Dårligt slip?

Hvad er instinktiv skydning, hvordan fungerer det og hvordan bliver man præcis? Stil spørgsmål og få svar her.
Besvar
aske

Dårligt slip?

Indlæg af aske » 28. apr 2007, 21:53

Hej alle sammen

Jeg får altid sk...... ondt på kinden og læberne når jeg har skudt en hel dag.
Det undrer mig da jeg aldrig har hørt om andre bueskytter der havde det samme problem. Det er mildest talt hamrende irreterende. Jeg har forsøgt mig på alle mulige måder, men med samme resultat.
Jeg skyder tre fingre under og ankrer lige bag læben, hånden bliver ikke inde på kinden efter skuddet. Desuden bruger jeg en ganske alm. skyde-lap, der er beregnet til tre fingre under.

Hvad gør jeg???? :?:

Hilsen Aske

KeldSkytte
Geografisk sted: Nordfyn
Kontakt:

Dårligt slip?

Indlæg af KeldSkytte » 29. apr 2007, 22:45

Jeg får mærkeligt nok ret så ondt i tuden, jeg laver et eller andet med hånden, så jeg rammer den, når jeg skyder med en 65 punds Askebue.
Når venstre underarm er blåsort og næsen er rød, ja så har der stået bueskydning på programmet.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Dårligt slip?

Indlæg af JonJagd » 30. apr 2007, 06:45

Hej Aske

Problemet opstår formentlig som følge af at du ankrer som du beskriver og når du så slipper så ryger hånden bagud, hvilket egenlig er et meget godt tegn, da det betyder at du fortsætter med at trække mens du sigter. Man må ikke gå over til kun at holde (statisk) men fortsætte trækket (dynamisk). Det er det der sikrer det bedste og reneste slip.

Det der sker for dig er så, at du i slippet rammer kinden og læberne med dine fingre.

Når man skyder kan man ikke kontrollere slippet. Det sker som en eksplosion udløst af underbevidstsheden der siger at nu skal du slippe for nu er den der. Hvis man begynder at tænke for meget over slippet mens man skyder for at ramme så går det ud over træfsikkerheden i stedet.

Det du kan gøre er at begynde at træne med jævne mellemrum med lukkede øjne og mod en skive der står en meter fra dig. Når man har lukkede øjne kan man fokusere alene på ens skydeform og detlajerne i formen træder tydligere frem. Så kan man arbejde med de enkelte elementer (som f.eks. slippet) og når man så laver et godt skud, hvor man synes at det fungerede godt så bliver man tilfreds og glad over skuddet og det kan underbevidstheden mærke. Hvis man gør det tilstrækkeligt mange gange vil man efterhånden have programmeret underbevidstheden til at kende et godt skud fra et dårligt skud, og så kan kan man lade underbevidstheden tage over i en konkurrencesituation, hvor man alene fokuserer på at ramme.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

nilstor

Dårligt slip?

Indlæg af nilstor » 1. maj 2007, 22:44

Jeg undres på om du ikke snur ansiktet langt nok til venstre (forutsatt at du er høyreskytter) når du skyter. Hvis jeg har oppfattet deg riktig, så ankrer du noe bak munnen, men i høyde med denne, stemmer det? Nesen bør peke nesten i skyteretningen, og hvis den gjør det, er ikke dette noe problem (se JonJagds avatar!).

Du har ikke vurdert å ankre med en finger i munnviken? Da er det ingen fare for at kinnet kommer i veien, selv om nesen fremdeles er i faresonen dersom du ikke dreier ansiktet tilstrekkelig i skyteretningen! Husk at strengen slår ganske kraftig ut til venstre (gjelder fremdeles for høyreskyttere!) når du slipper.

Blåsvart underarm unnngås med lav buehåndskulder og en lett bøy i albuen. Og så en god underarmbeskytter, selvfølgelig!

Brugeravatar
majoren
Geografisk sted: Ballerup

Dårligt slip?

Indlæg af majoren » 1. maj 2007, 23:53

Jeg er rimeligt grøn i bueskydningen verden, men måske er der flere ting der driller dig?

Hvis du holder ekstremt hårdt om buens håndtag evt. vrider i selve buen (som i min ”superflotte” og lidt overdrevne tegning), så trækkes strengen til venstre (hvis du er højrehåndsskytte). Og strengen farer nok lidt for tæt forbi næsen/kinden/læberne.
Især hvis du ikke drejer hovedet nok mod målet.

Det med at holde krampagtigt hårdt fast i buehåndtaget kan ihvertilfælde give klask på underarmen! Jeg har allerede droppet tankerne: ”Så nu skal jeg godt nok vise den bue/pil/skydeskive at det er mig der bestemmer...” :evil: Disse tanker får mig til at holde meget fast i buens håndtag og misser som oftest + jeg som regel får et klask på armbeskytteren.

Hvis din bue er for tung at trække for dig, holder man også lidt ekstra krampagtigt fast i håndtaget.

Håber at det evt. kan hjælpe.

MVH Kristian
Vedhæftede filer
naese-retning.jpg
Cyrano de Bergerac ;-)
naese-retning.jpg (7.14 KiB) Vist 8200 gange

aske

Indlæg af aske » 2. maj 2007, 13:12

Hej igen

Jeg tror ikke at det har noget med selve buestrengen at gøre, da jeg på nuværende tidspunkt ikke engang bruger armbeskytter. Desuden har jeg prøvet at filme mit slip, og det ser ikke ud som om at noget på ansigtet skulle være i vejen.
Egentlig tror jeg at det har noget at gøre med at jeg er alt for anspændt i slippet, som nogen af jer også tilføjer kunne være grunden. Desuden mener jeg at når man koncentrerer sig om at gøre et eller andet, når man skyder, ekempelvis prøver at få en pil til at flyve rent, begynder de at flavre helt vildt selvom de fløj perfekt dagen før(Ved ikke om nogen har oplevet noget lignende?) På samme måde kunne det måske være med slippet?
Der er ideen med lukkede øjne jo genial må man sige.

Tak for svarene

Hilsen Aske

KeldSkytte
Geografisk sted: Nordfyn
Kontakt:

Indlæg af KeldSkytte » 3. maj 2007, 21:42

Jeg vil også takke for svarene, i morgen afprøves teorierne i praksis.

Merlit
Geografisk sted: Århus C
Kontakt:

Indlæg af Merlit » 6. maj 2007, 05:36

Synes du skulle skyde i blinde - med bind for øjnene. Lyder som om, du ikke er "et" med dig selv og anstrenger dig for meget i forhold til et resutat! God vind Jesper

Besvar