Bøjede bueben

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
skål!

Bøjede bueben

Indlæg af skål! » 8. feb 2020, 20:54

Hjælp! Jeg opdagede i dag at min taksbue har fået bøjet sine ben. Jeg har opbevaret den i et værksted og den har ligget på to pinde som stak ud af væggen. Det er lang tid siden jeg sidst tjekkede buens tilstand og der så den fin ud. Hvad kan jeg gøre for at rette dem op igen?
Vedhæftede filer
BC791D0B-B5BA-4C23-8B31-852582BC36B3.jpeg
''Den der søger skal finde''

skål!

Re: Bøjede bueben

Indlæg af skål! » 8. feb 2020, 20:55

Et billede mere.
Vedhæftede filer
51D28766-39C4-481F-9DA2-AEFE96B6E5CD.jpeg

Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Lars Veileborg » 10. feb 2020, 08:32

Hej skål
Jeg ville omvikle det stykke bueben, som er bøjet, med staniol, og derpå varme benet op med en varmepistol henover nogle minutter - og bøje benet tilbage til udgangspositionen. Og ikke bruge mere varme end nødvendigt.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 10. feb 2020, 08:36

Jeg synes at Lars' forslag lyder udmærket. Jeg synes ikke at det ser dramatisk ud, så det er sikkert ikke meget der skal til. Du vil formentlig også kunne skyde med den uden at gøre noget. Det tror jeg godt den vil kunne klare.

skål!

Indlæg af skål! » 10. feb 2020, 16:26

Tak skal i have det vil jeg prøve.

Jeg skød tidligere på dagen med den og der var ikke andre problemer end at den føltes lidt sjov, men benene var som sagt skæve så strengen var ikke lige midt i buen.

Hvis strengen ikke er midt på buen kan den stadig skyde akkurat? Fordi af en ukendt årsag har jeg det ret svært når jeg bygger buer at få enderne og strengen linet 100% op, så jeg vil gerne vide om det gør en forskel eller ej.

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 11. feb 2020, 16:52

Formentlig vil den skyde ret præcist stadig væk (uden at blive rettet op). Jeg er dog selv meget nøjeregnende med at få strengen til at følge buens midte, så jeg kan ikke svare 100% på dit spørgsmål. Dét jeg selv gør - så snart buen er færdig - er at smøre den fire gange med danish oil (eller en god lak), så at buen bliver beskyttet mod påvirkninger udefra. Derpå tager jeg den indendørs og hænger den op vandret på en indervæg. Jeg har ikke oplevet, at nogle af mine buer slår sig herefter.

skål!

Indlæg af skål! » 12. feb 2020, 18:25

tak
Jeg tænkte det samme, men jeg havde bare lige brug for at høre en lidt mere erfaren persons mening.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 13. feb 2020, 11:27

Jeg har en engelsk langbue, der snor sig som en jysk å, men strengen går gennem midten af håndtaget :) Og det vil jeg altid gå efter.

Pip Bickerstaffe, storproducent af engelske langbuer, bygger buerne sådan at strengen går gennem midten af håndtaget. Når den så er færdigtilleret tager han lige og sliber en lille bitte smule af hele vejen op og ned af buebenene på den side hvor pilen skal ligge. Så bevæger strengen sig en lille smule ud mod den side. Det skal ikke være så meget at strengen ligger helt uden for håndtaget, men lige i kanten. Så mener han at den bliver mere "centershot" og mindre kritisk overfor spine af pile.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 13. feb 2020, 18:14

Tja, tanken har såmænd også strejfet mig et par gange eller tre. Der er bare et “men...” ved dén metode: jeg er venstrehåndsskytte, og når mine to drenge skal overtage mine buer engang i fremtiden, vil de have ret svært ved at skyde med dem - af indlysende grunde. Bl.a. derfor holder jeg mig til strengen gennem midten af håndtaget - men også fordi det i mine øjne ser bedst ud.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 24. feb 2020, 10:47

Lyder fornuftigt :-)

Besvar