købt en Engelsk langbue af taks på 190 cm. og 40 lbs ved ca. 28'', jeg har skudt med den næsten hver dag i 2 uger men syntes ikke at jeg bliver bedre til at skyde. Faktisk har jeg skudt alle mine pile væk, eller knækket spidsen af dem, og har derfor bestilt nogle flere. Jeg laver/samler selv mine pile med bestilte dele. Jeg laver dem med 5'' faner og 45-50 spine 11/32 fyrretræsskafter og 125 grain pilespidser, fra nock til pilespids er der 76 cm.
Om pilene har en rolle ved jeg ikke men tænkte det kunne være nyttigt og vide.
Jeg skyder normalt med 3 finger metoden (ved ikke hvad den rigtigt hedder) og prøver at sigte med pilespidsen, henholdsvis på 12-15-20-22 meter. 12 meter plejer jeg godt at kunne ramme skiven (60 cm i diam.) bare ikke særlig præcist, resten er lidt håbløst.
Gør jeg noget forkert eller mangler jeg bare øvelse? og hvad er den optimale pilelængde?

p.s hvor lang tid skal jeg regne med at have min nye og meget dyre bue i?

al hjælp er som sædvanlig værdsat :)
''Den der søger skal finde''

kram

Re: Skydeteknik, Levetid på buer og Optimale pilelængde

Indlæg af kram » 7. aug 2019, 21:17

Første skridt er at få din skydeform gjort ensartet fra skud til skud, altså sørge for at gøre det samme i hvert skud. Start med at fokusér på ét element af skydningen af gangen. Et fokuspunkt kunne f.eks. være om du holder for stramt om buen. Prøve at hold så let på buen som du kan uden at tabe den ud af hånden. Arbejd derefter med f.eks. dit ankerpunkt, dvs. der hvor du trækker pilen til. Er det det samme hver gang? Det kunne være langfingeren i mundvigen eller strengen der rører næsetippen. Bare sørg for det er det samme hver gang. Fokuser derefter på hvordan du slipper strengen, det er vigtigere at slippet sker ved at afslappe musklerne af på indersiden af underarmen end ved at strække fingrene aktivt, dvs. bruge musklerne på ydersiden af underarmen. Endelig kunne en øvelse være at fokusere på at det er dine rygmuskler der udfører den største del af arbejdet når du trækker buen, snarere end at det er dine arme. Det svære er at begynde at kombinere alle disse ting på en gang. Derfor, start med at fokusér på en ting af gangen. Lav øvelserne med relativ kort afstand til skiven, og lad være med at fokusere på hvor du rammer hvis du øver eksempelvis hvordan slippet af strengen er. Prøv at nøjes med at lave øvelser med et fokuspunkt pr. dag. Hold inde med skydningen for den dag, når du begynder at blive træt (både fysisk og mentalt (det kan være hårdt at skulle fokusere al sin opmærksomhed på hvordan man holder buen)).

Om du vælger at bruge instinktiv eller gap-skydning som sigtemetode er nok mest et spørgsmål om individuel præference. Men det er nok nemmeste at starte med instinktiv og fokusere blikket på det mål du vil ramme.

Når din skydeform begynder at blive ensartet, dvs. at du på en given afstand (f.eks. 12 m) sætter pilene indenfor et relativt snævert område (gerne dér hvor du fokuserer, men måske er det til at begynde med ensartet 10 cm ved siden af det du fokuserer på), kan du begynde at overveje at rette pilenes længde til.
Mvh
Mark

skål!

Indlæg af skål! » 8. aug 2019, 15:38

Hej mark, jeg kan godt genkende det med at blive træt mentalt og så bliver skuddene bare værre og værre. Jeg prøver på at slappe af i armen og fingrene og trække med ryg/skulder musklerne, og jeg prøver også at holde ret løst på håndtaget. Mine skud plejer at være således: 2-3 pile i kanten af skiven og par af 2 pile tæt på hindanden men spredt ud over midten.
Jeg vil prøve de ting du nævner næste gang jeg skyder og forhåbentlig vil det blive bedre.

