Krigsbuer

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Holten101

Re: Krigsbuer

Indlæg af Holten101 » 15. dec 2017, 08:50

Sweeeet Lars. Meget klassisk :D

Cheers

Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Lars Veileborg » 15. dec 2017, 12:07

Mange tak! Ja, det var også meningen, at den skulle være klassisk. Kan oplyse, at den er lavet af pacific yew, som jeg i hvert fald har haft stående i 10 år. Bambussen har jeg haft stående i 5 år, så enhver kan forstå, at dét der med at lave ordentlige buer, kan være/er ofte et langtidsprojekt. Så når det lykkes at fremstille en dejlig bue, der passer til én selv, bliver man glad og stolt. Min næste bue vil jeg nok vente med at påbegynde til forårets komme, så er der varmere på værkstedet...
I må endelig blive ved med at holde os opdateret med jeres igangværende buer! Det er så spændende at følge! Især krigsbuerne, som jeg selv har set på Mary Rose vraget. Og ja, billeder siger meget mere end ord, så tak for vejledningen, Jon.

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 17. dec 2017, 08:59

Hej igen. Hvor mange pund trækstyrke skal en bue op på sådan ca, for at man kan kalde den en engelsk warbow? Er vi oppe på over 80#?

Holten101

Indlæg af Holten101 » 17. dec 2017, 18:51

Lars Veileborg skrev:Hej igen. Hvor mange pund trækstyrke skal en bue op på sådan ca, for at man kan kalde den en engelsk warbow? Er vi oppe på over 80#?
Det er vist et sårbart emne (engelske langbuer kan virkelig få ophedet diskussioner igang i visse kredse;-). Jeg har læst og hørt grænsen sat ved hhv. 70, 80 og 90#.....men det er jo helt arbitrært. Min endte på sølle 67# ved 28", så >70# ved 30", til gengæld kan jeg skyde med den:-).

Cheers

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 17. dec 2017, 22:37

Det sidste du skriver - dét at du kan skyde med den - er i min optik det vigtigste. Ellers bliver den skønne bue jo bare en genstand, der kan beundres javist, men ret nytteløs i virkeligheden ;-). Vær tilfreds med 67 lbs/28#, den skyder sikkert fantastisk!

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 10. jan 2018, 08:36

Nu har min krigsbue også fået hornnocker, danish oil og en hørstreng med 21 tråde i tre kordeller og en estimeret eller anslået knækstyrke på 420 pund, så den holder sig til tommerfingerreglen på 4 gange buens vægt. Buen trækker lidt over 80 pund ved 29-30 tommers træklængde, så den kommer nok lidt højere med en rigtig krigspil på 31-32 tommer. Jeg skyndte mig at tage et billede af den ved fuld træklængde inden jeg gik i gang med at skyde med den, da men jo aldrig ved hvor længe den holder :shock:
20180107_135337030_iOS_edited.jpg
Engelsk krigsbue af taks fra et dansk takstræ på mellem 5 og 10 cm i diameter. Buen er to meter lang og trækker ca. 80 pund ved 29 tommer.
Første skud gik fint, men ved næste skud flækkede pilen i nocken som ikke var forstærket, så buen blev reelt tørskudt :shock: :lol: Det kan anbefales at benyttede hornforstærkede og beviklede nocker til krigsbuer :shock:

I går aftes fik jeg så lavet tre pileskafter af asketræ. Jeg havde en stump ask fra noget jeg en gang havde lavet ryglaminater af. Det kunne give tre lister på 34 tommer og ca ½ x ½ tomme. Inspireret af den evigt iderige Morten Holten høvlede jeg dem runde med en høvl med et påspændt sidelan (se billedet) så de blev ½ tomme tykke hele vejen rundt, og så taperede jeg nockenden til 3/8 tomme (9-10 mm). Så nu kan jeg snart lave sættet helt færdigt.
20180109_193813841_iOS.jpg
3 høvlede pileskafter af asketræ, som er klar til sidste rundslibning med boremaskine og sandpapir.
20180109_210755435_iOS.jpg
Så er skafterne runde og taperede og klar til at få hornforstærket kærv, fjer og spids.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 10. jan 2018, 11:58

Det er velsagtens en selfbow, du har lavet! Den er virkelig flot! Men trækstyrken....uha, dér kan jeg ikke være med, men det må være fedt, at kunne trække sådan en :D!
Mht til pilefremstilling, så lavede jeg for år tilbage en forstørret “blyantspidser” vha et skråtstillet stemmejern, som uddrejede pilene i præcis 9 mm tykkelse. Høvlede først listerne 8-kantede, og påmonterede dem derefter boremaskinen og så igennem “blyantsspidseren”. Men jeg har den desværre ikke mere, så kan ikke vise billeder.
Det er virkelig ubehageligt, når en bue er så stærk, at den flækker en ikke-nockforstærket pil. Jeg oplevede en sommer for år tilbage, det samme som du fortæller om. Strengen gik ind under armbeskytteren, og forårsagede en kæmpe blodansamling, som først forsvandt dagen efter. De første timer lå jeg bare på sofaen med armen opad. Så det er en rigtig god ide, ja - faktisk et must at forstærke nockerne!
Jeg vil rigtig gerne se, når du har fået din bue ind- og tilskudt. Håber du vil vise os..... :D

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 10. jan 2018, 19:31

Det er nok også så meget sagt at påstå, at jeg "kan være med" :wink: Det er mere trækstyrke end jeg for alvor kan skyde med, og i hvert fald med nogen form for præcision. Så der skal lidt mere træning til (og et par færdig krigspile) før end jeg kan trække den til øret.

Vi har faktisk fået lavet et værktøj til at lave rundstokke af samme type som det du nævner. Igen er det Morten Holten som har stået for produktudviklingen.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar