Erfaringer med mirabelle?

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
aaldog
Geografisk sted: Møn

Erfaringer med mirabelle?

Indlægaf aaldog » 1. aug 2017, 17:39

Ville bare høre om der er nogen herinde der har prøvet med mirabelletræ til buer? Kan ikke rigtig finde noget om træets egenskaber online, da det mest handler om frugterne. Tænker det må minde lidt om kirsebærtræ? Jeg har en rigtig pæn stav der sidder og griner af mig ude i hegnet, så til efteråret ryger den til tørring.

Mvh John

Holten101

Re: Erfaringer med mirabelle?

Indlægaf Holten101 » 2. aug 2017, 13:44

Hej John
Jeg har lavet et par buer (og mange pile) i Mirabelle. Mit indtryk er at det, som du siger, minder om kirsbær (og de fleste blomme/Prunus arter generelt).
Det egner sig til relativt smalle design (jeg har modsat andre, ikke oplevet at Mirabellevar svagt i træk, så jeg ser ingen grund til at forstærke ryggen). Træet får en smuk brungylden glød når det er forarbejdet, men du bliver skuffet hvis du tror at den orange/rødgyldne farve man ser på savflader efter noget tid, kan overføres til buen (desværre:-().

Mirabelle tørre som andre høj densitets blommearter, dvs. det vil rigtig gerne sprække, så forsegl enderne og tør langsomt;-).

Alt i alt glimrende buetræ....MEN, de buer jeg har lavet er endt i den lidt langsommere ende:-(. Et relativt smalt design og først og fremmest tyyynde ender burde råde bod på det:-).

Cheers

aaldog

Indlægaf aaldog » 2. aug 2017, 18:43

Hej Holten, tak for svaret.
Er vi ude i et Møllegabet design, bare smallere i den buende del? De tynde, stive ender skulle gøre den hurtigere, så vidt jeg har forstået.
Jeg må lave nogle pile også, har et helt hegn med Mirabeller der trænger til at blive tyndet.

Mvh John

Holten101

Indlægaf Holten101 » 3. aug 2017, 15:23

aaldog skrev:Hej Holten, tak for svaret.
Er vi ude i et Møllegabet design, bare smallere i den buende del? De tynde, stive ender skulle gøre den hurtigere, så vidt jeg har forstået.
Jeg må lave nogle pile også, har et helt hegn med Mirabeller der trænger til at blive tyndet.

Mvh John

Jeg har lavet en "Møllegabet" eller Hjarnø om man vil, og det fungere, men jeg tror at Mirabel egner sig fint til fladbuer og endda ELB designs hvor bredden ikke overstiger 1,5" noget sted. Mirabel er ret stærkt i kompression (eller det er min erfaring) så prøv at gå smallere end du ville med Elm, måske endda så smalt som taks.

Mirabelpile er nogle tunge sataner:-). De er meget nemme at rette og holder formen godt....og de tåler nogle tæsk:-)

Cheers

aaldog

Indlægaf aaldog » 4. aug 2017, 15:25

Super, mange tak! Jeg ser hvad jeg kan få ud af den, når den engang er tørret.

Mvh John

Edit: Og mine pile skal vist helst kunne holde til nogle tæsk, så jeg kunne gå hen og blive meget glade for dem. :D

Tilbage til "Buemagerens værksted - Debat, spørgsmål og svar"