Instinktiv skydning og gap skydning er ukendte ting for mig kunne du forklare nærmere om det?

Tak for din hjælp:)

skål!

Indlæg af skål! » 8. aug 2019, 15:59

Et par af mine skud fra imorges fra 10 meter
Nogle rammer i det hvide felt og nogle rammer som på billedet
Vedhæftede filer
A068AE0D-CE7D-40E5-B6B4-0D68804945D9.jpeg

kram

Indlæg af kram » 13. aug 2019, 21:43

Instinktiv skydning foregår ved at du ser på målet, som du gerne vil ramme, og så lader "kroppen" om at gøre resten af arbejdet. Gennem den gentagne øvelse det er at skyde til mål med bue og pil, vil din hjerne mere eller mindre automatisk tilpasse hvordan hele din krop skal positioneres og hvordan du skal bevæge dig i skuddet for at ramme målet. Du skal så huske at prøve at holde fokus det samme sted i hvert eneste skud, helst på målet. Det er principielt samme tilgang som når du kaster til måls med en bold, hvor du i det øjeblik du slipper bolden ikke sigter med bolden, men blot "instinktivt" positionerer dig sådan at du kan ramme.
Gap skydning har jeg ikke selv prøvet, men det går i princippet ud på at du ser pilespidsen mod målet, og så holder spidsen, som du så har i synsfeltet, på en specifik afstand i forhold til målet. Denne afstand kan så varierer alt efter hvor langt du er fra målet. Dette kræver at man kender sit gap på forskellige afstande. Man kan så finde sit gap på en given afstand fx. 6 m ved at lade sin pil pege direkte mod målet, og så se hvor langt over målet man rammer, så justerer man så ind, så hvis man ramte 15 cm over målet, flytter man sigtet så pilen peger 15 cm under målet. Dette er så dit gap for den givne afstand. For andre afstande kan det så være noget andet. Jeg har dog som sagt aldrig selv prøvet det, og derfor findes der helt sikkert folk, der kan forklare gap skydning meget bedre.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 16. aug 2019, 13:22

Når man lige er startet med bueskydning så er der ikke noget mærkeligt i, at man har vanskeligt ved at samle pilene i en gruppe. Netop det at man er i stand til at samle pilene i en gruppe er i lige så høj grad afhængig af en ensartet konsistent skydestil, som man gentager igen og igen. Det er også det man kalder "god form".

Jeg plejer derfor at dele min træning op henholdsvis form og så det man kan kalde præcision. Grundlaget for præcision er god form, og den bedste måde at træne form er ved at skyde på en blank skive uden noget at sigte på. Hvorfor? Fordi sigteprocessen optager din bevidsthed så meget, at du ikke kan koncentrere dig om at udføre skuddet korrekt.

Rent praktisk sætter du en skydeskive op uden et ansigt. Det må meget gerne være en skive, som det er nemt at trække pilene ud af. F.eks. ethafoam, en halmballe, en sæk fyldt med tætpakket plasticaffald (jeg bruger selv en gammel kornsæk fyldt med fåreuld, som stopper pilene effektivt og som jeg tage pilene ud af med to fingre). Så stiller du dig op tæt på skiven og afskyder en pil, hvor udelukkende tænker på at gøre det på den måde som du mener og føler er rigtigt. Prøv evt. at gøre det med lukkede øjne (så tæt på skiven at du ikke kan skyde forbi). Så vil du lægge mærke til endnu flere detaljer ved dit skud. Prøv også at fokusere på forskellige ting på forskellige tidspunkter. Tænk f.eks. ekstra meget på din buearm i nogle skud og ekstra meget på dit slip i nogle andre skud. Det du søger efter er et stabilt skud, hvor buearmen og buen bevæger sig så lidt som muligt. Buen må gerne springe lidt frem men ikke til sierne eller op eller ned. Ved slippet gælder det samme at hånden skal enten være ubevægelig eller bevæge sig lidt bagud. Hvis buen springer lidt frem og din buehånd lidt tilbage så har du haft en god rygspænding, hvilket er den bedste garanti for at du opnår et rent skud hvor pilen ryger lige frem.

