American Round

Hvad er instinktiv skydning, hvordan fungerer det og hvordan bliver man præcis? Stil spørgsmål og få svar her.
Besvar
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 18. aug 2002, 16:58

I dag fik jeg endelig tid til at tage ud og skyde. Jeg skyder for tiden i Københavns Buelag som i sommerhalvåret holder til ude på det store sportsområde i Valby.

Klubben råder over enkelte 3D-dyr, men da man står og skyder på en flad græsplæne er der ikke så meget fidus i at træne jagtskydning. Så der bliver skudt mest på de klassiske ringskiver.

I 1925 udkom Saxton Popes klassiske bog "Hunting with the bow and arrow". En bog der af mange anses for at være bibelen inden for buejagtlitteraturen. Her beskriver Pope bl.a. The American Round, hvor man skyder 30 pile på hver af de følgende afstande: 60, 50 og 40 yards. Bull’s-eye er lidt over 9 tommer i diameter (22 cm). Hele skiven er 122 cm. i diameter. Pointene er 9, 7, 5, 3, 1 i stedet for den moderne pointinddeling 10, 9, 8, 7, 6 osv. Hvis man rammer i det gule centrum får man derudover anført 1 guld eller gold(sandsynligvis til at afgøre en stilling hvis 2 skytter har lige mange point).
Dennne runde skød Pope og hans jagtkammerat Arthur Young ofte. For det første for at træne til buejagten, men vel også fordi det er sjovt.
I bogen har Pope medtaget nogle resultater fra deres egen skydning, så man kunne vurdere hvad en erfaren og dygtig bueskytte kunne opnå.

Jeg besluttede mig for, at det kunne være sjovt at se, hvordan man skød i forhold til dem, så jeg cyklede ud til klubben i det gode vejr, fast besluttet på at skyde en American Round. For at det ikke skal være løgn var min bue faktisk en jagtbue af amerikansk takstræ, som jeg har lavet efter et mønster Pope også angiver i bogen. Min blev dog nogle pund lettere. Jeg mente ikke, at jeg ville få så meget gavn af en bue på omkring 75 pund, sådan som mange af deres jagtbuer var. Til Amercican Round har de dog nok også benyttet lettere buer. Det var da i hvert fald almindeligt til regulær skiveskydning.

Det gik ret godt til at starte med syntes jeg. 40 yards er er noget af det længste jeg har skudt på mål efter før hen, og det kun i enkelte forsøg. Men det er underholdende og god træning, da ens småfejl bliver forstørret på de større afstande.
Efterhånden som jeg kom længere væk gik det dog ned ad bakke. Koncentrationen blev dårligere i takt med, at jeg blev mere træt. Men stadigvæk gik det bedre end jeg havde forventet. Man forestiler sig ikke i dag at man er i stand til at skyde den form for skydning med langbuen, måske fordi det er det der skydes med recurve- og compoundbuer. Langbuen har i høj grad fundet sin rennæssance ved jagtskydningen på korte jagtrelevante afstande, men man har jo skudt skiveskydning på lange afstande førhen, så der er jo ikke noget i vejen for at gøre det stadigvæk. Og som man kan se på Popes og Arthur Youngs resultater er det faktisk en ret imponerende score de fremviser.

Her kommer Youngs bedste score på en Amercian Round:
Arthur Youngs score den 25. marts 1917..
<table width="300" border="0" cellspacing="0" cellpadding="5"><tr> <td>På 60 yards</td><td> 30 hits</td> <td>190 point</td><td>11 guld</td></tr><tr><td>50 yards</td><td>30 hits</td><td>198 point</td><td>9 guld</td></tr><tr><td>40 yards</td><td><u>30 hits</u></td><td><u>238 point</u></td><td><u>17 guld</u></td></tr><tr><td>Total</td><td>90 hits</td><td>626 point</td><td>37 guld</td></tr></table>I følge Pope var det en af de bedste scores, der nogensinde var skudt af en amerikansk bueskytte den gang.

