Osage Orange bue, men hvilket ryglaminat?

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Osage Orange bue, men hvilket ryglaminat?

Indlæg af Lars Veileborg » 23. jul 2018, 18:01

Hej alle
Er gået i gang med en bue af Osage Orange, som samles/limes på midten med en svalehale. Netop fordi den samles på midten, synes jeg, at jeg er nødt til at forsyne den med et ryglaminat. Da O.O.-træ er meget hårdt i sig selv, kan der ikke blive tale om bambus, men hvad med ask eller hickory? Og hvor tykt så`n cirka?
Vh Lars V.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Osage Orange bue, men hvilket ryglaminat?

Indlæg af JonJagd » 27. jul 2018, 14:58

Både bambus og hickory er supergode ryglaminater. Ask knap så meget. Det afhænger dog af kvaliteten og forløbet af årringene. Jeg har selv lavet flest laminatbuer af osage med bambus og nogle stykker med hickory.

Det at den er linet sammen i håndtaget med en svalehale er ikke ensbetydende med at der absolut skal ryglaminat på. Det afhænger af om rygsiden på din osage orange er den samme årring gele vejen. Hvis staven kommer fra en stamme hvor man fulgt én årring hele vejen så behøver man man ikke ryglaminat. Hvis det kommer fra en planke hvor man har skåret årringene over, så skal der ryglaminat på.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 27. jul 2018, 22:57

Hej Jon. Tak for svar. Min osage er fra en planke, hvor årringene er skåret over....så altså ryglaminat på. Årringene er tykke og forløber pænt parallelle igennem hele træet, og det er jo bare godt. Jeg har limet et stykke 4 mm bambus på som ryg, og vil yderligere forstærke midten med et håndgreb. Formen bliver fladbue.
.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 29. jul 2018, 10:41

Lyder som et projekt der er godt undervejs :)
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 29. jul 2018, 17:50

Javist! Jeg er også i gang med en anden bue. Til dén har jeg brugt ipé branco med et ryglaminat af ask (4,5 mm). Håndgrebet er “formstøbt” til min hånd. Det er også et spændende projekt, for jeg har ikke lavet buer af dette træ før 😊, derfor (for at sikre mig lidt) bliver formen midt imellem D-form og fladbue. Spekulerer på, om jeg skal pålime en tynd bambus på asken...?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 30. jul 2018, 11:33

Vi lavede for en del år siden buer af netop ipé og ask (i mangel af hickory). Da aske-træet ikke har lige så meget "cross grain" (hvor fibrene løber på kryds og tværs) som elm og hickory flækker det lettere, hvorfor vi også forstærkede dem med et lag råhud oven på asken. Det blev også langbuer, nogle med flad bug og nogle med mere afrundet bug. Det blev solide og velskydende buer.

I øvrigt er ipé og bambus i sig selv en klassisk og supergod kombination.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 30. jul 2018, 22:51

Hej Jon. Tak for dine betragtninger/råd. Tja, efter det du skriver, vil jeg nok pålime et bambuslaminat. Idag kom jeg dog i tvivl om projektet, jeg tror nemlig ikke det er ipé branco, jeg har fået fat i. Træet virker ret skørt, og knækker let, hvis du saver en tynd spån af det, og prøver at bøje den. Det ligner ipé, men jeg tror ikke det er det, og hvis der skal blive en bue ud af det, skal træet jo kunne tåle kompression. Heldigvis er buen stadig relativ lang (knap 2 meter), så måske går det alligevel an. Men jeg kan mærke, at begejstringen og troen på dette projekt ikke er helt så stor mere. Lader det nok lige lidt og fortsætter med to andre buer, som jeg har gang i. Den ene osagen og den anden en fin taksstav. Dem har jeg betydelig mere tiltro til.
“Ipéen” er en meget fin, mørk hårdttræsstav, med lange lige årringe, som jeg fik af en tømrersvend for en hel del år siden. Måske er den også over årene blevet for tør....
Jeg tror i den forbindelse, at det er en god idé, at smøre linolie på de af ens stave, som har ligget ud over tørretiden og venter på, at blive til en bue. For mit vedkommende kan der i nogle tilfælde godt gå en hel del år.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 31. jul 2018, 09:06

