varmebehandling, hærdetid på olie, opdatering m.m

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
skål!

varmebehandling, hærdetid på olie, opdatering m.m

Indlæg af skål! » 21. feb 2020, 19:32

Davs buebyggere

Jeg har fået lavet en masse i den sidste uges løb, og har jeg derfor nogle spørgsmål og nogle ting jeg vil fortælle om.

Min Engelske langbue af taks der havde slået sig en smule i benene er nu rettet op igen og gik således: Jeg besluttede mig for at bruge den metode med at vikle sølvpapir om benene og varme det op med en varmepistol og rette dem ud derefter. jeg havde fastgjort buen, og viklet sølvpapir om den, og havde hængt en spand med noget vægt op på det ben der skulle bøjes, så spanden trak i den retning som jeg ville have benet til at bøje imod. Jeg varmede så benet op med en varmepistol og det tog noget tid før at der skete noget, og i mellemtiden lykkedes det mig at brænde mig på den varme ende af den, da jeg skiftevis lagde den ned for hver gang jeg skulle se om der var sket noget... Da den så flyttede sig en smule efter nogle minutter så blev jeg håbefuld, og inden længe var det ene ben faktisk rettet ind igen. Jeg viklede så sølvpapiret af, og så at der var dråber på den del jeg havde varmet op og der var mørke brændemærker på nogle steder. Det var jeg ikke så glad for så inden jeg varmede det andet ben op så gav jeg hele benet en god omgang linolie og så var det samme proces igen, dog var jeg lidt mere skånsom med varmen som resulterede i at det tog lidt længere tid, men der var næsten ingen tegn på varmeskade. Nu var den så helt lig igen og havde fået en smule reflex, men det forsvandt efter den fik sat en streng på igen. Dog var der et lille problem stadigvæk. Den første del jeg havde varmet hvor der kom brændemærker på, havde uheldigvis været lige oveni en kæmpe knast som nu var knastør og en smule krympet. Jeg var bange for at det ville være skyld i at buen måske knækkede, så den blev fyldt op med todelt epoxy lim og så ventede jeg ellers til næste morgen. Det overflødige lim blev fjernet med fint sandpapir og jeg prøvede også at fjerne brændemærkerne med sandpapir, dog til ingen nytte. Så fik den ellers et par gange Danish Oil med nogle timers mellemrum. Efter alt det så skyder den fantastisk igen og alt blev fint alligevel.
Men hvor lang tid tager det for Danish Oil at hærde? Efter et par dage har jeg gået og mærket på den, men den er stadig lidt fedtet og har ikke specielt meget glans over den.

Jeg har også arbejdet videre på elmebuen der er blevet ca. 19 lbs ved 28 tommer træk og 180 cm lang. En sød bette bue der kan bruges til hyggeskydning.
Jeg læste også her på forumet at man kan varme buen op på buen, så den ændrer farve og det skulle eftersigende også øge hvor mange pund den trækker. Det har jeg så gjort på det ene ben, men nåede ikke det andet ben.

Jeg har rigeligt med elmetræ tilbage men tænkte at jeg skulle øve mig på det dårligste træ først, så jeg har skærpet mine evner til når jeg skal arbejde med det ''gode'' træ.

Jeg har også anskaffet mig et asketræ som er blevet kløvet til to stave og sat til tørring. Det bliver der nok et par buer ud af.

Derudover har jeg også arbejdet på at bygge mig en snittebænk af den type som jeg ofte ser buebyggere og snittere benytte sig af.
Den har fået tre ben som er lavet af 'leftover' askegrene og snittet i form og banket i en relativt tyk og 127 cm lang fyrretræs plade.
Så har den og fået en indsats med en vinkel der er boltet igennem pladen. Resten af delene mangler bare lidt finpudsning og så at blive monteret.

Jeg har også arbejdet med flere pile af 'jernalder' typen som jeg laver et seperat opslag om.

Til sidst vil jeg høre folks mening om træer fra skovfældning/rydning. I en skov tæt på mig har de fældet en masse træer af div. størrelser og flere af dem ville egne sig til buebygning. Er det tilladt at snuppe et par af disse små træer til eget forbrug?

Håber at folk synes det var bare en smule interessant.

Alle råd er velkomne :)
''Den der søger skal finde''

skål!

