Hvilken siktemetode bruger i?

Hvad er instinktiv skydning, hvordan fungerer det og hvordan bliver man præcis? Stil spørgsmål og få svar her.
Besvar
Pdvs

Indlæg af Pdvs » 29. mar 2012, 15:37

Hej allesammen jeg tænkte på hvor mange her i lille dk der bruger enten gab eller string walking eller nogle andre metoder. SÅ!

Hvilen sigtemetode bruger i?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 4. apr 2012, 11:14

Jeg bruger nok ubevidst gap. Se mit indlæg om betydningen af pilelængde for gap.

larsandersen

Indlæg af larsandersen » 8. apr 2012, 22:11

Jeg tror jeg skyder helt uden at kikke på pilen, men jeg har været i tvivl om der var et element af split vision så jeg har prøvet at filme direkte forfra når jeg skyder.
Er sikker på at jeg ikke kikker på pilespidsen, men der kan stadig godt være at pilespidsen er i syns periferien så den alligevel betyder noget.

Venlig hilsen
Lars Andersen

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 11. apr 2012, 13:15

Hej Lars

Prøv at skyd nogle serier som du plejer men med pile at vidt forskellig længde. Hvis du rammer i forskellig højde vil jeg hævde at du ubevidst bruger gap'et. Hvis du rammer i præcis samme højde med alle pile så er det meget interessant, fordi det ville så være "ægte instinktivt" og det er vist mere eller mindre bevist, at man ikke kan skyde konsistent på den måde.

Lakmustesten som altid bliver brugt som eksempel er, at man skyder i et bælgmørkt rum, hvor der kun er lys på skiven og man derfor ikke kan se andet end skiven man skal ramme. Jeg har endnu ikke selv prøvet det, men efter sigende kan den test overbevise de fleste om, at de ikke skyder 100% instinktivt, fordi man her finder ud af, at man ikke kan sigte ude at have pilen, buen og buehånden med i sigtebilledet. Med andre ord bruger ens underbevidsthed gap'et selv om man ikke er klar over det.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

larsandersen

Indlæg af larsandersen » 13. apr 2012, 11:01

Jeg tror jeg vil prøve det med et mørkt rum
men ser dog nogle problemer

Oplyser man skiven med en lampe burde man kunne se konturen af sin bue og pilespids ?

Bruger man en lasser til kun at markere et punkt burde det løse problemet.

Tilbage står det uvant i at skyde i total mørke, som alt andet lige må have en negativ indflydelse, så hvordan sammenligner man med skud i "ikke mørke"

Venlig hilsen
Lars Andersen

larsandersen

Indlæg af larsandersen » 25. maj 2012, 21:50

Instinktivt skydning i mørke.
I dag var jeg nede i Lyngby Bueskyttelaug samme med en anden bueskytte, vi prøvede at skyde i totalt mørke efter en lille laser plet.

Det viste sig at værre en sjov og endog meget interessant og lærerig oplevelse som kun kan anbefales til andre instinktive skytter.

Det starter med at være virkeligt underligt når man første står der med sin bue og absolut ikke har andre synsindtryk end en lille rød prik, mit første skud var jeg overbevist om ville ramme langt forbi skiven, men sådan gik det ikke.

Vi prøvede en række forskelige øverlser.

Skydning af 9 pille i træk i total mørke hvor vi begge grupperede pilene et stykke fra pletten, man får så at sige, en fornemmelse af hvor ens kropslige sigte ligger, når det ikke bliver korigeret mentalt.

Vi prøvede også at skyde en pil ad gangen og så kort få lidt lys på skiven så man kunne se hvor der var ramt, inden man igen i mørke løftede buen til næste skud.
Her var det tydligt at vi begge kunne koriger kropsligt således at tredie skud næsten ramte pletten.
Men det var så mindst lige så spændende at det kun virkede på vej ind mod pletten når vi var nået ind til pletten gik det derefter galt !

Vi har tænkt at prøve det igen en anden gang,

Venlig hilsen
Lars Andersen

Joearcher

Indlæg af Joearcher » 23. jul 2014, 15:18

Jeg skyder ind imellem om aftenen, hvor der kun er lys på målet. Det gør ingen forskel om jeg kan fornemme bue/pil i synsfeltet, så længe lyset på målet er ok. Når jeg fokuserer på målet forsvinder bue og pil nærmest fra mit synsfelt. Jeg tror det er rent fysisk jeg sigter. Selv når det er mørkt kan jeg fornemme min buearm retter sig til for afstand og har heller ikke der set nogen forskel.

Jeg øver rigtig tit med at fokusere på målet, trække tilbage til anker, mens jeg lukker øjnene og så skyder, før jeg igen åbner øjnene. Det er en rigtig god øvelse i forhold til at etablere en meget solid skydeform, da jeg for en større kropsfornemmelse idet jeg lukker øjnene.

Besvar