Taxus Brevifolia

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Taxus Brevifolia

Indlæg af Lars Veileborg » 21. okt 2018, 17:02

Hej buemagere
Har I ikke engang i mellem tænkt på/måske har effektueret, at dyrke jeres egne taks? Men af den rigtige, bueegnede slags. Ved naturligvis godt, at det tager mange år efter såning før man kan høste, men alligevel...
Er der nogen af jer der ved, hvor man køber/får fat i frø af taxus brevifolia - altså amerikansk taks? Der må da være nogen (yngre) buemagere, som har tænkt tanken og indført dem til landet for år siden, eller hur....?
Er der stor forskel på europæisk taks og amerikansk taks? Og i så fald hvad? Vil gerne høre jeres mening.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Taxus Brevifolia

Indlæg af JonJagd » 22. okt 2018, 08:59

Det lyder da som et ædelt projekt for kommende generationer :) Du skal nok regne med, at der går i hvert fald 30 år. Det skal siges, at du kan godt lave en fin bue af en tynd stamme. Jeg lavede selv en Mary Rose-krigsbue af en tynd dansk taks-stamme med en maksimum-diameter på omkring 7 cm. Jeg fik ikke talt årringene på den, men mener at den havde 20-30 årringe per tomme på det bedste sted, hvilket vil sige, at den nok har været omkring 30 år.

Til gengæld ser jeg absolut intet argument for at skaffe amerikansk taks. Godt europæisk taks (taxus baccata) er lige så godt buetræ som godt amerikansk taks og sikkert mere velegnet til at vokse på disse breddegrader. Og ikke mindst mere "autentisk". Og det bør kunne skaffes på planteskoler. Og så skal man sørge for at få rigtige "taks-træer" og ikke det der er beregnet til at vokse som hæk (hedder vist taxus canadensis) eller den såkaldte "søjletaks", som vokser op som en busk med flere stammer fra roden. Den skal vokse op nærmest som et grantræ med en lige opret stamme. Hvordan fagfolk benævner de forskellige sorter og hvad forskellen egentlig er ved jeg ikke.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Lars Veileborg » 24. okt 2018, 04:19

Hej Jon. Tak for dine betragtninger, som altid vedkommende og seriøse! Ja, det er et “problem” med den lange ventetid, hvis man vil gro taks selv, og hvis jeg lægger 30 år til min nuværende alder, så vil jeg til den tid sikkert slet ikke kunne trække buen! Jeg ser nu også projektet fra den synsvinkel, at det kunne være sjovt, at se og følge nogle små takstræer i opvæksten, og måske kunne de med tiden blive til en god bue for en ny generation buemagere. Men jeg ser det også som en agtelse af selve takstræet som art, noget som bør bevares og passes på for eftertiden.
For nogle år siden var jeg på ferie i sydengland - på Heyling Island. Den første aften gik vi en tur, hvor vi kom forbi en vej der hed Yewtree Road, og kort derefter forbi en have, hvor - må Gud sig forbarme - der stod en hel rand ud til vejen af den flotteste, lige samling takstræer, jeg nogensinde har set, måske 50 stykker i alt! Spottede umiddelbart seks-syv stammer, som så velegnede ud med en dia på 10-15 cm. Og det var hvad jeg kunne se fra vejen. Huset stod til salg, og jeg var ret tændt på at finde ejeren og spørge, om man måtte høste nogle enkelte af stammerne. Men vi skulle videre næste morgen, havde også andre ting i hovedet, så det blev ikke til noget - desværre. Men for pokker hvor har jeg tit tænkt på den taksbeplantning siden.
Grunden til min interesse for amerikansk taks er naturligvis den, at man får så fine, tætårede, knastfri, langsomtvoksede stammer, når man køber fra “over there”. Sådanne flotte stammer finder du altså ikke i Danmark. Jeg er godt klar over det med “autensiteten”, men det ene modsiger vel ikke det andet. Begge sorter er fremragende buetræ, og hvis målet er af fremstille fremragende buer, så helliger målet midlet - from my point of view: brug hvad du kan få fat på.
Jeg har som du også en flot, europæisk taksstamme liggende, vel 8-10 cm i dia. Den forventer jeg mig en del af om en 2-3 år - om guderne vil! Lige nu har jeg gang i fire buer, to af amerikansk taks, og to af elmetræ. Der er limet ryglaminater på, og de er skåret råt til. De venter nu bare på, at jeg former dem til buer. Hvis jeg kan holde fingrene væk, så en gang til foråret.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 29. okt 2018, 08:36

Hej igen. Grunden til at man får så fine taksstammer fra "over there" det er nu nok mere fordi, at de har haft sublime vækstbetingelser i bjergene. Når man sammenligner taxus baccata med taxus brevifolia, så er det nok mest fair at sammenligne brevifolia fra bjergene i Oregon med baccata fra bjergene i Italien, Spanien eller Norge. Fra alle disse steder kan man få taks, der er lige, tætåret og knastfrit. Dansk taks vil aldrig, med helt utrolig få specielle undtagelser, kunne sammenlignes med det. At det så er er nærmest umuligt at få det gode europæiske taks, hvis ikke du har helt særlige forbindelser, det er en anden sag. Der er det amerikanske marked noget andet.

Besvar