Nye spids på gammelt skaft som flækker .

Stil spørgsmål, debater og få svar omkring det at lave pile.
Besvar
Brugeravatar
SRN
Geografisk sted: Kbh

Indlæg af SRN » 29. feb 2012, 12:32

hej,
jeg ville skifte spidser på nogle ældre pile, og oplevede at pileskaftet nærmest opløste sig i fibrene.
Det var en Tophat Bullet jeg skruede af og monterede en Tophaf 3D istedet. Skaftet er malet og lakeret og er et fyrretræs skaft fra Langbue.dk.
Skaftet er opspændt i en holder med læder i skruestikken og dermed holdes den på ca. 100mm og der stikker ca. 10mm ud + spids.

Da jeg løsnede spidsen kunne jeg se at malingen revnede ved spidsen, men ikke længere op af skaftet.

Jeg monterede den nye spids, og da den begyndte at stramme kunne jeg se skaftet rotere. Jeg tog det ud af skruestikken og kunne se at malingen var revnet ca 80mm op ad skaftet, adskillige steder.
Jeg prøvede at skrue spidsen af igen men skaftet åbnede sig bare i fibrene og knak til sidst.

Er et gammelt skaft sprødt efter skydning ? Eller har jeg bare været uheldig ?
Er det bedre at skære skaftet og montere en ny spids ??

Mvh

Steen
Mvh

Steen

Brugeravatar
JonJagd
Kontakt:

Indlæg af JonJagd » 1. mar 2012, 16:41

Hej Steen

Jeg har i et par år benyttet mig af præcis samme kombination fra Jesper Dyhr og langbue.dk. Jeg oplevede præcis det samme som dig da jeg brugte komprimatoren til at komprimere skaftet før end jeg skruer spidsen på. Det der sker er, at det i forvejen ret hårde fyrretræ (hvis man sammenligner med ceder) bliver endnu hårdere efter komprimeringen så spidsens indvendige gevind næsten ikke formår at skære sig ind i træet. I stedet sker der en yderligere komprimering og da påskruningen nødvendigvis sker med stor kraft og drejemoment vrides skaftet mere end det kan holde til og så deler træet sig før eller siden mellem sommer- og forårsvæksten. Oven i købet sidder spidsen ikke overdrevet godt fast, da gevindet netop ikke er blevet ret dybt.
Jeg gik så over til at bruge en gevindskærer fra TopHat i stedet (som også kan fås hos langbue.dk) og så har jeg ikke haft problemet siden. Når gevindet er skåret er spidsen forholdsvis nem at skrue på.
Knæk og Bræk!

Jon Jagd

Besvar