Elmebue

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Elmebue

Indlæg af Lars Veileborg » 8. okt 2018, 17:38

Hej Jon
Jeg har noget flot elmetræ, som jeg vil lave en jægerstenalderbue af. Jeg vil lave den med samme udseende som den ualmindelig flotte elmebue med afrundet håndgreb og spidse nocker, som pryder forsiden? Hvad er målene på den, om jeg må være så fri? :D

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Elmebue

Indlæg af JonJagd » 10. okt 2018, 16:11

Hej Lars

Jeg antager, at det er den med søen som baggrund du mener :) Alle elmebuerne har stort set de samme overordnede mål. Variationerne kommer i de mindre detaljer og afrundinger. De fleste ligger på ca. 166 cm længde fra nock til nock. Bredden på det bredeste af buen ligger på omkring 4,5 - 5 cm, mens den er omkring 3 cm der, hvor pilen passerer buehåndtaget. Enderne af buen begynder typisk at smalne ind fra de 4,5 -5 cm bredde ca. 25 cm fra nockenden, hvor de smalner ind til omkring 12-15 mm. Tykkelsen afhænger helt af træet og hvor kraftig buen skal være, men det ligger typisk på lige omkring 15 mm midt på buebenet.

For mig ligger "hemmeligheden" i en flot træbue i, at der bortset fra bugsiden ikke rigtig findes et sted på buen som er plant (elmebuer lever længst med en flad bug). Uanset hvor du kigger finder du i stedet svungne linjer i form af afrundede konvekse eller konkave flader, som fortæller beskueren, at det er håndværktøj og ikke maskinværktøj, der har været brugt.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 13. okt 2018, 08:45

Hej Jon.Tak for uddybende svar. Det vil jeg tage med mig, når jeg tilvirker buen...Og ja, det er dén bue med søen i baggrunden, som jeg mener.

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 16. okt 2018, 16:01

Hej Jon/kyndige buemagere
Nu har jeg fået fat i Danish Oil, og er meget tilfreds med det. Men kan I fortælle mig, om man kan lakere ovenpå D.O. - efter en rum tid naturligvis? Og er det en god ide?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 17. okt 2018, 08:44

Det har jeg ikke eksperimenteret med. Og jeg synes DO giver god beskyttelse i sig selv. Er dog ret sikker på at en almindelig lak ikke kan binde på et olieret underlag. Til gengæld er der god sandsynlighed for at shellak gør. Som jeg en gang har fået at vide så “binder shellak på alt og alt binder på shellak”. Har selv med held kombineret terpentinbaseret lak med shellak.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar