Streng af kunstsenetråd

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
kram

Streng af kunstsenetråd

Indlæg af kram » 6. jun 2018, 14:20

Hej buemagere
Er der nogen af jer, der har erfaring med om man kan benytte kunstsenetråd (https://www.skindhuset.dk/produkter/98- ... senetraad/) til at lave buestrenge? Jeg er lidt træt af at mine møjsommeligt flamskflettede hørtrådsstrenge bliver slidt og knækker i nocken, dette på trods af at jeg forstærker dem med endnu en bevikling rundt om nock-løkken.
Mvh
Mark

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Streng af kunstsenetråd

Indlæg af JonJagd » 6. jun 2018, 15:28

Hej Mark

Så vidt jeg lige ved, så er kunstsene lavet af nylon, hvilket er meget elastisk. Jeg læste en historie i en af Bowyers Bible-bøgerne om en bue med utrolig dårligt kast, som de havde forsøgt at diagnosticere. Der var øjensynligt intet i vejen med den indtil de fik set nærmere på strengen og kunne konstatere, at den var lavet af kunstsenetråd. Som Tim Baker skrev så kunne buen lige så godt have været strenget op med en død slange :D Så det er nok ikke vejen at gå.

Vi skyder med hørstrenge og har ingen problemer med at de bliver slidt hurtigt. Hvis strengeøjet slides hurtigt, så er der enten noget galt med nocken eller også er strengen for spinkel eller ikke tilstrækkeligt imprægneret med bivoks. Jeg bevikler aldrig mine strengeøjer, men jeg forstærker dem gerne med en halv gange flere tråde end der er i strengen. Så hvis strengen er på 12 tråde, så lægger jeg f.eks. 6 tråde mere ind i de 30-40 cm der indgår i den yderste del af strengen, som man bruger til at lave øjet af.

Hvis du laver det nederste øje af et tømmerstik så er den forstærkning endnu vigtigere da det slider enormt på strengen er min erfaring. De flamske øjer fungere bedre.

Og så kan jeg anbefale at læse afsnittet i Bowyers Bible 1 om at lave strenge.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

kram

Indlæg af kram » 6. jun 2018, 16:32

Hej Jon
Tak for svar, så bliver det hør, voks og et grundigt eftersyn og -slib af nocken, samt 6 trådes ekstra forstærkning. Senetråden lyder som et klart no-go.
Mvh
Mark

ulfr
Geografisk sted: nær Frankfurt/main (Tyskland)
Kontakt:

Indlæg af ulfr » 6. jul 2018, 09:24

Hej Mark,

I tested a string I made from artifical sinew - you can by this (in Germany) at Hudsons Bay Trading Post - as a bowstring because I wanted to look a Holmegaard bow more authentic. This was a waist of material. As Jon already wrote, the string is very elastic, and subsequently the bow got a terrible handshock.
Artifical sinew is good for decoration purpose, but not for bows really in use.
Since when I built my first bow I use thread made from linnen - this is halfways authentic for the Neolithic period. You can purchase this as thread for making the seams on sturdy hiking shoes, usually it consists of 6 - 8 single threads and has a tear strength of about 20 kg. For a bow of about 50 lb you need 6 threads, then the string is about 3,5 mm and fits to normal nocks.
I make the ears of the string as I learned from my father, he was a seafarer and taught me a special kind of eye splice. You can find a description in my book "Making bows with children", or, if you give me a personal note, I´ll send you a copy of this paragraph.

Besvar