Ryglaminat til taksbue - hvad er bedst?

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Ryglaminat til taksbue - hvad er bedst?

Indlægaf JonJagd » 12. nov 2017, 10:14

Det bliver endnu vigtigere at have så smalle og lette spidser (nock-ender) på buen som muligt, da den bevægelige håndsektion uværgeligt vil give lidt rystelser i hånden under skud. De lette spidser reducerer det betydeligt.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Lars Veileborg » 12. nov 2017, 18:19

Mange tak for kloge råd og vejledning, det er bare så fedt at have nogen at sparre med! Jeg skulle have meldt mig ind i dette forum for lang tid siden.
Mht buen så vil jeg lige vente et par dage, og lade projektet hvile. Jeg har ofte erfaret, at hvis man venter med at tage en beslutning, hvor der er tvivl om man skal gøre det ene eller det andet, så kommer den rigtige afgørelse lige så stille af sig selv indefra. Så her søndag aften lægger jeg buen på hylden, og laver andre ting :-). Og det kan jeg gøre i bevidstheden om, at jeg ikke har gjort noget galt - endnu ;-).
Vh Lars

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 12. nov 2017, 19:41

Rigtig god ide :-) Det er en taktik jeg også benytter :-)
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Lars Veileborg » 16. nov 2017, 20:29

Så er jeg kommet lidt videre med min taks/bambus bue. Er begyndt at slibe af den ret så tykke bambusryg - fra 8 mm ned på 5 mm, og det har tydeligt hjulpet på buens bøjelighed. Kontaktede en anerkendt engelsk langbuemager for råd, og han svarede, at man godt kan slibe på en bambusryg uden at buen efterfølgende går i stykker. Så det har jeg hermed gjort - og indtil videre går det fint. Jeg har tilleret indtil 15", og der ikke antydning af strengfølge. I morgen skal jeg videre med det spændende arbejde.
På dette forum har jeg læst under "byg din egen langbue", at det i den første tilleringsfase er godt, at lade buen stå halvspændt en times tid - for at buen skal kunne "sætte sig" lidt. Det har jeg aldrig hørt om før nogen steder. Artiklen er skrevet for over ti år siden - mindst. Er dette stadig en god ide? Og gælder det alle slags træbuer?

Tilbage til "Buemagerens værksted - Debat, spørgsmål og svar"