Laminatbue - whau

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Laminatbue - whau

Indlægaf Lars Veileborg » 9. jan 2018, 12:52

Har lige fundet denne hjemmeside på youtube:
https://m.youtube.com/watch?v=ebkrW1WokMQ
Et stykke inde i videoen fortæller en af skytterne om sin bue.
Det er en laminatbue bestående af:
Bug: osage orange
Midte: bambus
Ryg: hickory
Whau, det må da være alle tiders bue! Sådan en kunne jeg godt tænke mig at lave.
Hvad siger I om den kombi?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Laminatbue - whau

Indlægaf JonJagd » 10. jan 2018, 08:04

Jeg ville umiddelbart forvente, at ryglaminatet under alle omstændigheder burde være bambus, eftersom bambus er stærkere end al slags træ og derfor vil have en stor effekt på ryggen. Midterlaminatet har ikke den store effekt, da det ligger i det neutrale plan, hvorfor det hverken strækkes eller komprimeres. Derfor burde det heller ikke have den store betydning, hvad der ligger der. Pip Bickerstaffe fra Bickerstaffe Longbows bruger hårdttræssorter som midterlaminat, da han har en teori om, at der er noget dynamik i limfladerne mellem de forskellige laminater, som giver ekstra performance. Jeg synes det lyder lidt spekulativt og har ikke set en rigtig god begrundelse for hans forventning, men måske jeg bare ikke kan gennemskue det :oops:

Jeg har lavet adskillelige buer af osage med bambus som ryg, og det er virkelig gode buer :D
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Lars Veileborg » 10. jan 2018, 09:25

Hej Jon
Jeg tror faktisk du har ret: bambus som ryg må være det stærkeste af alt træ. Hvorfor skulle man placere det i midten, hvor det ikke har den samme effekt/kast? Jeg må vist lige overveje lidt mere.... :D . Tak for tankerne, fedt at kunne udveksle sådanne!

Holten101

Indlægaf Holten101 » 10. jan 2018, 09:31

Bambus laminat bruges ofte til kerne/midte....nok mest fordi det er nemt at få fat i og fordi det er et meget homogent materiale. Jeg ville ikke spilde et godt stykke "yder" bambus på midterlag af de samme grunde som Jon er inde på.

Bambuslaminat fås billigt i plader og det er glimrende som midte og faktisk ikke helt skidt som ryg heller.

Cheers

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlægaf JonJagd » 10. jan 2018, 10:12

Der må nok skelnes mellem om det er et præfabrikeret bambuslaminat eller et helt udsnit af et bambusrør med det yderste lag intakt. Sidstnævnte er det stærkeste da det er de yderste fibre der er stærkest. Det er derfor perfekt til ryglaminat.
Bambuslaminater er formentlig nedhøvlede og dermed er yderfibrene brudt. Det gør dem nok mest velegnet som midterlaminat og måske knap så velegnet som ryglaminat. Det har jeg dog ikke erfaring med. Jeg kommer i tanke om at Border Archery eksperimenterede med laminerede træbuer en gang, og de endte med hickory på ryggen af bambuslaminater, og det var fordi de ikke kunne få deres indkøbte bambuslaminater til at holde sammen som ryglaminat.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Tilbage til "Buemagerens værksted - Debat, spørgsmål og svar"