Kongskilde Banen

Hvad er instinktiv skydning, hvordan fungerer det og hvordan bliver man præcis? Stil spørgsmål og få svar her.
Besvar
biojsn
Geografisk sted: Vestsjælland

Kongskilde Banen

Indlæg af biojsn » 1. okt 2006, 17:51

Hej alle
Der er mange rygter om kongskilde banens fremtid. Er der nogen af jer der har noget "sikker" viden om banens fremtid.
Det er jo et flot område med mange spændende skud, så jeg ville være ked af hvis den blev lukket.
/Jan

Henning

Kongskilde Banen

Indlæg af Henning » 3. okt 2006, 21:09

Det er jeg enig i. Hvis banen lukkes vil det være svært at finde mulighed for naturoplevelse og 3D skydning, i området.
Spørgsmålet kunne så være om det er DBU opgave? om unionen i det hele taget giver 3D bueskytter noget for kontingentet?
Eller om der er andre ude i efterårsmørket der er interesseret i at danne en interessegruppe der kan drive en banen eller en lignende bane, hvor det er muligt at skyde 3D og følge naturens gang.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Kongskilde Banen

Indlæg af JonJagd » 4. okt 2006, 07:10

Banens fremtid er vist indtil videre uvis. Men det er desværre næsten sikkert at forbundet ikke vil drive den videre. Og Sorø Bueskyttelaug vil heller ikke gøre det.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

biojsn

Kongskilde Banen

Indlæg af biojsn » 6. okt 2006, 11:34

Det lyder næsten som om banen er lukket og slukket...Jeg er enig i at banens fremtid lader til at være uvis.
For mange år siden lærte jeg, at man altid skal have en alternativ plan...så hvis ikke forbundet eller Sorø er interesseret, så kunne man måske samle en flok BUESKYTTER....Jeg mener, hvis forbundets problem er, at ingen klub gider at vedligholde banen, så er den simple løsning vel at samle interesserede folk på tværs af klubber?

Træk og slip
/Jan

-------------------------
PS: Forbundet er vel også til for 3d-skytter?
Senest rettet af biojsn 7. okt 2006, 20:04, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Kongskilde Banen

Indlæg af JonJagd » 6. okt 2006, 14:52

Ja forbundet burde også være for 3 D skytter men er det ikke i særlig høj grad. Da vi var til DM i feltskydning i Herning for et par uger siden, der havde vi måtte bede om en særskilt klasse for langbueskytter, da den åbenbart ikke er anerkendt af FITA. Vi skulle ellers have skudt sammen med barbueskytter hvis vi ville deltage. Herning Bueskytteklub efterkom vores forespørgsel og ironisk nok endte Langbeuklassen med at være den største af alle klasserne til turneringen. Så det virker som om at der er noget af et misforhold mellem forbundets interesser og medlemmernes interesser.

Der er jo i øvrigt heller ikke (FITA) DM i 3 D. DM i Feltskydning er det der kommer nærmest, men det er papdyreskiver og Arrowhead.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Foreningen til Kongskilde Banens bevarelse

Indlæg af JonJagd » 6. okt 2006, 16:18

Jeg kan nu røbe, at der er stærke kræfter i Københavns Bueskyttelaug, som har taget initiativ til at bevare Kongskilde Banen og man er netop nu ved at undersøge mulighederne for det og finde frem til den mest velegnede struktur og organisation.

Der vil komme en udmelding senere, men der er altså mange, der kan bakke op om ønsket om at bevare denne bane og den vil ikke bare få lov til at lide en stille død. Det er gruppen af 3 D skytter simpelthen blevet alt for stor til i dag :D
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Archer
Geografisk sted: Elmosevej 71 8330 beder

Foreningen til Kongskilde Banens bevarelse

Indlæg af Archer » 9. okt 2006, 18:52

Selvom jeg bor i Århus, har jeg flere gange haft den glæde at skyde på Kongskildebanen - sidst denne sommer.
Det er et område med mange muligheder for spændende og udfordrende skydning, så det er ærgeligt at opleve at banen er i forfald; også i betragtning at det er svært (meget svært) at finde og få adgang til egnede områder til feltskydning. :(
Det lyder godt at der er initiativ til en forening, der vil bevare denne fine plet.
Jeg håber, at initiativet bliver en realitet; og at der er rigtig mange der vil bakke op om det. (For os der bor langt fra Kongskildebanen, kunne opbakningen vel hovedsalig være af økonomisk art?)
Kongskildebanen kunne måske, på linie med Vejen og Lejre, blive et samlingssted for landets mange langbueskytter til nogle solide 3D stævner. :D
Lad os få hejst den orange klud :shock:
Ses derude/Stig

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 12. dec 2007, 21:57

Efter i en sommer at have besøgt banen mange gange og et medlem af Nykøbing F Bueskyttelaug har gjort et stort stykke arbejde for at bekæmpe bjørneklo er vi i KBL's bestyrelse kommet frem til følgende beslutning:

Vi beslutter at KBL ikke alene kan stå for den fremtidige vedligeholdelse af Kongskildebanen, idet vi som klub også i næste sæson vil have en del arbejde med vores nye udendørsbane i Københavns Skyttecenter. Sekretæren skriver mail til Forbundet og opfordrer dem til at indkalde alle klubber på Sjælland til et møde om Kongskildebanens fremtid.