Re: varmebehandling, hærdetid på olie, opdatering m.m

Indlæg af skål! » 21. feb 2020, 20:22

Billede af elmebuen før varmebehandlingen.
Vedhæftede filer
D348AB11-DC3C-4300-8833-79214BCAC14F.jpeg

Lars Veileborg
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Lars Veileborg » 22. feb 2020, 09:18

Hej skål
Mange ting her i livet handler om moral og erfaring. Hvorfor skriver jeg nu det?
Først og fremmest tillykke med de erfaringer, som du har gjort dig med at rette dine bueben op! Nu ved du, at du skal være forsigtig med varmepistolen, og at sørge for at bevæge den jævnt hen over det stykke ben, der skal rettes op - netop for ikke at få brændemærker. Faktisk foreslog jeg staniol af samme grund, da det er dén metode jeg bruger.
Moral, tja. Det er jo noget meget individuelt. Du kan selvfølgelig “snuppe” nogle af de gode stammer, som der kan tilvirkes buer af, men det er jo ikke i orden. Jeg ville gå til ejeren med en pose basser fra bageren (eller en pose godtøl) og spørge om det var ok, at jeg kunne få de dér stammer fordi, de kan bruges til at lave buer af. Når folk hører, at man er buebygger, bliver de ofte interesserede i at høre om det, og synes det er sjovt at netop deres træ ender som et stykke fint håndarbejde - i stedet for i brændeovnen. Jeg er aldrig blevet nægtet en stamme/stammer eller stykker træ, som jeg har fået kig på til buer. Tværtimod. Så jeg vil anbefale dig at gøre det samme. Men især fordi, man har ren samvittighed bagefter.

skål!

Indlæg af skål! » 22. feb 2020, 16:12

Man lever og lærer. Det har jeg efterhånden sagt til mig selv, hver gang jeg har gjort noget forkert (fx. brændemærker på min bue) eller fejlet et projekt helt og aldeles. Det er betryggende når man ved at trods ens mange strabadser for at få gennemført projektet, eller forsøget på at gøre noget perfekt, og det måske går helt galt så man i sidste end har mindre end hvad man startede med, så har man trods alt lært noget og fået mere erfaring. Så ved man hvad man ikke skal gøre næste gang og man er kommet et skridt tættere på at blive bedre til hvad man havde sat sig for.
Mht. skov fældningen, så ved jeg ikke om han ville tage en halvvoksen knægt som mig seriøst, hvis jeg kommer og siger at jeg er amatør buebygger og at jeg gerne vil have et par træer. Desuden er det lidt besværligt at komme i kontakt med ejeren af skoven da jeg har ingen anelse om skoven er privatejet eller offentlig osv. og ved jeg ikke hvordan man kan finde ud af det. Har prøvet google uden det store held men pyt med det jeg må bare lade være og vente til næste mulighed.

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 22. feb 2020, 20:49

Bor der ikke nogen i nærheden af træet, som du kan spørge?

skål!

Indlæg af skål! » 22. feb 2020, 22:23

jeg kender nogen af dem der bor i nærheden men de ved heller ikke noget, og udover dem er der ret øde i nærheden.
Der er ingen huse som kunne ligne at de havde nogen med skoven at gøre, og desuden er det en mellemstor skov og træet ligger ret dybt inde den, så jeg tror ikke at der nogen i nærheden der har tilknytning til den.

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 23. feb 2020, 20:43

Tja, nogen har i hvert fald fældet træet. Er der ikke nogle skovarbejdere på hverdage, som du kan spørge? Hvem tilhører området, det må du kunne finde ud af. Hvis ikke du kan få fat i nogle, der har tilknytning til fældningen....ja, så er det op til din egen moral, hvad du gør. Jeg hverken vil eller kan råde dig til ulovlige handlinger. Derimod ville jeg selv lægge mig i selen og finde ud af, hvem ejeren er - for sådan én findes.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 24. feb 2020, 11:00

Det bør være muligt at finde frem til ejeren på en måde. Fandt lige den her vejledning på en side for "detektor-folk", som er meget god til at finde frem til ejeren:

https://www.bondejern.dk/detektor-tips/ ... -lodsejer/
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

skål!

Indlæg af skål! » 24. feb 2020, 15:43

Det lykkedes mig at finde frem til ejeren ved hjælp af det link som Jon gav. Det viser sig at det er kommunen som ejer stedet og jeg har sendt dem en mail og afventer respons. Selv hvis jeg får et nej er det ikke så slemt, da jeg har rigeligt med træ på lager allerede.
I skal have tak for hjælpen begge to.

Lars Veileborg

Indlæg af Lars Veileborg » 25. feb 2020, 16:32

Se,se - nu passer dit slogan til din person 😊.

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 25. feb 2020, 16:54

Lyder godt :)

Besvar