Pilens 'flugt'

Hvad er instinktiv skydning, hvordan fungerer det og hvordan bliver man præcis? Stil spørgsmål og få svar her.
Besvar
Brugeravatar
switchback
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Pilens 'flugt'

Indlæg af switchback » 17. okt 2011, 12:36

Super artikler af Jon.

Har lige læst den sidste Asbell bog og igen lægger han vægt på, at man visuelt kan følge pilen mod målet, for at opnå indlæring hurtigere af instintiv skydning. Giver god mening, men det synes jeg er umuligt!

Jo, hvis jeg skyder på afstande over 15 meter, gerne 20 så kan jeg lige øjne det, men ellers, så ser jeg den først når den lander i pletten (-:

Kan ikke lige komme på en løsning udover tungere pile etc.

Kan I normalt se pilen på vejen mod målet også på kortere afstande?

Haller

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Pilens

Indlæg af JonJagd » 18. okt 2011, 17:56

Mange tak! :-)

Hvis du skyder med en meget flad pilebane og evt. tre fingre under pilen, således at pilen er meget tæt på øjet, så kan det muligvis godt være et problem. Jeg har hørt fra Torben Cramer, som har stringwalket noget tid, at han ikke kunne se pilen flyve mod målet. Det er så også med en meget hurtig bue og lette pile.

Jeg skyder med splitfinger og har endnu ikke skudt med en tradbue- og pile-kombi der var så hurtig, at jeg ikke kunne se pilen i flugten (ca. 175 fps og 550 grains pile med 5 tommer helical faner i lyse farver). Det er ikke det samme, som at jeg har visualiseret pilens bane klart og tydeligt før skuddet. Det synes jeg ikke er nemt. Men jeg ser den flyve når jeg slipper strengen. Hvor kort afstanden så kan være har jeg endnu ikke gjort mig nogle tanker om.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Brugeravatar
switchback
Kontakt:

Pilens

Indlæg af switchback » 19. okt 2011, 09:59

Skyder splitfinger og ca 170 fps med pile omkring 500 grains. Sjovt nok, så troede jeg, at det var nemmre at følge pilen, når den som med 3 under lå lige under øjet.

Er det en forudsætning for hurtig læring af instinktiv skydning at kunne se banen?

Overvejer, at lave pile med hvide faner og kraftigere snoning.

Haller
Senest rettet af switchback 25. okt 2011, 21:50, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Pilens

Indlæg af JonJagd » 20. okt 2011, 08:51

Ja det er jo stort set samme setup som jeg har, så hvorfor du ikke ser pilen kan jeg ikke helt forklare. Måske det kan være en hjælp at gå fra et snævert fokus på målet lige før du slipper til et bredere fokus når du har sluppet, så du lettere kan se pilen?
Jeg ved ikke om det ligefrem er en forudsætning, men jeg synes, at det giver god mening at et klart billede af pilens flugt er en hjælp til at lære instinktiv skydning. Og en mørk/camouflagefarvet pil eri hvert fald ikke en hjælp til at se pilen.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

JacobSandberg
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 22. okt 2011, 19:27

Hej Haller
Jeg syntes at jeg "ser" ( man skal ikke "kigge" på flugten, bare fornemme den. )pilen lige så godt med 3 under som med split..
Men det er helt klart en kæmpe fordel med lyse faner.
Og sørg for også at læse og se andre matrialer om skydning end Asbell...der er efter min mening en 2-3 fundamentale fejl i det Asbell lærer fra sig som har ødelagt mange instiktiv skytter over årene..
J

Brugeravatar
switchback
Kontakt:

Indlæg af switchback » 23. okt 2011, 21:22

Lyse og mere snoede er undervejs.

Angående Asbell har du nok ret. Har læst hans 3 bøger om instintiv skydning og endnu ikke vundet en turnering af de 2 jeg har deltaget i, så noget må være galt(-; Skød lige over 6 i snit til Trad Træf i Vejen (som alle burde unde sig at prøve), så der er et stykke vej endnu.

Men hvad, mener du Fred 'gør forkert'?

Som jeg tidligere har sagt, heroppe nordpå er vi henvist til amerikansk litteratur og Master of Barebows, hvis vi vil vide mere om trad skydning.

Haller

JacobSandberg
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Indlæg af JacobSandberg » 23. okt 2011, 22:22

Haller
Skal prøve at være diplomatisk ang. asbell...hø hø
Swingdraw : efter min mening helt til grin at bruge på jagt med ALT for meget bevægelse fremfor at holde armen oppe og trække lige tilbage ( hvilket også er mere anatomisk korrekt )
Snapshooting : JA...det er det han gør !! = alskens problemer !
Skovskiderstilling : ikke optimalt...

Besvar