Taksbue - nocken

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
kram

Taksbue - nocken

Indlægaf kram » 22. sep 2017, 20:39

Mangelende skydning kompenseres med mere buebygning. Jeg kunne ikke lade være med at gå i gang med den taksgren på 5-6 cm diameter, jeg havde fået fingre i. Nu har jeg så et spørgsmål til nocken før jeg går i gang med tilleringen. Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt nocken skal laves som udskæring i træet eller med hornnock. Kan splintveddet holde til at man ikke forstærker nocken med horn, eller er det kun en relevant bekymring når trækvægten kommer op i den helt tunge ende? Er der nogle meninger om dén sag blandt jer erfarne taksbuebyggere? Og hvis den skal have en hornnock, sætter I den så på inden igår i gang med at tillere?
På forhånd tak.
Mvh
Mark
Taks_hel.jpg

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Taksbue - nocken

Indlægaf JonJagd » 17. okt 2017, 10:53

Hejsa

Beklager at jeg først ser indlægget nu :( Man kan sagtens lave en kærv uden horn. Man gør blot det, at man IKKE skærer ind i splintveddet på forsiden men i stedet bare filer kærven ind på siderne af buen. Jeg kan ikke lige find et godt billede, så jeg håber beskrivelsen er il at forstå.

Den anden mulighed er, et man binder noget snor eller plantefibre rundt om spidsen af buen som en "krave" og forstærker det med lim. Det kan også holde strengen.

I artiklen her kan man se et billede af en beviklet nock:
http://bueogpil.dk/oplevelser/danish-op ... d-elmebuer

P1120019.JPG
KLIK PÅ BILLEDET. En beviklet nock med en flig af ben til at holde strengen.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

kram

Indlægaf kram » 17. okt 2017, 21:12

Tusind tak for svar. Det var nogenlunde samme svar jeg fik til Ulfsborg jagten i weekenden. Der blev foreslået at man evt. kunne forstærke forsiden med et stykke pålimet ben eller horn uden at lave en hel hornnock, men det var bestemt ikke en nødvendighed. Så vil jeg gå i gang med det samme.
Mvh
Mark

Holten101

Indlægaf Holten101 » 24. okt 2017, 13:44

Et traditionelt alternativ er side nocks som vist på billedet nedenfor (jernalder langbuer af taks).....det er no(c)k valget for os der har det stramt med horn nocks :shock:

IMG_0058.JPG

Cheers

Tilbage til "Buemagerens værksted - Debat, spørgsmål og svar"