Elmebue - et spørgsmål til ryggen

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
kram

Elmebue - et spørgsmål til ryggen

Indlægaf kram » 15. aug 2017, 10:04

Kære buebyggere
Jeg er igang med at lave min tredie bue, nummer 2 i elm. Efter min erfaring med den sidste elmebue, der begyndte at flække i ryggen, har jeg et spørgsmål, som I måske kan svare på.
Jeg har fjernet barken på staven og har nu en fin blotlagt ryg. Men jeg er kommet i tvivl om hvorvidt ryggen skal være den blotlagte lyse ved eller den lidt hårdere, men meget meget tynde og lidt mere flossede mørke ved. Jeg er lidt bange for at hvis jeg skraber ned til den mørke ved, så er laget så tyndt at det meget nemt kommer til at flække. Men omvendt er det lyse ved så relativt blødt, at jeg er bange for det ikke er tilstrækkeligt som ryg på en bue.
Den sidste elmebue jeg lavede, der flækkede, var blotlagt ned til det mørkere og mere flossede ved, men det havde nogle uregelmæssigheder, som muligvis var medskyldig til at den flækkede (og en ikke helt perfekt tillering).
Håber på at I kan hjælpe med svar på spørgsmålet.
Mvh
Mark

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Elmebue - et spørgsmål til ryggen

Indlægaf JonJagd » 16. aug 2017, 10:27

Hej Mark

Det ville hjælpe rigtig meget med et billede, for der noget ved din beskrivelse vedr. det mørke flossede ved, som gør mig i tvivl om hvor meget du har skrabet af. Du kan uploade et billede ved at klikke på 'Vedhæftede filer' neden under tekstfeltet og så klikke 'Tilføj filer'.

Grundlæggende så er det eneste du skal gøre ved en elmestav, det er at fjerne barken ned til det første lag hvidt træ, og så ellers lade ryggen være. Så har du ubrudte fibre fra den ene ende til den anden, og det er en af de bedste garantier for at buen ikke knækker, hvis ellers den er tilleret ordentligt. Du behøver ikke at arbejde dig ned til det mørkere kerneved, som ikke er stærkere eller mere elastisk i elmetræ end det lyse splintved.

På de billeder jeg har vedhæftet kan du se hvordan ryggen af buen har rester af det inderste barklag i form af enkelte mørkebrune striber men ellers er helt hvid. De mørkebrune striber kan være meget dekorative. Hvis man efterlader for meget kan det have tendens til at løfte sig og afskalle over tid. Det er dog ikke noget der er farligt for buen. Det kan bare give bueskytten lidt dårlige nerver, når der kommer små klik- og knæk-lyde fra buen når barkresterne løsner sig :D

Du kan måske også svagt ane hvordan der kun er en lille rest kerneved tilbage i håndtaget på buen på billedet. På et lille træ med en diameter på 10-15 cm, der vil kerneveddet typisk ikke være tykkere end et par centimeter.
Vedhæftede filer
20170816_081421049_iOS.jpg
20170816_081428814_iOS.jpg
9FC697E8-2B11-42E2-B7BF-672D6B964D65.JPG
20170816_081439324_iOS.jpg
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

kram

Indlægaf kram » 16. aug 2017, 12:23

Hej Jon
Tusind tak for svar. Jeg har kun fjernet barken og også den inderste del af barken (som også er mørk og flosset, men meget nem at fjerne), og er på nuværende tidspunkt nede ved den helt lyse (forårs)ved. På den forgående bue, der begyndte at flække, er jeg efter min bedste overbevisning (det er nogle måneder siden) gået helt igennem barken, videre gennem det første lag lyse ved, og dermed kommet ned til næste lag mørke, tynde og let flossede (sommer) ved.
Så ud fra dit svar, vil jeg ikke gå yderligere i dybden på den nuværende bue. Jeg får lagt et par billeder op når jeg får taget nogle der viser den foreløbige process.
Mvh
Mark

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 16. aug 2017, 13:41

Hej Mark

Det lyder som om at du er på rette vej. Mht. forårsved vs. sommerved så er sommervedet karakteriseret ved at være det mest kompakte og tætte ved (det er der hvor træet gror bedst og hurtigst), mens forårsveddet er det mest porøse. Skal man fjerne nogle årringe af den ene eller den anden grund, så er det nemmeste typisk at arbejde sig ind til et lag forårsved med ziehklinge, trækkniv eller bugthøvl, og så ellers forsøge at følge det lag forårsved. Det er ikke så nemt, da der typisk kun er et par millimeter mellem årringene. Det er en øvelse man ofte går igennem hvis man laver buer af osage orange eller robinie, hvor man helst skal ind til kerneveddet, mens det er helt ligegyldigt ved elmetræ.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

kram

Indlægaf kram » 16. aug 2017, 19:53

Hej Jon
Så tror jeg, at jeg vil fortsætte på bugsiden og lade rygge stå, som den er nu på den nye bue. På vedhæftede billede har jeg vist henholdsvis den gamle bue med revne og den nye med blotlagt ryg.
FlækketRyg_lille.jpg

