Elmebue knast, refleks på bue og pilens position på buen.

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
skål!

Elmebue knast, refleks på bue og pilens position på buen.

Indlæg af skål! » 27. dec 2019, 20:39

Davs, jeg er i gang med en elmebue ud fra et træ jeg fældede i sommers, og er stødt på et problem. Der sidder en stor knast der går igennem hel træet, omkring 4-6 cm lang, og ca. 1 cm bred. Mit spørgsmål er: hvad skal jeg gøre med den? Den er ikke flækket, men jeg tør ikke gøre for meget ved den af frygt for at den skulle flække. Skal jeg bare efterlade noget træ omkring området, eller kan den gøres mindre uden problemer? Jeg har brugt en elhøvl til at gøre den mindre med indtil videre, og det går fint men når jeg kommer til det fine arbejde tør jeg ikke bruge den længere.

Buen har også en smule refleks på begge ben, mere på den ene end den anden. Det er vel ok at der er det, er det ikke? Det er ca. en tomme på den ene og en halv tomme på den anden.

Buen er en fladbue, inspireret af pyramide-modellen i dokumentet ''Lav din egen langbue'' på hovedhjemmesiden. Den slags buer har et indhak i træet til håndtaget og det får mig til at undre, skal pilen ligge lige ovenpå hånden, i håndtaget, eller er det kun hånden som skal passe i håndtaget med pilen udenfor hakket. Håber det er til at forstå.

p.s linket til pdf filen ''Lav din egen langbue'' virker ikke længere...

billede følger
''Den der søger skal finde''

skål!

Re: Elmebue knast, refleks på bue og pilens position på buen.

Indlæg af skål! » 28. dec 2019, 18:30

Billede af knasten
Vedhæftede filer
066F1F2A-85DE-4563-96AD-02D5843D0798.jpeg

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 30. dec 2019, 10:31

Jeg har fået et problem med artikel-sektionen. Jeg arbejder på det nu, så linksne forhåbentlig snart kommer til at virke igen.

Knasten er ret stor, så jeg ville forsøge at få den placeret i håndtagssektionen af buen, hvor den ikke bøjer, og så kan du nok godt bearbejde den lidt ned. Hvis den sidder et sted midt på buebenet, hvor buen skal bøje, så bliver det nødvendigt at efterlade mere træ rundt om det område, for at forstærke den, så den også bøjer lidt mindre på det punkt.

Det er ikke kun hånden der skal passe ind i indhakket buen. Det er også pilen, således at pilen passerer på det smalleste punkt midt på buen. I det sidste billede i følgende artikel, der kan du se et nærbillede af håndtaget. Hånden holder midt på håndtaget, hvorved pilen, der hviler på hånden, passerer uden om det smalleste punkt af håndtaget.

http://bueogpil.dk/arven-fra-den-nordiske-jagtlangbue
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

skål!

Indlæg af skål! » 30. dec 2019, 20:10

Tak for svar.
Det er ikke muligt at placere den på håndtagssektionen da den er ca 20 cm fra nocken af buen. Jeg ved heller ikke rigtig hvad jeg skal gøre med det område da der er knaster overalt og jeg er bange for at tage for meget væk. Som du kan se på billedet er der en flækket knast i enden og der er nogle små knaster imellem den og den helt store knast. Jeg kan ikke rigtig få benet smalnet ind pga dem. Hvad gør jeg så? Yderligere er der en skade nedenunder den som heller ikke ser for godt ud.
Vedhæftede filer
AAB38528-2B63-4F17-BB0B-E6493F979B24.jpeg

skål!

Indlæg af skål! » 30. dec 2019, 20:11

Skaden på ryggen af buen
Vedhæftede filer
2B78D1CE-6006-4511-9695-78069B8D00CB.jpeg

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 31. dec 2019, 11:24

Det er en meget stor knast, så det bedste råd er nok at give den et forsøg og se hvordan det går. Alternativt skal du save den ende med knasten af og så splejse et andet bueben på med en svalehale- eller Z-splejsning i hådtaget.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

skål!

Indlæg af skål! » 31. dec 2019, 11:37

Tak for rådet, jeg har nemlig rigeligt med små elmetræ stumper liggende der ville passe til formålet. Nu får den noget epoxy i rillerne og en forbinding og hvis det ikke går så prøver jeg en splejsning. skal nok fremvise den når den bliver færdig.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 1. jan 2020, 16:59

Pøj pøj. I øvrigt virker links'ne til artiklerne igen.

skål!

Indlæg af skål! » 3. jan 2020, 09:33

Ja det glemte jeg også at nævne det med artiklerne der igen virkede, men nu har jeg kigget på artiklen endnu en gang og fik lidt mere hjælp. Tak fordi du ville fikse dem.
P.s du skriver nogle fremragende artikler, specielt den med billederne af elmetræsbuen synes jeg var god:)

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 3. jan 2020, 12:29

Lyder godt. Og mange tak :)

Besvar