Hej Lars

Ipé er netop stenhårdt og kan også godt virke skørt, men min erfaring er, at det er superstærkt i kompression, når det holdes sammen af et godt fleksibelt ryglaminat. Jeg har kun haft en ipe-bue der knækkede under tilleringen, og det var fordi jeg havde lavet den alt for smal og tyk, som en ekstremt "high-stacked" engelsk langbue.
Om det er ipé eller en anden mørk tropisk træsort fra en terrasseplanke betyder muligvis ikke så meget. Hvis det er tungt og hårdt så virker det sandsynligvis godt som buglaminat, hvis ellers man har held til at lime det. Jeg har noget itauba liggende som jeg skal have lavet et forsøg med på et tidspunkt. Jeg forventer at det vil fungere fint, da jeg synes det virker som ipe.
Mht. tørring, så burde det ikke kunne blive for tørt, med mindre du har det liggende et supertørt og varmt sted, som f.eks. et loft, der varmer op til 50 grader her i sommervarmen. Træ tørrer til et punkt der modsvarer omgivelserne (equilibrium), hvilket sikkert er omkring 10% hos os, og det er fint til buer. Hvis det har ligget på et varmt loft, så kan du med fordel tage det ned i normale omgivelser og lade det trække fugt til sig nogle uger, så det igen kommer op på omkring 10% fugtighed, og så bør det være ok til en bue. Hvis du har en fugtighedsmåler kan du tjekke med den.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 31. jul 2018, 14:18

Hej Jon. Tak igen for et uddybende og positivt svar 😊. Jeg har besluttet mig for at fortsætte med ipé-buen, i første omgang ved at pålime en tynd bambus (der er jo allerede ask på den), så må jeg se, hvordan det spænder af. Der er ingen tvivl om, at det er oversøisk træ, mørkt, hårdt og tungt, så måske - med lidt finfølelse - kan der blive en fin bue ud af den. Især hvis jeg starter den op med max. længde, dvs små 2 meter, jeg kan jo altid korte ned, hvis buen vil være med på det. Lige nu er bredden 2 cm ved nockerne og 3,4 ved håndgrebet, Jeg har prøvet at bøje den lidt for at se, hvordan den opfører sig, og den bøjer fint uden mislyde. Så måske skal jeg bare tro på det igen. Lader høre fra mig, når der er noget nyt...
Mht tørring, så ligger mit buetræ på mit værksted - og i skygge, og følger årstidernes temperaturer. Aldrig på loftet. I disse hedebølgedage har jeg flyttet det bedste træ ned i min kælder, hvor der er behageligt køligt. Det vil sørme være ærgerligt (efter års lagring og selve arbejdet med buen), hvis den knækker bare pga udtørring.
Osagebuen skal have håndgreb på, derpå kan jeg begynde at shape den.

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 3. aug 2018, 16:00

Hej Jon. Denne her osage bue, hvor lang vil du tro den skal være? Jeg er af normal højde (179).

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 3. aug 2018, 22:50

Så er 66’ (166 cm) sikkert fin. Det er en udmærket standardlængde til fladbuer med en træklængde på op til 28”. Jeg laver dem tit mellem 66” og 68” da jeg trækker lidt længere end 28”.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 4. aug 2018, 16:53

Hej Jon. Jeg har kortet buen ned til 67#, så jeg har lidt at tage af, hvis det skulle være nødvendigt. Der limet et tyndt bambuslaminat på ryggen, og ligeledes et håndgreb midtpå. Det er virkelig blevet en flad bue, til gengæld bred over ryggen. Umiddelbart virker den lidt blød at trække, lige nu (inden tillering) ligger den på 20 lbs v. 15#. Bliver spændende at se, hvor den ender 😉, jeg plejer at slutte mine buer på 40 lbs v. 26#. Den trækstyrke passer mig bedst.
Har du gang i noget bueværk p.t.- eller er det for varmt? Termometret på mit værksted viste 29 gr. her kl. 16.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 5. aug 2018, 09:09

Ikke noget igangværende projekt lige nu :oops:

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 5. aug 2018, 13:23

Sidste nyt om ipé buen er, at den bliver superfed! Den er allerede nu utrolig flot og kraftfuld. Godt du fik mig videre med projektet 👍😉

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 5. aug 2018, 14:05

Sådan :) Du kan måske uploade et billede.

Besvar