Streng til langbue

Stil spørgsmål og giv svar eller del dine erfaringer med andre.
Besvar
Rasmus-
Geografisk sted: Horsens

Streng til langbue

Indlæg af Rasmus- » 9. jun 2020, 18:14

Hej,
Jeg byggede for maaange år siden en bue af asketræ, ud fra “opskrifter” jeg kunne finde i bøger og billeder. Jeg nåede dog aldrig at få en streng på og prøvet at skyde med den. Nu har jeg så fundet den frem igen, men er i tvivl om hvor lang strengen bør være, og hvor jeg får fat i den. Buen er 195cm lang. Bør jeg gøre den kortere?
Vedhæftede filer
57BE48B7-DF2F-43DC-A91D-201623F6936D.jpeg

Rasmus-

Re: Streng til langbue

Indlæg af Rasmus- » 9. jun 2020, 18:16

Foto
Vedhæftede filer
77F2CB26-C71F-49BB-AE25-64924A7A85DF.jpeg

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 10. jun 2020, 10:49

Hej Rasmus

195 cm er en meget lang bue. Det vil normalt kun være nødvendigt med så lang en bue hvis den er meget stærk (f.eks. over 80 punds trækstyrke) eller hvis du har en meget lang træklængde på f.eks. 30 tommer. Hvis det er en "normal" langbue på op til 50 pund og en træklængde på 28-29 tommer, så behøver den ikke at være længere end 175 cm og den vil skyde bedre og hurtigere og med mindre bevægelse i hånden. Hvis du skærer 20 cm af den vil den dog blive væsentlig stærkere, og det er jo ikke sikkert at du ønsker det, så det kan jo kræve, at du sliber noget af den.

Strengen vil normal skulle være ca. 10 cm kortere end buen.

Du kan enten lave strengen selv (se f.eks. følgende tråd: viewtopic.php?f=17&t=1151&p=4955&hilit=buestreng#p4955) eller købe en færdig streng hos f.eks. https://www.iversen-import.dk/bodnik-wh ... treng.html eller https://www.linaa.dk/shop/buestreng-dacron-1752p.html. De har dog kun strenge til bue rpå op til 68-70 tommer.
De har også materialer du kan lave din egen streng af såsom hør eller Dacron og Fast Flite. Jeg ville nok finde en youtube-video, der viser hvordan du laver en streng med kun ét øje. Så kan du lave en ekstra lang streng, som du kan justere til buen og den længde som du finder ud af passer bedst.

Hvis du skal købe en færdig streng til en bue på 195 cm (77 tommer) så er der mange andre steder på nettet.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Rasmus-

Indlæg af Rasmus- » 10. jun 2020, 15:21

Tak for dit svar. Jeg har ikke brug for at den er meget stærk, så tror jeg korter den ned til en længde hvor jeg kan købe en færdiglavet streng i et standart mål.
Hvordan kan man måle trækstyrken?

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 12. jun 2020, 08:59

Det vigtigste er selvfølgelig, at buens trækstyrke passer dig, og det kan man ikke måle uden en streng.
Man kan måle buens trækstyrke vh.a. f.eks. en fjedervægt eller fiskevægt, der kan måle op til omkring f.eks. 30 kilo (viewtopic.php?f=17&t=1101&p=4713&hilit= ... A6gt#p4713) eller en alm badevægt.

Med fjedervægten sætter du krogen på strengen og trækker tilbage til den længde der passer til din træklængde (f.eks. 28 tommer = ca. 71 cm) og aflæser vægten på skalaen. Det kan være, at du skal have hjælp fra en anden person, der aflæser vægten, mens du trækker buen.

Med badevægten sætter du buen på en tillerstok, som du stiller på en badevægt og så trækker du ned i buestrengen til din træklængde og aflæser badevægten og trækker vægten af buen og tillerstokken fra (eller har nulstillet vægten). Peter Juulsgaard har lavet en video om det:
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar