Strenghøjde.?

Hvad er instinktiv skydning, hvordan fungerer det og hvordan bliver man præcis? Stil spørgsmål og få svar her.
Besvar
Kronborg

Strenghøjde.?

Indlæg af Kronborg » 18. apr 2012, 23:25

Hej. Er der en standart hvilken strenghøjde en langbue skal have?
(Jeg går ud fra at det måles fra bugen og ud til strengen.?)

ZereC

Strenghøjde.?

Indlæg af ZereC » 25. apr 2012, 22:26

må jeg låne tråden til at spørge om hvad strenghøjden betyder og hvordan den helst skal være?

HLN
Geografisk sted: Tisvilde

Strenghøjde.?

Indlæg af HLN » 26. apr 2012, 13:14

ZereC skrev:må jeg låne tråden til at spørge om hvad strenghøjden betyder og hvordan den helst skal være?
Man plejer at sige "en fistmel"
og det er den afstand du kan måle fra bordet og op til spidsen af tommelfingeren, hvis du sætter en knyttet hånd på bordet og peger tommelen lige op i luften.
vh Henrik

søvik

Strenghøjde.?

Indlæg af søvik » 27. apr 2012, 10:46

Det er forskelligt om strenghøjden måles fra bugen eller ryggen - nogle gør det ene, andre gør det andet. Men det giver selvfølgelig sig selv, at strenghøjden fra ryggen jo bliver væsentlig større. En "fistmel" er at finde i meget litteratur som en tommelfingerregel, men det mener jeg skal tages meget vejledende. Der er stor forskel på 13 cm og 17 cm - men det kan du jo bare prøve. Nogle gange skal man passe på at ændre på strenghøjden, da det kan skade buen. Hastigheden ændres en del afhængig af strenghøjden, så ud fra det, kan man også justere strenghøjden. Dernæst bør man tage højde for bredden af håndtaget og længden af fanerne, da pilen skal have mulighed for at slippe godt afsted - også set i lyset af "archers paradox". Og den sidste ting jeg tænker på strenghøjden har betydning for er "handshock".

Mvh. Søvik

Joearcher

Strenghøjde.?

Indlæg af Joearcher » 23. jul 2014, 15:46

Strenghøjden er målt fra det dybeste sted på midtersektionen af din bue og ud til strengen. Dvs. Den side af buen, der er ind mod dig, når du trækker buen. Dette giver en forholdsvis god standard, da det er det sted din hånd trykker på buen, som er længst fra nocken, når du trækker.

Det afhænger helt af buens konstruktion og type. Der vil være en højde som er optimal, afhængig af buen og skytte. Mange buer har en anbefaling fra f.eks. 6 3/4" til 7 3/4".

Jeg har en quick stick langbue #55, hvor den anbefalede strenghøjde er 7 1/4" med en tolerance på 1". 7 1/4" er dog helt perfekt til mig. Der er buen meget lydsvag og vibrationen her nærmest væk ved skud. Det kræver selvfølgelig af du i forvejen har en ok form, for ellers vil buen larme uanset strenghøjden.

Hvis du ikke kender den anbefalede strenghøjde, er det et udgangspunkt at starte omkring 7 og prøve at eksperimentere lidt i begge retninger. Dog skal du helst ikke sætte strenghøjden alt for høj.

Besvar