Revnen på den gamle bue er her vist mens buen er opstrenget, så revnen er ikke så stor. Den befinder sig ca. 25 cm, fra nocken på nedre bueben, og buebenet er ca. 4 cm bred på stedte hvor revnen er. Jeg har forsøgt at "redde" den ved at skære revnen bort (derfor det store hak ind i benet), men den havde bredt sig relativt langt, og dukkede op igen da jeg opstrengede buen. Jeg overvejer dog, om det måske ville give mening at forsøge at gøre benene endnu smallere og give den skuldre a la en Holmegaard, og se om det kunne redde den. Jeg er ikke sikker på den er tyk nok til at lave en Møllegabet type.
Er det helt no-go at gå igang med den slags redningsarbejde, når først den er begyndt at revne?
Den nye bue er kun skrabet ned med en båndkniv, så den skal naturligvis bearbejdes mere.
NyeRyg_lille.jpg

Mvh
Mark

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 16. aug 2017, 21:13

Du kan evt. lime revnen og lave en bevikling rundt om samme punkt så flækningen ikke kan fortsætte længere ned ad benet. Det er dog en underlig skade man ikke ser ret tit. Det kunne være interessant at se den fra siden, så man kan se dens tiller.

Nederste billede ligner et projekt der er startet fint ud.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Holten101

Indlægaf Holten101 » 17. aug 2017, 08:31

Enig med Jon i at det er en lidt sær revne. Det ser mest af alt ud som om at årene løber ud til siden (og at revnen er begyndt der....hvilket er forventeligt), men det er normalt noget elm godt kan klare (har kun oplevet det med træ angrebet af elmesyge).

Jeg er ikke helt sikker på hvor langt du går ned når du fjerner barken, men på det nederste foto ser det ud som om du går helt ned og skærer den yderste ring splintved og det er unødvendigt imo. Det nemmeste er afbarkning af den friske stamme....der ryger alt barken af sig selv uden brug af skarpt værktøj. Jeg foretrækker selv at tørre træet med bark på og så fjerne barken med en sløv spånkniv (sløv så den ikke bider i splintveddet). Jeg lader altid dele af kambriumlaget (inderbarken) sidde som Jon beskriver det:

Billede

Cheers

kram

Indlægaf kram » 17. aug 2017, 11:24

Tak til jer begge for svar. På den næste bue vil jeg prøve at lade noget af inderbarken sidde, men fortsætter nu med den nye, hvor barken blev fjernet helt. Der er nemlig en lille opfølger på revnen: Ja, den startede ude i siden og det ser netop ud som årerne løb ud i siden. Jeg forsøgte i går at gøre benene smallere, og jeg kunne ikke se nogle spor af revnen da jeg opstrengede buen, men da jeg forsøgte at trække buen til mindre end halv træklængde knækkede benet præcis hvor revnen havde været og fulgte årerne ret præcist, så det lader til træet har haft en svaghed, som dog ikke var synlig. Så nu er der træ til en lille børnebue.
Knæk og bræk og på den igen
Mvh
Mark

kram

Indlægaf kram » 22. sep 2017, 20:26

Som lille opfølgning på mit spørgsmål, så kom der denne elmebue ud af mit næste forsøg. Jeg har desværre endnu ikke haft mulighed for at prøveskyde den. Den er på ca. 50# ved 28'' træklængde.
ElmHel2_small.jpg
ElmHåndtag_small.jpg

Og da jeg nu var i gang fik jeg også lavet en af hassel. Der lod jeg lidt af det inderste barklag være. Den er på ca. 35# ved 28'' træklængde og med pilehylde:
HasselHel_small.jpg

Mvh
Mark

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 25. sep 2017, 19:56

Superflotte buer :) De kunne være lavet i jægerstenalderen.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Holten101

Indlægaf Holten101 » 24. okt 2017, 13:49

Damn, du kan dit kram ( :roll: )

Det er lige præcis sådanne buer der ærer vores forfædre....perfekt :D

Cheers

Tilbage til "Buemagerens værksted - Debat, spørgsmål og svar"