Tøndeformede pileskafter, vægt på pile og antal faner m.m

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
skål!

Tøndeformede pileskafter, vægt på pile og antal faner m.m

Indlæg af skål! » 18. dec 2019, 19:47

Hvordan laves tøndeformede pileskafter? Skal de snittes, slibes eller høvles? jeg regner med at i den spidse ende skal de være 8 mm og 9 mm på midten, så 8 mm igen og nock delen skal være 9 mm.

Jeg har hørt at alle ens pile burde veje det samme for at skyde bedst, men hvor præcist behøves det at være? jeg har målt mine pile i gram, og størstedelen vejer 34, imens nogle afviger og vejer enten 36, 32 eller 30, de er alle er lavet med samme tyk. skaft og vægt i pilespidserne osv. Det er vel ikke muligt at tilføre vægt eller tage vægt fra dem, så hvad kan man gøre for at få dem til at veje det samme?

En pil med en 125 grain spids flyver vel ikke på samme måde som en pil med en 100 grain spids,så hvis man har en pil med en 'tung' pilespids, kan man så gå op i spine for at få dem til at flyve ensartet eller er det ikke muligt?
og burde man gå op i spine hvis man vælger en pilespids på 125 grains eller derover?

Hvordan undgår man at nocken på pilen flækker? jeg havde nemlig en træls oplevelse, da jeg var ude at skyde så gav jeg slip på strengen og fik et ordentligt svirp over ansigtet og armen, for derefter at finde min pil 2 meter til højre fra mig med en flækket nock. Den havde flækket hele vejen ned til forbindingen ved fanerne.
jeg skår nocken på tværs af åreringene men det skete alligevel. Fra nu af er jeg også begyndt at give mine pile noget trælim i selve nocken og rundtom for at det ikke skal ske igen, men er det nok?

Er der desuden nogen fordel ved at have 4 faner på pilen istedet for 3?
''Den der søger skal finde''

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Re: Tøndeformede pileskafter, vægt på pile og antal faner m.m

Indlæg af JonJagd » 19. dec 2019, 08:12

Én måde at lave tøndeformede skafter på er, at tage et skaft på 9 mm (eller 10 mm rundstok fra tømmerhandlen) og så lægge den på et bræt, hvor du har skåret en V-formet rille ned i til skaftet med en stopklods for enden og så ellers bruge en lille høvl, ziehklinge eller ziehklingehøvl til at gøre den tyndere ud mod enderne. Høvlen vil give lidt oprivninger når du går mod årerne, men de kan pudses væk med sandpapir. En ziehklinge eller zieklingehøvl, især Dean Torges' Bowyers Edge er som skabt til dette. Dean Torges lavede en fin instruktion i at tapere pileskafter med hans værktøj her:
http://www.bowyersedge.com/pdfs/BEInstr.pdf

Her kan du se en anden metode:
http://leatherwall.bowsite.com/tf/lw/th ... CATEGORY=2

Pilene skal være så ensartede i vægt og spine som muligt (med de samme spidsvægte!!!) og hvis to skafter med de samme dimensioner (diameter, længde og træsort) er meget forskellige i vægt, så er der også en god chance for at de er forskellige i spine. Jo højere densitet jo højere spine - groft sagt. Du vil nok ikke kunne se så store forskelle i dine skud ved et par grams forskel i vægt, men hvis der f.eks. er 5-6 grams vægt så kan du måske godt, og så kunne der altså også godt være andre forskelle på de to pile udover vægten såsom spine.

Et sæt pile med same spine SKAL have de samme pilespidser for at fungere ens i buen. Den statiske spine (pileskaftets målbare stivhed) vil være ens men den dynamiske spine (hvordan den reagerer i skuddet) vil være forskellig. Den tungere spids vil give en pil med en lavere dynamisk spine. For en højrehåndet skytte der skyder med pilen på venstre side, der vil den højere dynamiske spine (lavere spidsvægt) resultere i skud til venstre og den lavere dynamiske spine (højere spidsvægt) vil resultere i skud til højre eller mere ustabil pileflugt.

Jeg laver som regel in lille bevikling lige under kærven på pile med "self nocks"(nock skåret ind i træet på tværs af årerne). Så flækker de aldrig i et skud.

