Ryglaminat til taksbue - hvad er bedst?

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Ryglaminat til taksbue - hvad er bedst?

Indlægaf Lars Veileborg » 20. okt 2017, 10:44

Hej igen
Hvad er egentlig bedst som ryglaminat til en taksbue - bambus, hickory eller ask?
Jeg har alle tre dele, men er lidt i tvivl, men vil dog skyde på, at bambus er bedst, når alt kommer til alt...
Hvad er jeres råd?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Ryglaminat til taksbue - hvad er bedst?

Indlægaf JonJagd » 21. okt 2017, 22:43

Hvis dit mål er størst styrke og elasticitet så vil jeg mene at det er bambus der er bedst, dernæst hickory og ask på tredjepladsen.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlægaf Lars Veileborg » 22. okt 2017, 22:24

Tak for svar! Jeg vil forsøge mig med bambus på en kerne af taks. Det må da blive alle tiders kombination til en god bue! :D

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 23. okt 2017, 07:02

Det er en super kombi tror jeg :D
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Holten101

Indlægaf Holten101 » 24. okt 2017, 13:07

Jeg er på linje med Jon her: Bambus, Hick, Ask i den rækkefølge:-)

Men når nu vi snakker laminat buer, så er der jo også det æstetiske at overveje.....og der vinder bambus hands down;-).

Husk at få tykkelsen på bambusryggen ned! Har set mange laminatbuer med tyk ryg og tynd bug.....og det dur ikke med den kombi, da bambus kan overmande selv Taks.

Cheers

Lars Veileborg

Indlægaf Lars Veileborg » 4. nov 2017, 09:49

Hej Holten101
Hvad mener du med, at bambus kan overmande selv taks? Jeg er kommet så langt med kombibuen taks/bambus, at jeg er begyndt på den finere tillering. Tykkelsen på bambusen er slebet ned til 8 mm over hele længden, er det stadig for tykt?
Jeg vil lige fortælle, at grunden til at jeg limer disse to træarter sammen er den, at jeg havde et stykke taks, som var skåret som et stort lagkagestykke. Jeg savede det over på langs, således at jeg kunne få to buer ud af det. Det ene stykke, det inderste, var så uden splintlag, det er dette stykke jeg har påført bambus.
Vh Lars

Holten101

Indlægaf Holten101 » 9. nov 2017, 11:10

Lars Veileborg skrev:Hej Holten101
Hvad mener du med, at bambus kan overmande selv taks? Jeg er kommet så langt med kombibuen taks/bambus, at jeg er begyndt på den finere tillering. Tykkelsen på bambusen er slebet ned til 8 mm over hele længden, er det stadig for tykt?
Jeg vil lige fortælle, at grunden til at jeg limer disse to træarter sammen er den, at jeg havde et stykke taks, som var skåret som et stort lagkagestykke. Jeg savede det over på langs, således at jeg kunne få to buer ud af det. Det ene stykke, det inderste, var så uden splintlag, det er dette stykke jeg har påført bambus.
Vh Lars

Bambus giver sig ikke ret meget. Nogen har sammenlignet det med at lægge et stykke båndstål på buens ryg. Jo tykke lag bambus jo mindre tværsnit af taks har du til at optage de trykkrafter der opstår. Jeg vil ikke påstå at jeg har den fulde indsigt i fordelingen af kræfter i tværsnittet af en bue, men langt de fleste gange du ser en bambus/(indsæt træsort) bue med kompressions mærker, så er tykkelsen af bambus høj i forhold til bugen. Taks kan tage meget, men på et tidspunkt giver også det op.

Du nævner 8 mm og det lyder af meget i mine øre, men alt er jo relativt;-). Jeg ville lave ryggen så tynd som muligt så den stadig dækker bredden af buen.

Cheers

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 9. nov 2017, 19:48

Nu hvor den er limet og du er i gang med tillering skal du ikke gøre bambussen tyndere, da det vil fjerne de værdifulde “power fibers”, der ligger yderst. 8 mm går nok men 6 mm bør også være tilstrækkeligt.