Når du har trænet form i lang tid og du kan mærke, at du har fået bygget en god skudsekvens op, som du kan gentage igen og igen på en ensartet måde uden at tænke nærmere over det (autopilot), så kan du begynde at træne præcisionen. Så kan du sætte et ansigt på skydeskiven (ligegyldigt hvad) og begynde at skyde på det på varierende afstande. Det er en god ide at starte tæt på, og så gradvist gå længere og længere væk, når du begynder at være tilfreds med præcisionen på en given afstand. Lægger du mærke til nogle bestemte ting ved dit skud, som medfører en større spredning af dine pile så er det noget du kan gå tilbage til barskiven og træne. Grupperer pilene godt men til en af siderne, så kan det være, at du skal ændre noget ved dit anker, eller dine pile eller din bue. Det vigtige er, at man deler træningen op, så man arbejder med én ting af gangen. Ellers er det svært at overskue hvad der medfører hvad.

Hvis du har lyst til at "nørde videre" med træning af skudsekvens, så har jeg skrevet en artikel om bl.a. det:
http://bueogpil.dk.web18.redhost.dk/wp/ ... 1_Del2.pdf

Der kan findes flere under http://bueogpil.dk/sdm_categories/instinktivbueskydning
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Lars Veileborg » 18. aug 2019, 08:48

Hej Jon. Må sige det er en eminent vejledning til, hvordan du/man som bueskytte opøver og forbedrer sin præcision. Den dér med at afskyde pile med bind for øjnene, skal jeg da lige have afprøvet :D. Jeg har selv et dagligt gym.program, hvori indgår styrkelse af ryg-, skulder- og armmuskler, som alle tager sigte på, at have kræfter til at trække og holde buen så meget i ro som muligt.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 22. aug 2019, 08:56

Godt at høre, at det kan bruges :-) Den fysiske træning er et tredje område, som man kan vælge at gøre en indsats for. Der er ingen tvivl om, at et fysisk overskud i forhold til buens vægt er endnu en af de udslagsgivende parametre. At skyde med en bue, der er for stærk til dig kan medføre så mange dårlige vaner, at det ikke kan frarådes kraftigt nok. En gennemsnitlig bygget voksen mand, som lige er begyndt på bueskydning har efter min mening ingen gavn af en bue over 40 pund, og når han har fundamenterne på plads, så bør 45 pund også være rigeligt til 3D og anden konkurrenceskydning. Taler vi buejagt, så kan det være nødvendigt at gøre lidt højere op.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

skål!

Indlæg af skål! » 23. aug 2019, 21:15

Tusind tak for den gode guide og vejledning på området, Jon og Mark.

Jeg er blevet meget, meget bedre til at skyde med min bue efter jeres forklaringer og gennemgang af forskellige begreb og metoder. Udfra forklaringen om gap, og instinktiv skydning, fandt jeg ud af at jeg skyder instinktivt. Derfor øvede jeg mig virkelig på de punkter som Mark(kram) beskrev, og først var det besværligt men gennem øvelse blev det naturligt, at gøre de ting og skyde akkurat. Jeg rammer nu alle pile på skiven fra 20-25 m, og nogle af dem er endda ret gode skud. Min form er også blevet bedre, det kan jeg både se og mærke. Når jeg engang kommer ud og skyde igen, det bliver nok først til oktober, så skal jeg nok tage nogle billeder hvis nogen ville være interesseret.

Dejligt at folk stadig er aktive og villig til at hjælpe.

Besvar