4 faner fungerer godt. Jeg har selv skudt med det i perioder. Det koster bare mere fjer så nu gør jeg ikke.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

skål!

Indlæg af skål! » 25. dec 2019, 23:52

Jeg har 4 pile med den præcis samme længde, hvoraf 3 af dem vejer det samme, og så er der en anden som er en halv centimeter kortere og har en 100 grain spids istedet for 125, og de skyder alle nogenlunde ens. Så har jeg en der er 2,5 cm kortere end de længste af dem, med en 100 grain spids. Bliver jeg nødt til at skrotte den 'bette' af dem helt, eller skal jeg skære alle mine pile ned til den længde? Er det desuden bedre at have korte eller lange skæfter?

Når man laver tøndeformede pileskæfter hvor skal pilen begynde at blive smallere? jeg håber at lave noget lignende jernalder/vikingetidspile.

Nogle lidt off topic spørgsmål: Jeg var ude og skyde idag og opdagede min buestreng flossede en lille smulei den øverste hornnock. strengen har ikke bevikling om enderne, men ville det eliminere risikoen for at strengen sprænger, hvis jeg lavede beviklingen nu, eller er det for sent og skal den kasseres øjeblikkeligt? Hvad kan man bruge til ende bevikling? Jeg har noget brunt hørtråd, jeg tænker kunne bruges til formålet men kunne man måske bruge det samme materiale som selve buestrengen er lavet af(dacron b50) til at vikle om enderne?

Fik noget danish oil i julegave og ville gerne vide om man skal bruge handsker ligesom til epoxy lim og så brænde kluden bagefter ligesom linolie?
Senest rettet af skål! 27. dec 2019, 21:22, rettet i alt 2 gange.

skål!

Indlæg af skål! » 26. dec 2019, 17:50

Billede af flosset streng
Vedhæftede filer
0C362F72-E2AC-406E-88A9-40F6D5DB2181.jpeg

skål!

Indlæg af skål! » 26. dec 2019, 17:51

Flosset streng 2
Vedhæftede filer
5DD35066-3195-4FB8-BE59-C0CB602FC8DB.jpeg

skål!

Indlæg af skål! » 27. dec 2019, 21:25

Pile fra vimose. Billede taget på Nationalmuseet.
Vedhæftede filer
566FC770-9792-4D0A-9DF0-90B325B0F697.jpeg

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 30. dec 2019, 10:14

Helt generelt vil jeg bare anbefale at pilene er så ens som du kan lave dem :) Hvis pilene reagerer mere eller mindre forskelligt for hvert skud, så bliver det mere eller mindre svært at forbedre sin skydning, da man skal lære forskellige sigtebilleder for hver pil.
Mht. længden så er det fint hvis der op til et par centimeter i overskud foran bue når man har trukket pilen til fuld træklængde. Mere end et par centimeter giver pile der er tungere end nødvendigt, og det vil kun være en fordel hvis man synes at de er nemmere at sigte med. Det må være en individuel sag hvad der er bedst.

Hvordan du skal tapere skafter vil jeg enten henvise til Dean Torges' beskrivelse som jeg refererede til ovenfor eller at nærstudere jernalderpilene, hvis det er det man vil efterligne.

Jeg har aldrig oplevet, at en dacron-streng er sprunget. Kun hør-strenge, der bliver slidt lidt nemmere. Måske du har en skarp kant, der slider i nocken? Jeg bevikler aldrig strengeøjer på flamske buestrenge, men jeg forstærker nogle gange med en ekstra kordel i strengeøjet på en flamsk streng af hør så den bliver kraftigere der.
Jeg bevikler altid ved nockpunktet. På en streng af hør bruger jeg bare den samme tråd som den jeg har lavet strengen af. På fast flite strenge bruger jeg beviklingstråd, der kan købes sammen med dacron og fast flite. Jeg har ikke brugt dacron i mange år. Kun hør og fast flite.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 1. jan 2020, 16:12

En klud med Danish oil kan ligesom linolie selvantænde, hvorfor det er en god ide at opbevare den i et syltetøjsglas med et skruelåg. Så kan kluden genanvendes og antænder ikke. Handsker er en god ting.

Besvar