Ved nærmere eftertanke burde det ikke betyde så meget da det kun er de yderste millimeter der er så stærkt som Morten siger. Så om det er 6 eller 8 mm burde vel egentlig ikke betyde så meget. Jeg vil heller ikke hævde at vide alt om denne problematik :-)
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Holten101

Indlægaf Holten101 » 10. nov 2017, 08:29

JonJagd skrev:Nu hvor den er limet og du er i gang med tillering skal du ikke gøre bambussen tyndere, da det vil fjerne de værdifulde “power fibers”, der ligger yderst. 8 mm går nok men 6 mm bør også være tilstrækkeligt.

Ved nærmere eftertanke burde det ikke betyde så meget da det kun er de yderste millimeter der er så stærkt som Morten siger. Så om det er 6 eller 8 mm burde vel egentlig ikke betyde så meget. Jeg vil heller ikke hævde at vide alt om denne problematik :-)

Ohhhh.....ja, ok, jeg havde ikke lige overvejet at ryggen allerede er limet på :oops:

Jeg ville ikke fjerne de yderste "power fibers"....det er jo dem der gør bambus bambus:D

@ Lars Veileborg:
Alternativet til at reducere tykkelsen på ryggen er at "trappe" den. Det gøres ved at gøre ryggen smallere, men beholde bredden på bugen, så buens tværsnit bliver mere trapetz formet. Dette trick ændre markant buens udseende.

Det bedste råd lige nu er nok at køre videre med dine 8 mm og gøre dig nogle erfaringer. Hvis det går godt er du en bue rigere og hvis det går galt kan du prøve at se det i lyset af de tanker vi gør os her :wink:

Cheers

Lars Veileborg

Indlægaf Lars Veileborg » 10. nov 2017, 21:26

Tak for jeres kloge og gode betragtninger! Jeg har læst et sted, at 8 mm på bambustykkelsen skulle være ok, men som I siger, så må jeg gøre mig mine erfaringer med disse to sorter sammen. Indtil videre går det helt fint, jeg er dog kun nået til gulvtilleringen, idet jeg går meget langsomt frem, vil ikke forcere noget. Jeg prøver hele tiden at "læse", hvordan buen opfører sig med de ændringer jeg foretager.
Ja, muligvis vil jeg være nødt til at gøre tværsnittet trapezformet, men lad os nu se... Vil holde jer opdateret på, hvordan det går. Mine overvejelser lige nu går på håndgrebets tykkelse, har I nogle kloge bud på det?
Vh Lars

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 10. nov 2017, 23:03

2,5 til 3 cm bredt og 3 - 4 cm tykt plejer at fungere synes jeg.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlægaf Lars Veileborg » 11. nov 2017, 17:16

Hej begge
Jeg er ved at komme til den overbevisning, at 8 mm bambus som ryglaminat, er lige vel tykt. Det kan jeg se ved, at jeg nu har fjernet pænt meget taks fra bugsiden (til fistmel), og stadigvæk føles buen meget stærk. Hvad vil der ske, hvis jeg med ziehklingen fjerner (gennembryder) det øverste af "power fibrene" på bambusen? Er der mon stor/større chance for at buen så brækker?
Vh Lars

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 11. nov 2017, 22:40

Vil tro, at den holder fint hvis du sliber et jævnt lag af med ziehklinge. Kan ikke mindes at have set bambus-laminat knække/sprænge/flække med mindre buglaminatet kapitulerede først. Men forsøg at “trappe” den først.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlægaf Lars Veileborg » 12. nov 2017, 08:19

Jeg har fået den tanke, at jeg måske kunne give buen form som en "warbow", det vil betyde at jeg neddrosler/fjerner håndgrebet, hvorved spændet på buen vil strække/fordele sig over hele dens længde - i stedet for over to bueben. Hvordan lyder det i jeres ører?
Vh Lars

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 12. nov 2017, 10:12

Det er bestemt en mulighed at lade buen bøje hele vejen. Fungerer fint på en bue op til 3-3,5 cm bredde. Du kan nøjes med 3 cm på bredeste sted med en bue af taks og bambus.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Tilbage til "Buemagerens værksted - Debat, spørgsmål og svar"