Saxton Popes score den 22. maj.1917
<table width="300" border="0" cellspacing="0" cellpadding="5"><tr><td>På 60 yards</td><td> 29 hits</td><td>157 point</td><td></td></tr><tr><td> 50 yards</td><td>29 hits</td><td>185 point</td><td></td></tr><tr><td>40 yards</td><td><u>30 hits</u></td><td><u>196 point</u></td><td></td></tr><tr><td>Total</td><td>88 hits</td><td>528 point</td><td></td></tr></table>

Og så kommer jeg nok ikke uden om at vise hvad jeg selv fik:
<p>Jons score den 18 august 2002.</p><table width="300" border="0" cellspacing="0" cellpadding="5"><tr><td>På 60 yards</td><td> 22 hits</td><td>96 point</td><td>1 guld</td></tr><tr><td> 50 yards</td><td>27 hits</td><td>143 point</td><td>3 guld</td></tr><tr><td>40 yards</td><td><u>30 hits</u></td><td><u>180 point</u></td><td><u>5 guld</u></td></tr><tr><td>Total</td><td>79 hits</td><td>419 point</td><td>9 guld</td></tr></table>

Jeg er egentlig ret godt tilfreds med mit resultat. I hvert fald på den korte afstand. Men det som jeg synes er aller mest fascinerende ved det lille eksperiment er, at jeg har skudt på de samme vilkår som Pope og Young gjorde det i 1917 for snart 100 år siden. Min bue er ikke mere effektiv og er lige så sensitiv over for ustabiltet i min skydestil, jeg har ikke et bedre sigtemiddel ligesom skytterne som stod lige ved siden af mig med de moderne recurve- og compoundbuer, mine pile er lige så tunge og hele udstyret er lige så påvirkeligt over for ændringer i temperatur og luftfugtighed. Jeg kan direkte sammenligne mit resultat med deres, og hvis jeg en gang får et lige så godt resultat som Pope, jamen så kan jeg vel med god ret sige, at jeg er en lige så dygtig bueskytte, som den legendariske buejæger Saxton Pope var det. Men der er jo også lang vej endnu. Og endnu længere op til Young.

Dagens højdepunkt var helt klart de sidste 5 pile. Den første gik for lavt, de tre næste i den røde 7'er mens det sidste skud beskrev idealet for alle skuddene ved at opnå perfekt føling med skuddet og pilens flugt, der endte i selve midtpunktet af det gule centrum. Følelsen ved sådan et skud er ubeskriveligt.

Måske den næste udfording skulle være en York Round.

Jon

<font size=-1>[ Denne Besked blev editeret af: JonJagd den 2002-08-19 11:42 ]</font>

Martin
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af Martin » 21. aug 2002, 21:24

Hej Jon,

Det sted du omtaler i Valby, kan enhver tage derud og skyde? Også selvom man ikke er medlem?

Martin

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 21. aug 2002, 21:37

Jeg er så selv så ny i klubben, at jeg ikke er fuldgyldigt medlem endnu, men jeg bliver indenfor ganske kort tid. Men man siger at man må komme og skyde 4 gange før end man skal betale for at have en chance for at se hvad det er for noget.

Jon

<font size=-1>[ Denne Besked blev editeret af: JonJagd den 2002-08-21 21:37 ]</font>

Martin
Geografisk sted: Kvistgård

Indlæg af Martin » 21. aug 2002, 22:46

Det lyder godt så vil jeg tage derud om en uges tid og skyde en bue til.

Martin

Brugeravatar
peter
Geografisk sted: rønnede sydsjælland

Indlæg af peter » 23. aug 2002, 13:02

hej jon
har du evt. adresse og tidspunkter på valby
da jeg bruger min egen have og amager fælled
men det er ikke holdbart i længden

mvh peter

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 23. aug 2002, 19:06

Tirsdag og torsdag fra 19-21 for enden af Hammelstrupvej (og så lige ind til højre bag ved hækken) eller for enden af den blinde Julius Andersens Vej, hvorfra man også burde kunne se det. Men Hammelstrupvej er klart den nemmeste vej.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Brugeravatar
peter
Geografisk sted: rønnede sydsjælland

Indlæg af peter » 25. aug 2002, 19:22

tak

ulvirak
Geografisk sted: København

Indlæg af ulvirak » 13. jan 2003, 10:23

hvornår starter næste sæson ?

mvh. jørgen

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 13. jan 2003, 10:38

Jeg ved det ikke. Jeg har desværre ikke været derude og skyde i meget lang tid. Men de skyder indendørs lige nu i Grøndal-centret. Jeg ved ikke hvornå de rykker udendørs igen.

Jon

Besvar