Erfaring med foreskellige skyde stil???

Hvad er instinktiv skydning, hvordan fungerer det og hvordan bliver man præcis? Stil spørgsmål og få svar her.
Besvar
Pdvs

Indlæg af Pdvs » 17. nov 2010, 15:07

Jeg har gået og tænkt over om der er nogen der har erfaring med gap shooting eller pont of aim og hvad de forskellige skyde stile ellers hedder og hvad de går ud på. Jeg har søgt på må og få på nettet men ikke rigtigt fundet noget. Hvad mener i om instinktiv skydning. Har lidt den opfattelse at man kan nå til et vist punkt og så sys jeg ikke rigtig man udvikler mere på det eller er det måske bare mig?
Måske kan i hjælpe måske ikke men kunne være fint at få dette område diskuteret og få nogle andre synsvinkler ind :)

Peter

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

Indlæg af Hrafn » 18. nov 2010, 10:54

Det er et stor emne du åbner - jeg tror at det værste og bedst svar er at det er din egen skydestil som bestemmer.
og dog -
du kan finde lidt inspiration og beskrivelse på www.traditionelles-bogenschiessen.at
Med hensyn til instinktiv skydning så er det (for mig selv) utroligt svært at undgå (bevidst og ubevidst) at anvende bue/pil som reference og derved have en uren instiktiv skydning så der er masser at arbejde med (f.eks. træning i mørke med "usynlig" bue/pil og et synligt mål afhjælper dog en hel del af uvanen).
Ellers vil jeg mene at hvis du ved instiktiv skydning ender med at kunne sætte pilen præcis der du ser ja så er der ikke mer at udvikle men jeg kender ingen der helt er nået dertil endnu.
Opgaven med udviklingen i instinktiv skydning er dels en stor trænings frekvens og ikke mindst et meditativt arbejde med sin psyke og underbevidsthed - det ene kan ikke stå uden det andet.
Jeg finder selv at den "tekniske" side af instinktiv skydning (fokus, stand, optræk, 'anker' slip efterhold) er nem at håndterer mens den virkelige udfordring for mig er det psykiske element, og jeg tror at de fleste instiktive skytter vil erkende at det at kunne anvende sin "krybdyr" hjerne uden inflydelse af pavlovske reflekser og/eller bevidshedsforstyrelser er langt den største udfordring.
Man kan finde en del udviklings ideer ved at låne dele af de værktøjer til den ubevidste bevidsthedskontrol som anvendes indenfor Zen.
Afslutningsvis kan man finde sine egne filosofiske betragtninger for hvorfor overhovedet skyde instinktiv skydning når der nu findes våben som hurtigt giver en tilstrækkelig god(dræbende) træfsikkerhed og her kan hver især finde de grundsætninger som kan fastholde og udvikle den instinktive skydning.

Jeg ved ikke om det giver dig en ide til at komme tættere på målet, og håber at det ikke virker som ren tåge snak.
Der er givet andre som vil give deres gode ideer og bidrag - god fornøjelse.

Hrafn

Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Indlæg af switchback » 18. nov 2010, 12:51

Mon ikke Jes Lysgaard bog vil bidrage lidt til dette.

Forsøger at skyde instinktivt og er vel ret tæt på. Det kan man jo teste ved at skyde i mørke eller ved at anvende pile i forskellig længde. Det sidste eliminerer i hvertfald gap-skydning og point of aim.

Asbell og Sorrrel har lavet nogle gode bøger om emnet. Især Sorrels hvor han redegør for den 'mekaniske' optræning af koordinationen mellem hjerne og hånd.

Fordelen ved instintiv skydning er åbenlyse ved jagt og skud til bevægelige mål, hvor de andre er mindre velegende.

En ulempe, og ganske alvorlig, er, at man er nødt til at have så meget fokus på det man laver. Pick a spot, stance, release, follow through, man bliver helt stakåndet, men når det virker, så kan man mærke inden release (som så foregår udenfor egen kontrol) at den er der, og man kan gentage det.

En anden ulempe er, at hvis det går skidt - f.eks. når man er til bueprøve og har svært ved at finde den indre ro og opnå fokus - så er det svært at korrigere.

Så, instintiv skydning foregår på 2 planer og begge skal være der. GAP og Point of Aim kan du i højere grad basere på det mekaniske.

