Nye FITA 3D regler

Her kan man sætte opslag op om alt der vedrører bueskydningsturneringer.
Besvar
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Nye FITA 3D regler

Indlæg af JonJagd » 20. mar 2010, 16:27

De kræver nu splitfinger i både langbue og barbue instinktiv til FITA 3D. Til gengæld må man nu gerne bruge "silencers" blot de er 30 cm fra nock-punktet, hvilket jeg synes er godt.
Måske man skulle spørge til landsmødet 11.04.2010 om DBSF deltog i afstemningen om ændringerne til reglerne og hvad der blev stemt. Dette rammer jo utrolig mange danske langbue- og instinktivskytter

New 3D Archery Rules: http://www.archery.org/UserFiles/Docume ... 202010.pdf

Udpluk fra reglerne for langbue:
"The bow must be shot using the “Mediterranean” loose (three finger loose with 1 finger above and 2 fingers below the arrow), with 1 fixed anchor point. No string walking or face walking is permitted."
Torben Henkel fra Københavns Bueskyttelaug opfordrer alle der er utilfredse med denne ændring til at sende ham en mail, hvor man kort udtrykker sin utilfredshed med denne lovændring. Torben opfordrer samtidigt til at sprede budskabet. Hans mailadresse til dette formål er torbenhenkel@gmail.com Husk at angive navn og klub.
Vedhæftede filer
3D Rules 2010.pdf
(180.81 KiB) Downloadet 656 gange
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Henkel

Nye FITA 3D regler

Indlæg af Henkel » 23. mar 2010, 10:36

ttt

Hrafn
Geografisk sted: Karlebo

Nye FITA 3D regler

Indlæg af Hrafn » 25. mar 2010, 15:30

Ved i hvad begrundelsen er for at indføre en så smalsporet regel ?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Nye FITA 3D regler

Indlæg af JonJagd » 26. mar 2010, 09:04

Kunne måske være noget med, at det så er nemmere at skelne mellem stringwalking og ikke-stringwalking. Man kunne godt forestille sig, at 3-fingre under, som kræver at man rører nocken, har ledt til nogle diskussioner mellem skytter og dommere om de rørte nocken eller ej, og hvis de ikke rører nocken så er det per def. stringwalking. Uanset om det er grunden eller ej så burde det vel ikke være grund nok til helt at forbyde det og dermed sætte så mange skytter i den situation. Jeg skyder selv splitfinger men har ikke noget problem med at nogle skyder 3-fingre under og der synes heller ikke at være en entydig stor fordel i at skyde 3 fingre under.

jazha
Geografisk sted: Borum Byvej 10

Nye FITA 3D regler

Indlæg af jazha » 14. nov 2011, 21:07

Jada, nu har jeg læst den 3 gange, og jeg kan ikke finde max drawweigt på langbuerne- må vi fyre den af som vi vil?? for alle de andre, barbue, instinktiv, compound står den på max 60 ved skyttens træklængde, men hey har de bare glemt langflitserne eller må vi gerne skyde hårdt til Fita ??

Kom svar kom svar :)
Hoka hey.
Jazha

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Nye FITA 3D regler

Indlæg af JonJagd » 15. nov 2011, 12:45

Ingen maks-grænse for langbuer.

jazha
Geografisk sted: Borum Byvej 10

Nye FITA 3D regler

Indlæg af jazha » 15. nov 2011, 22:06

Nemlig så, mødte Martin Damsbo som spurgte Klaus Lykkebæk der sagde det samme...dubidubiduuuu. Og jeg har nogle fantastiske skæfter der ikke er over de 9,3mm selvom de er købt som 23/64...Glad mand med nye mål er jeg...
Hoka hey.
Jazha

bolsjedyr
Geografisk sted: Sønderborg

Nye FITA 3D regler

Indlæg af bolsjedyr » 11. feb 2012, 16:08

Flere ting der undrer mig ved den politik om skydestil:
1) Er det overhovedet påvist om der er en fordel i facewalking og stringwalking? Som vi alle ved er det meget svært at vurdere afstande korrekt og dermed at vide hvilket mærke der skal anvendes på et givent mål. På skiftende, kendte, afstande giver det mening, men der er mig bekendt intet der taler for at disse teknikker er en fordel ved skiftende, ukendte afstande.
2) Hvorfor udelukke tommelfingerskytter? (mongolian style med flere) det er en skydestil der nyder tiltagende udbredelse i bla. Tyskland og man kunne forvente at der også kommer en vis interesse for denne teknik andre steder.
"If two men are to compete, it should be in archery. As they face the same direction, trying to accomplish the same goal, it is the most civilized of sports."
Confucius

Holten101

Indlæg af Holten101 » 3. aug 2012, 10:13

Jeg ville ønske at der var en primitiv klasse. Jeg har intet imod at konkurrere med "spaceage" langbuer og pile, men det er utroligt svært at leve op til kravene til pile hvis man ønsker at skyde med "oprindeligt" udstyr.

Pile af Hassel til en bue i 50# klassen vil næsten uundgåeligt have en diameter på de sidste 1/3 der ligger over kravet på 9,3 mm.

Ja, ja, jeg ved godt at jeg bare kan købe 11/32 skafter og at jeg sikkert er den eneste der er pervers nok til at insistere på primitivt udstyr af danske materialer. Men jeg kan ikke lade være med at føle at de officielle konkurrencer mangler en primitiv dimension.

My 2 cents

Cheers, Morten som opvejer at stille op til DM i 3D, eller blive hjemme af principielle grunde.

Besvar