Talemåder

Hvad er instinktiv skydning, hvordan fungerer det og hvordan bliver man præcis? Stil spørgsmål og få svar her.
Besvar
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Talemåder

Indlæg af JonJagd » 28. maj 2004, 13:53

Efter at have skudt i nogle år og nærmest læst så meget som jeg kunne få fat på om instinktiv skydning er jeg kommet frem til en konklusion. Det er sket både ved at iagttage mig selv og andre under skydning.

Mine iagttagelser har gået på at mange meget hurtigt lærer at blive ret dygtige til at skyde instinktivt, og så er det lige pludseligt som om det går i stå, indlæringskurven knækker og man kan lige pludselig ikke længere mærke den store forbedring fra gang til gang :(

Og så er det jo man begynder at tænke en helt masse over det. "Hvis nu bare jeg kan få helt styr på mit slip" eller "Hvis jeg skød ligesom ham den go'e der" eller "Hvis jeg nu ankrer lidt længere tid" osv osv :? Så begynder man at læse en helt masse om hvordan man skyder med bue, man bliver mere og mere utilfreds fordi man ikke gør det helt ligesom forfatterne, og hvis man gør det som forfatterne går det helt ad helvede til :x

Og så er man ved skillevejen. Nogle bliver så frustrerede, at de stopper, andre bliver ved med at brokke sig over deres skydestil resten af deres tid og andre igen dropper for en tid at spekulere mere over det, og så bare skyde som de nu bedst kan og koncentrere sig om at ramme pletten og om at det er sjovt at skyde. Hvem mon får mest ud af det, både mht. underholdning og præcision :wink:

Det har fået mig til at formulere følgende talemåde:
"Der er kun én ting der er værre end en dårlig skydestil, og det er for stor fokus på ens skydestil."
Vær optimistisk, vid at du kan ramme og koncentrer dig om det i stedet. Stop aldrig med at udfordre dig selv. Når du er ved at være nogenlunde sikker på en afstand eller et bestemt mål så gør det sværere og bliv ved med det. Stop dog hvis du begynder at overveje at placere æbler eller nødder på hovedet af andre for at skyde efter det :wink:
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

JacobSandberg
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 29. maj 2004, 20:29

Dette er min personlige opskrift:

God form, er når pilen rammer sit mål !

Sæt dig et eller flere realistiske mål for hvor god du vil være.

Gør din træning udfordrerne og sjov.

skyd KUN EN PIL AF GANGEN !!!!!!! hent den og skyd den igen. Gerne fra en ny afstand hver gang. På denne måde vil du opdage dit sande potentiale idet du ubevisdt vel koncentrere dig mere. Og det er yderst jagtrelevant træning.

Træn hellere tit og kortvarigt end sjældent og langvarigt.

Lad være med at hænge dig i hvadfor en metode du bruger. Hæng dig i om pilen rammer sit mål ! Du tænker jo heller ikke over hvordan du bruger dine ben når du cykler !

Et par tips der virker for mig.

Jacob

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 30. maj 2004, 11:03

Gode pointer Jacob! Jeg er også helt sikker på at træning ofte men mindre tid af gangen er bedre en sjældent men lang tid. Problemet for mange er blot, at det kræver at man har meget nem adgang til et sted at skyde. Men så er det man må tage mere uortodokse mål i brug som f.eks. græstuer, muldvarpeskud, blade på jorden osv. Så er det flere steder der vil kunne bruges som skydebane. Et godt råd til den slags skydning er at bruge Judospidser, da de ikke graver sig ned under græsset:

Billede
En købt judospids.

Billede
Hjemmelavede "judospidser".
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 30. maj 2004, 13:12

Enig !
Judospidser er den mest geniale opfindelse siden den dybe tallerken :lol:

Gæst

Indlæg af Gæst » 1. feb 2005, 11:49

Hej

Judospidser er det optimale træningsspids for instinktiv skytter, bedst er det hvis man er to mand og en skum bold -koster 40 kr- Man skiftes til at sparke til bolden, hvorefter at der skydes til den, det er rigtig god sport både for traditionelskytter og compundskytter, det er en måde hvormed man får afstandsvurderingen ind på ryggraden i forbindelse med buejagt eller 3D skydning.

Jeg har den fornøjelse at skyde med alle 3 buetyper, Min oplevelse med instinktiv skydning, er at for mig er det nærmest en tilstand man kommer i, jeg fokuser på målet med begge øjne, med buen afslappet ned foran mig, imens jeg holder fokus på målet hæver jeg buen i en glidende bevægelse mens jeg trækker og såsnart buen er helt trukket og mit ankerpunkt rer på plads går skudet, jeg bruger ikke pilespidsen som sigte eller flugter nedlangs pilen som der er mange der gør, Det kan vel nærmest sammenligens med at kaste med sten hvor man også kun kikker/ fokusser på målet og kaster eller som at skyde med haglgevær efter lerduer.

T.S

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 2. feb 2005, 09:52

Hej T.S har du jagttegn til alle 3 buetyper ?

Jacob

Gæst

Indlæg af Gæst » 2. feb 2005, 11:02

Jacob Sandberg skrev:Hej T.S har du jagttegn til alle 3 buetyper ?

Jacob

Hej Jacob.

Desvære nej, kun til compund, Jeg gik på jagt med alle tre buer før den nye lovgivning blev indført i 1999.

Det var min mening at jeg ville gå op til prøven med recurve og compund sidste efterår da jeg var op til generhverelses prøven, men følte ikke at jeg var trænet nok, det kræver noget mere må vi erkende.

T.S

JacobSandberg
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 3. feb 2005, 22:08

Ja, det kræver lidt ekstra :wink:

J

Besvar