ahornstamme

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
skål!

ahornstamme

Indlæg af skål! » 10. maj 2019, 14:31

Davs, jeg har en 180 cm lang ahornstamme med diameter på ca. 10 cm, og er i tvivl om hvilken type bue jeg skal lave ud af den. Jeg har tænkt på en engelsk langbue men kan ikke finde nogle vejledninger til hvordan den er lavet, eller dimensionerne, om den er lavet af barksiden af træet eller hvad den er.
Jeg har også et andet problem, med hensyn til tørringen, og flækningen af stammen. Jeg har afbarket den helt, og sat den til at tørre i et værksted, men jeg har ikke givet den noget lim eller noget i enderne, da jeg ikke vidste om det var nødvendigt, men burde jeg gøre det eller hvad? og stammen skal den flækkes med det samme eller først når jeg skal arbejde på den?
Alle svar er værdsat.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: ahornstamme

Indlæg af JonJagd » 13. maj 2019, 09:09

Du kan godt flække den. Så tørrer den hurtigere. Og det er også en god ide at give den noget snedkerlim eller maling i enderne. Ahorn er så vidt jeg husker ikke såå slemt til at flække, så det går muligvis uden maling. Jeg har selv lagt et par elmestammer til tørring i vinters uden maling i enderne, da de har lidt ekstra længde i forhold til den færdige bue og fordi elm ikke er så slemt til at flække.
Taks vil jeg altid forsegle i enderne under tørring.

Ahorn er en fin kandidat til en stenalderbue, bedre end birk og næsten lige så godt som elm. Efter min egen beskedne erfaring er det ret holdbart.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

skål!

Indlæg af skål! » 13. maj 2019, 15:19

Hej Jon,

Glæder mig at høre at stammen godt kan bruges, men har bestemt mig for at lave en engelsk langbue ud af den og ville høre om du kendte dimensionerne på sådan en, og hvordan den er lavet?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 15. maj 2019, 09:10

Den typiske engelske langbue er 3 cm bred ved håndtaget og bliver gradvist smallere ud mod enderne, hvor den slutter med ca. 15 mm. Længden er ca. 180 cm. ved en træklængde på ca. 28 tommer (72 cm). Hvis træklængden er længere eller kortere kan buen også gøres et par tommer længere eller kortere. Tykkelsen afgøres af hvor kraftig, man synes den skal være.

Hvis du ikke laver den så kraftig, så kan det nok godt blive en udmærket bue, men generelt egner ahorn og de andre hvide træsorter som elm, eg og ask sig dårligt til engelske langbuer, mens de giver fremragende stenderalderbuer (fladbuer).
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

skål!

Indlæg af skål! » 23. maj 2019, 17:05

Jeg har besluttet mig for at den ene halvdel af stammen, skal jeg forsøge mig med en engelsk langbue og den anden del skal så være en stenalder bue, fladbue som du siger. Så jeg har lige brug for at vide hvilke slags der er at vælge imellem? Jeg kender kun holmegård og møllegabet men jeg vil gerne gå efter sådan en som der er på billedet, og jeg har også brug for dimensionerne til den.

Med hensyn til at du skrev, at hvis jeg ikke lavde den for kraftig ville det blive til noget men hvor mange lbs er der tale om?
Vedhæftede filer
jonsb.jpg

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 25. maj 2019, 11:00

Buen på billedet er er "slags" holmegaardsbue, og den kan man finde inspiration til her:

http://bueogpil.dk/instruktioner-vejen- ... en-langbue

Det design giver rigtig gode buer af de hvide træsorter. Jeg har ikke lige mål på møllegabet, men mon ikke man kan google sig til et forslag.

Hvis man laver en engelsk langbue på 50 pund, så vil de hvide træsorter være lidt "pressede", hvilket betyder, at den vil følge strengen. Jo lettere man gør den jo mindre vil den følge strengen. Så hvis man f.eks. kan blive tilfreds med 30 pund, så vil den nok ikke følge strengen så meget. Men jeg vil da opfordre dig til at prøve dig lidt frem, fordi man kan jo ende med at blive ovenud glad og tilfreds for en bue, der følger strengen lidt og ikke er 100% "ideel" :)
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

skål!

Indlæg af skål! » 25. maj 2019, 14:38

Jeg tror at den engelske langbue skal være ca 30-40 lbs. Med hensyn til strengen hvordan finder jeg så den rigtige længde streng til buen? jeg har læst et eller andet sted at det skulle være 10 cm kortere end selve buen, men er det rigtigt?

I det link du har sat ind, hentyder du så ikke til den model der hedder 'pyramideformet fladbue', da den ligner meget den på billedet?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 27. maj 2019, 13:52

Buen på billedet er ganske rigtig tæt på den pyramideformede bue, men benene bliver ikke så meget smallere det første stykke vej ud mod spidserne før de sidste 30 cm, hvor de så smalner ret markant, og derved får de "skuldre", som man kan se lidt af på holmegårdsbuen.

Strengen skal typisk være ca. 10 cm kortere. Strengelængde bestemmes af den rigtige strengehøjde, som er afstanden fra indersiden af håndtaget til strengen, når buen er spændt. Det er typisk mellem 15 og 20 cm på en langbue, og kan bl.a. måles ved at holde ens knyttede hånd med strakt tommelfinger mellem håndtaget og strengen.
Billede
Billedte er fra Bickerstaffe Bows: http://www.bickerstaffebows.co.uk/bracingheight.php

Besvar