Når jeg træner målrettet på at blive bedre, så kræver det koncentration og er spændende.Men jeg træner meget mere for sjov, hvor jeg bare stump-skyder i vildskab og ikke i så høj grad har fokus i hvert skud.

larsandersen

Indlæg af larsandersen » 21. nov 2010, 20:12

Min erfaring med træning i instinktiv skydning, er at det ””bare”” gælder om at sætte hastigheden op !!
Hvis man træner ved at skyde hurtigt på flere bevægelige mål, hurtigt efter hinanden, så behøver man ingen avanceret teknik.

For bliver hastigheden høj nok, og målene uberegneligt, så kan man slet ikke nå andet end at lade kroppen/hjernen arbejde fuldstændigt automatisk, den totalt instinktivt oplevelse, det er fuldstændigt som når man kaster en bold, man tænker ikke, kikker ikke på bolden, man kikker bare på målet og rammer!

Mennesket er genetisk bygget til at ramme mål, fra de tidligste Homo sapiens gravsteder er der fundet kastespyd.

For mig virkede det godt ved hjælp af høj hastigheden at komme tilbage til denne basale skydestil.

Venlig hilsen
Lars Andersen

JesLysgaard

Indlæg af JesLysgaard » 24. nov 2010, 08:31

Jo, jeg har skrevet en del om instinktiv skydning i manuskriptet "slip livet løs". Men det er et stort emne, derfor vil jeg blot komme med en kort beskrivelse af min tilgang til hvordan det fungerer for mig.
For det første mener jeg, at vi, når vi taler om instinktiv skydning, bør tage i betragtning at kroppens sansesystem, dvs. muskler, sener ledkapsler etc. har en ubevidst hukommelse, den såkaldte kinestetiske hukommelse. desuden at vi også har en visuel hukommelse. kobles disse to hukommelsessystemer bliver håndøjekoordinationen skabt (noget forenklet). uanset hvordan vi vender og drejer det, så indlæres bevægeler ved at forertage dem (dog kan man ved visualisering skabe specifikke motoriske nervebaner, som faktisk gør, at bevægeler kan indlæres). Men når vi står med buen og pilen og vil foretage et instinktivt skud, så kobles vores tidligere erfaringer, bevægelseshukommelsen med vores visuelle hukommelse. Disse kropserindringer (som sjældent kan italesættes, da det er en fornemmelse i kroppen) og erindringsbilleder skal harmonerer, og for at vi kan fornemme denne harmoni, skal man være i stand til at koble forstyrrende tanke impulser fra, da disse impulser eller tankerækker påvirker vores motoriske centre i hjernen. Meditation mm. giver en stor mulighed for at træne dette. Det er udgangspunktet.
Og med dette udgangspunkt så bliver instinktivhukommelsen bygget op af trænbare sigteteknikker, der skal trænes tusindevis af gange, til bevægelserne kan foregå ubevidst. Derfra skyder man bevidst instinktivt. De trænbare sigteteknikker er Spliteyevision (pilen bevæger sig i den linje, højre øjes sigtebillede skaber, når højre øje ligger lige over pilen inden slippet - for højrehånds skytter), Gapshooting (en bevidsthed om afstanden mellem spidsen af pilen og målet. Dette billede ses i sigtebilledet fra højre øje og kan kun illustreres endimentionelt) og til sidst afstandsbedømmelsen (her findes mange forskellige metoder, men det er vigtigt at afstanden er vurderet rigtigt, ellers rammer man ikke).
En anden sag i instinktiv skydning er, at ALT i synsfeltet registreres, (noget forbliver på et ubevidst plan - såkaldt subliminalperception) dvs. at man kan ikke sige, at man kun ser målet, det kan godt være, at at man kun har fokus på målet, men alle de lysimpulser (billeder) der er i synsfeltet bliver brugt til at skabe et sigtebillede bevidst eller ubevidst.

Så min tilgang er: træn sigteteknikkerne med bevidsthed - så meget, at du kan glemme dem igen, først der skyder du instinktivt.

Jes

JesLysgaard

Indlæg af JesLysgaard » 26. nov 2010, 09:26

Jeg mener selvfølgelig, at det billede der ses med højre øje ved både spliteye vision og gapshooting er TOdimentionelt og ikke endimentionelt:-) Altså som vi måtte se et normalt papirbillede.

Jes

Besvar