formbøjning af træ

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Hrafn
Indlæg: 32
Tilmeldt: 28. sep 2007, 11:10
Geografisk sted: Karlebo

formbøjning af træ

Indlæg af Hrafn » 30. okt 2018, 12:58

Jeg vil lige dele mine erfaringer med at bøje træ - uden at skulle dampe eller "brænde" buen.

En gennemvædet klud med linolie vikles omkring buebenet hvor der skal gives en bøjning (eller vrid) - et kort stykke eller hele buebenet.
Kluden opvarmes med en elektrisk varmepistol indtil olien "koger" i kluden og længe nok til at træet bliver varmt(meget varmt eller varmt nok).
Jeg varmer kun på bugen men det er formentlig kun et levn fra den klassiske varmebehandling.

Så gives buen, mens den er varm, det ønskede bøj/vrid - evt. fjernes kluden for ikke at smøre alt ind i linolie.
Man skal kunne lide lugten af varm linolie, at der løber linolie fra buen og at det fedter hænder og alt andet.

Efter afkøling af buen i formen eller opspændingen som tager et nogle minutter eller indtil jeg bliver træt af at holde bue i spænd tørrer jeg buen af for linolie og lægger buen på hylden indtil næste dag eller længere for at arbejde videre med den.(skal linolien være helt hærdet i træet så vent en te dages tid).
Jeg tror at man ved denne metode undgår at gøre træet "skørt" og samtidig gør træet lidt stærkere/mere smidig - og man undgår brændemærker (dog farves træet en smule af olien). Olien gør at temperaturen i træet kan blive betydeligt højere end dampbøjningens ca.100gr., hvilket giver en kortere opvarmningstid og længere tid til at få tilrettet bøj/vrid.

Gamle indianske opskrifter angiver at varmebehandling er sket med anvendelse af bjørne- eller andet dyre fedt - måske fordi der skulle magiske kræfter ind i træet eller fordi linolie ikke har været tilgængeligt?

Jeg bruger metoden da jeg synes at den traditionelle dampbøjning er for omstændelig og giver en (for) kort tid til at formbøje træet.

Sikkerhed ---- jo linolie brænder fint og klude kan selvantænde. Ved opvarmningen skal der ikke varmes op indtil oliens kogepunkt, ca. 340grC
hvor olien også selvantænder eller over ca. 220gr. som er flammepunktet!. Jeg gætter at min temperatur måske er 150-180 gr.C.
...og husk brandslukkeren for en sikkerheds skyld.

Brugeravatar
JonJagd
Indlæg: 831
Tilmeldt: 15. nov 2001, 01:00
Kontakt:

Re: formbøjning af træ

Indlæg af JonJagd » 31. okt 2018, 12:33

Tak for den interessante anvisninger. Det skal jeg huske.

Jeg bøjede et stykke taks i går, og det var bare mellem 5 og 10 minutters varmepåvirkning med varmluftpistolen, og så et et bøj med hænderne i et par minutter. Det var super hurtigt. Men det var også et tyndt stykke træ, og det var taks, som reagerer supergodt med varme.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:49
Geografisk sted: Roskilde

Re: formbøjning af træ

Indlæg af Lars Veileborg » 1. nov 2018, 09:16

Interessant emne og interessant at læse om din metode. Godt du tager det op. Må nok sige, at jeg stadig hælder til “den gode, gamle metode”, hvor man bøjer træet vha damp. Jeg benytter en gammel wokgryde, som er meget bred foroven. Træafsnittet, som skal bøjes, vikler jeg ind i sølvpapir (for at undgå vand ind i træet), hvorefter dette lægges hen over gryden. Som “låg” bruger jeg nogle gamle håndklæder, lagt sammen flere gange. Alt efter trætykkelse giver jeg mellem et kvarter og 35 min. til dampningen. Jeg har altid forberedt en formopspænding bagefter. Har endnu ikke prøvet Jons fremgangsmåde, men den er sikkert også effektiv.
Linolie har en selvantændelsestemperatur på 21 grader, det er nok det med brandfaren, jeg ikke så godt kan lide.

Hrafn
Indlæg: 32
Tilmeldt: 28. sep 2007, 11:10
Geografisk sted: Karlebo

Re: formbøjning af træ

Indlæg af Hrafn » 5. nov 2018, 12:39

Med risiko for at teknik overtager noget af charmen med at arbejde med træ kan følgende fakta bemærkes
- træ's styrke nedsættes ved opvarmning, og mærkbart ved temperaturer over ca. 150-170 gr. hvor tabet kan være +30%
- Der er meget lidt forskning/fakta omkring de kemiske reaktioner i træ ved opvarmning(udover hvad der kan måles og gættes på) og næsten intet når der tales om træ til buer. Kemien for træets hovedbestanddele cellulose, hemicellulose og lignin er kendt men samspillet i forbindelse med opvarmning og fordampning er ikke teknisk belyst.
- Bøjning eller varmebehandling af træ til møbler, terrassebrædder, skibe etc. stiller ikke samme krav til træets styrke efter varmebehandling som til buer og erfaringer derfra kan ikke umiddelbart overføres (ex. der anvendes heller ikke varmbøjet konstruktionstræ)
- træ er utroligt varierende, også indenfor samme træart, hvorfor nogle erfaringer kan virke et sted med ikke et andet,
f.eks. "heat treatment" jf. Traditional Bowyers Bible 4, hvor der tales varmt for opvarmning af buens bug. Fakta er at densiteten kan stige men trykstyrken falder ligesom fugtbalancen ændres, hvad der så gør at buen kan blive bedre er der ikke nogen ren teknisk forklaring på.
- hvorfor træ kan opleves at blive "skørt" ved dampbøjning (ca.100-110gr) vides ikke.

Altså - vi står på et æld gammelt erfaringsgrundlag, men vi har ingen dybere forklaring på magien (eller djævlen) når træet opvarmes.
Igen et forhold som gør buebygning af helveds buer til en fascinerende oplevelse og kan give optænding til brændeovnen :wink: .

Nå tilbage til tråden -
Med hensyn til brandfaren ved linolie kan jeg kun sige at det kun er lykkedes mig at få ild når jeg selv har sat en tændstik til kluden. Så med lidt opmærksomhed vil jeg mene at brandfaren er meget lille.

Jon - jeg har bøjet og vredet robinie (black locust) og synes at varmolien virker bedre end dampbøjning mht. efterfølgende skørhed.

Hvis nogle af alle jer erfarne buebyggere kan finde links, faglitteratur el.lign. som kan belyse kemi og træstruktur for træ opvarmet til 100 - 130 gr. (ikke tabeller med hvad der kan måles men en forklaringen) vil jeg meget gerne have et ping.

Besvar