Stærk lim, hvilken?

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Stærk lim, hvilken?

Indlæg af Lars Veileborg » 6. jan 2020, 12:33

Godt Nytår, buemagere!
Jeg søger råd til, hvilken lim jeg skal bruge til mine laminerede buer. Jeg har i mange år brugt en Hempel to- komponent lim, der hedder Epoxy Adhesive 05674, som jeg har været yderst tilfreds med. Den viser sig imidlertid at være udgået af handlen for et par år siden, og derfor nu er umulig at opdrive.
Vil høre, hvad erfarne buemagere rundt omkring bruger nu om stunder. Kan I anbefale et godt, stærkt produkt?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Stærk lim, hvilken?

Indlæg af JonJagd » 7. jan 2020, 13:11

Hej Lars

Vi har tidligere skrevet lidt om at lime laminatbuer her:

viewtopic.php?f=4&t=1091&p=4694&hilit=lim#p4694

Smooth-On er vist den epoxy flest bruger til laminatbuer.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 8. jan 2020, 08:56

Hej Jon
Tak for svar/henvisning. Et par timer efter at jeg skrev forespørgslen på siden, fik jeg en henvendelse fra en skibsproviant i Kolding, som lå inde med det Hempelprodukt, som jeg har brugt hidtil - som den eneste. Så dér var jeg virkelig heldig.
Men jeg vil gerne vide, hvor du køber Smooth-On, for det lader jo også til at være virkelig godt.

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 10. jan 2020, 08:45

Mange tak! Ser at det også kan købes i forskellige lande i Europa.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 13. jan 2020, 07:58

Ja, det er bare at søge :-) Ulempen ved limen er, ligesom for mange andre slags lim, at det har en begrænset holdbarhed efter åbning. Limen har ikke godt af at blive udsat for luft. Hvis det kom i en tube ville problemet nok ikke være så udtalt.
Det er vist især den blå dåse (vistnok hærdereren) som bliver noget grynet efter et stykke tid. Jeg må dog indrømme, at jeg har limet med lim, der var ret gammelt med OK resultater. Jeg fjernede bare lidt af den grynede overflade af indholdet i den blå dåse.

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 14. jan 2020, 08:48

Så sandt. Jeg opbevarede min lim i en tæt plasticpose (og naturligvis i stuetemperatur), inden resten - ca. 1/6 i bunden -grynede. Fik nok færdiggjort en 10-12 buer over ligeså mange år, så jeg skal ikke klage. Hvordan er det med Smooth-On, hvor lang tid modstår den luftens påvirkning?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 20. jan 2020, 08:51

Det seneste smooth-on jeg anskaffede mig var tilbage i 2011-2012, og det har jeg limet noget med de seneste år. Dog ikke laminater i en lamineret bue, så jeg kan ikke lægge hovedet på blokken om det vil kunne holde til det. Det har nok været en håndtagssplejsning jeg lavede, og det holdt fint.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar