Myter, fordomme eller karaktertræk ved langbuer af træ

Hvad er instinktiv skydning, hvordan fungerer det og hvordan bliver man præcis? Stil spørgsmål og få svar her.
Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Myter, fordomme eller karaktertræk ved langbuer af træ

Indlægaf JonJagd » 20. jun 2016, 09:18

Jeg har netop publiceret artiklen "MOTIVATIONEN – PRÆCISION MED NORDISKE LANGBUER OG PILE AF TRÆ"

Der har jeg opstillet en liste over nogle af de påstande vedr. træbuer, som jeg enten har læst, har hørt andre udtale eller selv har tænkt, og som kan få bueskytter til at lægge træbuen til siden til fordel for glasfiberbuer for at opnå højere præcision. Min opfattelse er, at de nok ikke er helt så afgørende for det endelige resultat, som vi ofte går og tror. Mange af dem kan man også gøre noget ved i sin skydestil, træning eller i design og bygning af buen og pilene.

Her er listen:

• Jeg kan aldrig blive lige så præcis med en bue uden pilehylde som med en bue med pilehylde (indskåret passage i håndtaget, der medfører, at pilen passerer tættere på buens centerlinje) fordi den er meget mere følsom overfor pilenes spine (pilenes stivhed)
  • Man må ikke holde en træbue ved fuld træklængde mere end få sekunder, så man er nødt til at skyde alt for hurtigt
  • En træbue har en kortere levetid og skal oftere skiftes end en glasfiberlangbue, hvilket betyder, at jeg aldrig kan blive lige så konsistent med den
  • Jeg er mere præcis med en fiberbue på jagtrelevante afstande, da den har en højere hastighed og en fladere pilebane
  • Der er for meget håndshock i en træbue, til at jeg kan blive præcis med den
  • Jeg er nødt til at skyde med en træbue, der er minimum 5 pund tungere end en fiberbue, for at få den samme hastighed. Jeg kan altså enten vælge at opnå dårligere præcision pga. lavere pilehastighed eller fordi jeg skal kæmpe med en tungere bue.
  • Jeg skal bruge meget tid på at bygge og vedligeholde træbuer, hvilket er tid, som går fra min værdifulde træningstid
  • Træbuer er meget påvirkelige over for fugt og temperatursvingninger
  • Over en hel turneringsdag mister en træbue meget af sit kast

Kom gerne med andre til listen, hvis I har nogen.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

aaldog
Geografisk sted: Møn

Re: Myter, fordomme eller karaktertræk ved langbuer af træ

Indlægaf aaldog » 30. maj 2017, 11:42

Det er et interessant emne, og jeg kan ikke tale med om specifikke punkter, da jeg ikke har skudt med glasfiber og generelt skyder alt for lidt med træbue...

Kan man sige at spørgsmålet om glasfiber vs træ er et spørgsmål om marginaler, og det et langt stykke hen ad vejen er så lidt at man skal være virkelig dedikeret før det gør en forskel? Dvs. en fritidsskytte som mig selv vil aldrig få noget ekstra ud af en glasfiberbue. (Jeg har da heller ikke tænkt mig at forsøge, da jeg kan lide træ.) Eller er glasfiberbuer så meget mere konsistente og "lettilgængelige"?

Bl.a. spine på pilene har jeg tænkt meget over på det sidste, og kan kun komme frem til at det er et spørgsmål om at prøve sig frem med træbuer og -pile, indtil den er der. Passer det, eller er der en opskrift på hvordan man lidt lettere finder ud af noget brugbart? For jeg kan godt se tiltrækningen i at have en bue hvor man kan købe pile der passer lige til den, for at få et hurtigt, godt resultat. Hvis man har penge til det. :)

Holten101

Indlægaf Holten101 » 7. jun 2017, 15:18

aaldog skrev:Bl.a. spine på pilene har jeg tænkt meget over på det sidste, og kan kun komme frem til at det er et spørgsmål om at prøve sig frem med træbuer og -pile, indtil den er der. Passer det, eller er der en opskrift på hvordan man lidt lettere finder ud af noget brugbart? For jeg kan godt se tiltrækningen i at have en bue hvor man kan købe pile der passer lige til den, for at få et hurtigt, godt resultat. Hvis man har penge til det. :)

Hvis vi starter med at holde os til købskafter så er der ikke den store forskel om du anvender træ eller fiberbue. Du skal under alle omstændigheder eksperimentere en del før du har et veltunet sæt da ting som bla. træklængde og slip har stor indflydelse. Når man så har fundet sit set-up så er det bare at bestille.

Hvis vi taler om hjemmelavede skafter og i særdeleshed skafter lavet af skud, så er det en anden boldbane, hvor man dels må prøve sig frem og dels må udvikle "gefühl" for materialerne. Man skal være ret tiltrukket af selve processen og den langsigtede mentale/"åndelige" gevinst hvis man skal kaste sig ud i den slags pileproduktion. Hvis man bare gerne vil skyde, så skal man nok holde sig til købte træskafter:-).

Cheers

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 8. jun 2017, 22:15

Jeg er enig i, at det er et spørgsmål om marginaler, og at med glasfiberbuen får man lidt mere over på sin side. Hvor meget det er, er det der er vanskeligt at sætte et mål for. Går man til mange turneringer og træner man meget med træbuen, vil man naturligvis blive meget bedre med træbuen, men man ville måske have skudt en lille smule mere i det lange løb med fiberbuen. Skifter man lidt frem og tilbage vil man dog godt kunne opleve, at det bedste resultat kom med træbuen,...men måske også det dårligste.... I sidste ende er det man træner mest med, også det man bliver bedst med.

Jeg er sikker på, at pilene faktisk er den vigtigste faktor præcisionen i sidste ende. Og så længe vi så kører med købeskafter, så er vi måske langt fra gået "all the way". Jeg har indtil videre brugt købeskafter men tuner bue og pil og tester spine fuldt ud lige så flittigt med træbuen, som jeg gjorde med fiberbuen. Både med barskaft-metoden og papirtest. De pile jeg lige havde med til Danish Open ramte plet uden faner på 15 meter, så hvis jeg skød forbi var det ikke udstyrets skyld!

Mortens (Holten101) pile af skud fra hassel, mirabelle mm og hans præcision med dem viser imidlertid, at det kan man også skyde supergodt med. Hans resultat her til Danish Open sidste weekend taler for sig selv :) Så der er ingen undskyldning for ikke at kaste sig over det også. Andet end at det tager en hulens bunke tid og koster en del kasserede skafter :)
117-P1000704.jpg
Morten med et par velplacerede pile af hasselskud (de to øverste med beviklede fjer)
117-P1000704.jpg (478.41 KiB) Vist 105 gange
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

aaldog
Geografisk sted: Møn

Indlægaf aaldog » 12. jun 2017, 17:41

Jeg laver alle mine buer og pile selv, så er ret begrænset af tiden til rådighed. Jeg er slet ikke i samme liga som jer andre, og får ikke skudt nær så meget som jeg har lyst til. Jeg blander mig kun fordi jeg finder det interessant, og har som sagt spekuleret meget over spine på det sidste. :) Jeg ville sandsynligvis få øvet mere hvis jeg købte mit udstyr, det er bare ikke der mit engagement ligger. Jeg vil hellere skyde ok med en hjemmelavet bue end godt med en købt.

Kunne være fint med andre input om træbuer kontra glasfiber, og selvgjort kontra købt, men får fornemmelsen at der ikke er den vilde trafik her i øjeblikket...
Uanset vil jeg lige nævne at jeg nyder alle de artikler der bliver lagt op, kan godt leve mig ind i en turnering uden at være aktiv turneringsskytte. :)

Tilbage til "Instinktiv skydning - Hvordan bliver man præcis"