Denne lidt triste beslutning er vi kommet frem til i lyset af, at vi har omkring 100 km til banen hvorfor det er mere et udflugtsmål end end en hjemmebane for KBL's medlemmer. Desuden har vi som sagt stadigvæk mange opgaver i forbindelse med vores nye bane på Amager, hvor vi er nødt til at lægge vores energi.

Vi håber at andre initiativer kan bevare denne fantastiske bane.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Pederg
Geografisk sted: Køge

Banen er åben for brug

Indlæg af Pederg » 9. maj 2008, 12:30

Hej Alle,
Lige et kort indlæg, for at meddele at Kongskilde banen igen (stadig) er klar til brug.
Forbundet har besluttet at den udelukkende skal bruges til 3D. Lelekontrakten er indtilvidere forlænget med 5 år.

MVH
Peder Gammelmark

Pederg

Indlæg af Pederg » 16. maj 2008, 08:20

Hej igen,
Jeg vedlægger den artikel jeg har sendt til buebladet.

MVH
Peder
Vedhæftede filer
Kongskilde.doc
(62 KiB) Downloadet 564 gange

Pederg

Indlæg af Pederg » 16. maj 2008, 08:25

Nåh. Det virkede ikke så overbevisende.
Så jeg klipper den bare ind i stedet :)

----- x -----
Kongskilde Banen
I starten af året dukkede der et bueblad op i postkassen. Her efterlyste Dansk Bueskytteforbund adoptivforældre til Kongskildebanen. Grunden var at i forbindelse med nedlukningen af unionerne mistede banen sine daværende ”forældre”, og nu var truet med lukning.
I nogen tid inden da, havde nogle af mine klubkammerater og jeg snakket en del om at det var da sørgeligt som banen forfaldt, vi havde også hørt andre nævne det samme.

I forbindelse med min deltagelse i region Øst's møde i Roskilde, gjorde jeg opmærksom på at der stadig var mange brugere af banen, og at jeg gerne ville gøre noget for at bevare den.
Forbundet mente at det var da en god ide! Jeg fik oplysninger på andre der havde meldt sig som interesserede, samt til opgave at samle en gruppe af dem der havde meldt sig til at tage sig af banen.

Dette er nu udført. Der er foreløbig samlet en lille gruppe skytter fra Sorø, Roskilde, Nykøbing F og Køge, der alle er klar til at tage fat med vedligeholdelsen af banen.
Jeg vil benytte lejligheden til at nævne den flotte opbakning, og store arbejde der er lagt for dagen i forbindelse med vedligehold af banen, ikke mindst med bekæmpelse af bjørneklo på området.
Gruppen har fået forårs klargjort banen, bl.a. har vi fået sikret nogle af de mest udsatte skrænter, flyttet nogle af de dyr der stod op af det nye hegn op imod bakken, samt forsøgt at minimere skud over stierne. Personlig synes jeg ikke banen er blevet lettere, men der er bedre oversigt på de kritiske steder, så man er mere tryg ved skydningen. Der er skam stadig masser af udfordring ved banen.
Der er også blevet sat skilte op på de mest åbenbare adgangsveje til banen, så det er tydeligt at man bevæger sig ind på en bueskydningsbane.
Nu mangler der at få registreret hvilke 3D-dyr der er, samt deres tilstand.
Så skal vi have renoveret nogle flere af dyrene, evt. købe nogle nye.

Det er blevet besluttet at der ikke skal betales / købes kort for at kunne bruge banen, men at den er åben til brug for alle der er medlem af Dansk Bueskytte forbund.
Der er blevet sat en ny ”postkasse” op hvor skydeflaget ligger, her kommer den nye logbog også til at ligge. Jeg vil henstille til at I bruger begge dele, flaget for sikkerhedens skyld, bogen for at give forbundet indtryk af hvor meget banen reelt bliver brugt. Ideen er at indsende en liste over brugerne til forbundet, i ny og næ.

Som konsekvens af gruppens arbejde er der kommet meddelelse fra forbundet om at Kongskilde banen bliver videreført som en ren 3D bane, og at lejekontrakten nu er i hus for de næste 5 år.
Hvis der er andre der er interesseret i at give en hånd med, så send en mail til pedergam@gmail.com.
Med håb om at banen vil blive flittigt brugt.
Venlig hilsen
Peder Gammelmark,
Køge Bueskyttelaug

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 16. maj 2008, 19:02

Det gik nu da ellers meget fint. Den kan sagtens downloades.

Det var desuden opløftende læsning og dejligt at se at nogen har ressourcer til at arbejde med banen. Vi havde noget tid i KBL intentioner om at arbejde for bevarelsen af banen men måtte indse, at det var vigtigere at bruge vores ressourcer på at bygge vores nye udendørsbane på Københavns Skyttecenter op i stedet. Det er sgu hårdt at flytte bane for en stor klub som KBL
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

biojsn

Indlæg af biojsn » 5. jan 2009, 12:15

Godt nytår alle
Arbejdsgruppen omkring Kongskildebanen har startet en blog op, for at kunne holde Jer opdateret om banen.
Det er ikke tænkt som en blog, med nye indlæg hver uge - men blot et sted hvor vi vil poste væsentlig info om banen.
Du kan finde den på http://kongskildebanen.blogspot.com/
/Jan

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 5. jan 2009, 20:57

Tak for linket. Jeg har lige lagt lidt billeder op på KBL's hjemmeside som viser, at selv om der er minusgrader så kan man godt hygge sig en dag på Kongskildebanen:
http://album.kbl-bueskydning.dk/#home
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar